Ierland verwelkomt capverplichting op voorterrein

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ierland verwelkomt capverplichting op voorterrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 11:16

www.horses.nl / www.eurodressage.com

De Ierse paardensportfederatie is verheugd over het besluit van de FEI om de cap verplicht te stellen tijdens alle internationale FEI-wedstrijden. De Ierse federatie was in 2009 de eerste die het voorstel tot een verplichting indiende bij de FEI. Ierland stelt dan ook per 1 januari 2013 het dragen van een veiligheidshelm verplicht op het gehele wedstrijdterrein.

In 2009 deed Ierland een voorstel tot het verplicht stellen van het dragen van een veiligheidshelm tijdens de Algemene Vergadering van de FEI in Kopenhagen. Echter gingen niet alle partijen op dat moment akkoord en werd een besluit hierover uitgesteld. Afgelopen jaar viel alsnog het besluit tot invoering van de capverplichting.

De FEI stelde dat met ingang van 1 januari 2013 alle beoefenaren van hippische disciplines verplicht worden tijdens FEI-wedstrijden een goed bevestigde cap of veiligheidshoed te dragen op het voorterrein. Of deze goed bevestigde cap of veiligheidshoed ook in de wedstrijdring dient te worden gedragen is afhankelijk van de reglementen die per discipline specifiek zijn. Hierover verschaft de FEI in de loop van 2012 duidelijkheid.

Ierland voert deze nieuwe capregels per 1 januari niet alleen in tijdens FEI-wedstrijden, maar tijdens alle Ierse dressuurwedstrijden.

Snadrem

Re: Ierland verwelkomt capverplichting op voorterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:25

Duurde lang voordat ik doorhad dat er capverPlichting stond, en niet cap-verlichting

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:31

Dat vind ik een hele goede. Al is het maar als voorbeeldfunctie. En niet zeuren dat ze de hele dag een helm moeten dragen, ze hebben genoeg centen om een fatsoenlijk ding te kopen die vast wel lekker zit.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:37

Proud to be Irish *grijns*

Nee even serieus, dit is echt een goed voorbeeld. . . Ierland staat nog lang niet in de top-3 van Europa, maar er komt een dag en tot tijd zijn we een mooi voorbeeld :j

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:59

Ik moet wel toegeven dat ik een beetje moe wordt van die hele 'ik draag een cap in de dressuurring want ik ben slimmer' - houding.
Ik ben nog steeds van mening dat het een eigen keuze moet zijn.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:46

CharlotteMae schreef:
Ik moet wel toegeven dat ik een beetje moe wordt van die hele 'ik draag een cap in de dressuurring want ik ben slimmer' - houding.

Die ruiters en amazones hebben wel een voorbeeldfunctie. Hoe vaak ik niet hoor: "ik draag geen cap want die en die doen dat ook niet....". Dus vind het alleen maar een goede ontwikkeling dat een cap nu verplicht wordt.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:44

Vind het goed dat cap verplicht wordt :j
Waar is het nu allemaal verplicht? :o

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:32

En terecht..
Als ze ongelukkig van hun paard vallen en hoofdletsel hebben willen ze ook hulp hebben..
Als je dan zelf niet de nodige maatregelen neemt om ernstig letsel te voorkomen, waarom zou je dan hulp krijgen?

Misschien een klein beetje kort door de bocht, maar de meeste mensen die een klein beetje verstandig nadenken zet een cap op zn hoofd. En wie zoveel ervaring heeft, weet ook dat elk paard eens kan schrikken, en ook dat je van elk paard af kan donderen. Dus voor je eigen veiligheid...

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:49

marjan19 schreef:
En terecht..
Als ze ongelukkig van hun paard vallen en hoofdletsel hebben willen ze ook hulp hebben..
Als je dan zelf niet de nodige maatregelen neemt om ernstig letsel te voorkomen, waarom zou je dan hulp krijgen?

Misschien een klein beetje kort door de bocht, maar de meeste mensen die een klein beetje verstandig nadenken zet een cap op zn hoofd. En wie zoveel ervaring heeft, weet ook dat elk paard eens kan schrikken, en ook dat je van elk paard af kan donderen. Dus voor je eigen veiligheid...

Draag jij ook een helm met fietsen?

Verder vind ik het wel een goede regel. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:53

Een fiets bokt en steigert niet en gaat er niet plotseling vandoor....
Goede zaak!

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:55

Nee maar een ander kan je wel van je fiets afrijden, heb je ook geen invloed op.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:59

+:)+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:03

_Saar schreef:
Nee maar een ander kan je wel van je fiets afrijden, heb je ook geen invloed op.

Als je daar bang voor bent, zou ik op de fiets ook een helm gaan dragen _O-
Aan de andere kant ben ik van mening dat, als je niet genoeg hersens hebt om te bedenken waarom een cap nodig zou zijn, het ook geen zin heeft om er een te dragen.
Ik draag hem iig wel.

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:08

Ik doelde hierop.

marjan19 schreef:
En terecht..
Als je dan zelf niet de nodige maatregelen neemt om ernstig letsel te voorkomen, waarom zou je dan hulp krijgen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 18:25

_Saar schreef:

Dus ook maar een helm bij het wandelen?
Goede zaak! Wat mij betreft mag je kiezen maar ben je niet verzekerd als je valt zonder cap en een hoofdletsel hebt.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:26

toppie! de caps van tegenwoordig zijn ook helemaal niet lelijk dus iedereen kan vast wel een vervanging vinden voor zijn hoedje

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:33

ER zijn in mijn vrienden kring meerdere ernstige en zelfs dodelijke ongeluken met de fiets gebuurt
waar tegen over nog nooit een hoofdletsel in de 45 jaar dat ik in de paarden sport actief ben

Nu vind ik een wedstrijdruiter een voorbeeld functie heeft en het een goede zaak is
alleen jammer voor het hoedje

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 23:43

Snadrem schreef:
Duurde lang voordat ik doorhad dat er capverPlichting stond, en niet cap-verlichting

Same here. Wist even niet goed wat ik me erbij moest voorstellen. :')

Goed initiatief!

Thorstensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 02:26

Moet er per 2013 echt iedereen een een cap dragen? Dus zien we straks Anky en Edward in de grand prix rond rijden met een cap? Dat zou ik best wel jammer vinden, het hoedje hoort toch eigenlijk wel bij dressuur.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 02:57

CharlotteMae schreef:

Compleet mee eens...

En inderdaad, je kunt met je fiets in de winter ook behoorlijk hard op je hoofd donderen als het glad is waar je het niet verwacht. In de zomer overigens ook als het niet glad is, je hebt altijd van die gevallen...

Voor mij is het hoedje nog steeds het symbool voor het feit dat jij en je paard het vertrouwen bereikt hebben dat je dat hoedje kunt dragen. En dat is voor mij het beeld van de hogere dressuur.
Dus zolang de verplichting op het voorterrein blijft; best, zolang het in de proef maar niet verplicht is.