Hypothese over Headshaking syndroom paarden gepresenteerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Hypothese over Headshaking syndroom paarden gepresenteerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:29

http://www.dehoefslag.nl

Professor Derek Knottenbelt is van mening dat veel van de symptomen van het Headshaking Syndroom kunnen worden geassocieerd met vergelijkbare ziekten bij mensen. Hij presenteerde deze hypothese tijdens het ‘National Equine Forum’ in Groot-Brittannië.

Knottenbelt legde tijdens zijn lezing uit dat een groot aantal “headshakers” de ergste symptomen vertoont tijdens het rijden. Veel paarden klampen de neusgaten dicht alsof ze lucht willen buitensluiten en dit waarschijnlijk associëren met pijn. Bij mensen komt dit gedrag vaak voor bij pijn in het gezicht door ziekten als Multiple Sclerose en Clusterhoofdpijn.

Therapie voor headshaking is op dit moment nog beperkt tot medicamenten en aanpassing van de leefomstandigheden. Volgens Knottenbelt zijn de verwachtingen voor genezing hoog, maar op moment van spreken nog niet haalbaar.
Lees hier meer (Engelstalig artikel).

Angela

Re: Hypothese over Headschaking syndroom paarden gepresenteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:39

Zou natuurlijk wel super zijn als het te genezen is!

Spetter01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:11

Mijn headshaker loopt ZZL! Na jaren van dokteren bleken oogdruppels met natriumchromoglycaat de oplossing! Gewoon bij de apotheek verkrijgbaar. Van 1 maart tot 1 oktober elke dag een paar druppels in beide ogen. Niet overslaan, want dan werkt het niet meer. Het duurt even voor het effect heeft, paar weken. En het is ook niet helemaal weg, maar je kunt er goed mee rijden. Na een kwartiertje geproest is het over.

Sjoyceje

Re: Hypothese over Headshaking syndroom paarden gepresenteerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:43

Helaas helpen die oogdruppels niet bij mijn headsheaker. Het is bij mijn paard ook echt een seizoensgebonden probleem. Nu met het mooie weer begint het weer langzaam op te spelen. Maar tijdens de herfst en winter heeft ze nergens last van. Al van alles geprobeerd maar nog niks gevonden wat helpt.

Spetter01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:44

Bij mijn paard is het ook seizoensgebonden. Daarom geef ik de oogdruppels ook niet het hele jaar rond, om gewenning te voorkomen. Het was zo extreem dat hij in het voorjaar en de zomer echt gevaarlijk was om op te rijden. Hij sloeg zo met zijn hoofd dat hij viel. En in het land niks geen last, idd alleen bij inspanning, zoals Dr. Knottenbelt beschrijft. De oogdruppels maken voor mijn paard een wereld van verschil.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:57

hmm.. helaas heeft mijn paard er ook in de wei last van, met wandelen, longeren, rijden. Eigenlijk met alles. Maar het is inderdaad wel zo dat het met inspanning (dus tijdens het rijden) erger wordt.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:53

Die van mij ook voornamelijk tijdens het seizoen. Ik rij altijd met een neusnetje en dat is voldoende. Met wandelen en longeren aan halster gaat dan niet vlekkeloos.

Van die oogdruppels had ik nog nooit gehoord. Ga ik misschien ook eens proberen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:33

Even een stipje. De mijne heeft er sinds kort ook last van. Heb gehoord dat een scheve eerste nekwervel ermee te maken kan hebben, dat wordt binnenkort gecheckt. Ben benieuwd!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:15

ha! ik wilde jou al een pb sturen om je hierop te attenderen FCSA

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:19

Thanks :) Heb afgelopen week de neuskap en hoofdkap geprobeerd, dat was niets (proesten, ogen half dicht..). Doe nu eerst een groene leemkuur om evt. allergische reactie op de vaccinatie/ontworming z'n lijf uit te krijgen; over 1,5 week gaat meneer naar Steffi vd Laarse voor een check. Daarnaast schijnt er rijtechnisch iets aan te doen te zijn. Hoop zo dat het opgelost wordt!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:22

nou echt he? dit zijn echt van die puzzels van 15oooo stukjes..

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:33

Ik heb vorig jaar op een camping met paarden gewerkt waarvan er ook 3 het syndroom hadden... ze stonden hele dagen te knikken en te schudden met hun hoofd, ook tijdens het rijden. Nadat we speciale maskers hadden gekocht tegen de vliegen, maar óók tegen de UV straling, was het zo goed als over!

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:43

Ik heb helaas ook een headshaker. In de wei niks geen last, in stap begint het, draf wordt erger en de galop kan je beter overslaan.
We hebben al vanalles geprobeerd en ik denk dat hij last van ieniemienie vliegjes heeft. Als je een netje aan zijn neusriem doet schudt hij net zo hard, dat netje irriteert hem volgens mij.
Spetter01: Welk merk waren die druppels ?
Ruiter1992: welke vliegenmaskers hebben jullie gebruikt ?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:49

Sjoyceje schreef:
hmm.. helaas heeft mijn paard er ook in de wei last van, met wandelen, longeren, rijden. Eigenlijk met alles. Maar het is inderdaad wel zo dat het met inspanning (dus tijdens het rijden) erger wordt.

De mijne ook..vorige week allemaal filmpjes gemaakt van hem. Hij liep los in de bak en gewoon in stap knikt hij zal ze binnenkort eens effe op bokt zetten. Maar gisteren heb ik ook gereden en vreemd genoeg heeft hij toen niet geknikt terwijl er veel pollen in de lucht waren..

Spetter01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:41

Hallo Maceooliver

De druppels bevatten natriumchromoglycaat, merk maakt niet uit. Ik heb de goedkoopste, van de apotheek. Punt is alleen dat je ze ELKE dag moet toedienen, ongeveer 3 tot 5 druppels per oog. Als je tussendoor overslaat werkt het niet. Het moet opbouwen, dus het werkt pas na een week of twee à drie. Je kunt ongestraft de dosis verhogen, mocht het nog te weinig effect hebben. Het houdt het transport van allergenen tegen. De werking is wezenlijk anders dan de vaak voorgeschreven anti histaminen, die bij mijn paard dus niets deden en ook nog eens op de dopinglijst staan (dit niet!)
Het is NIET zo dat het helemaal weg is. Maar de symptomen zijn zoveel milder dat ik en mijn paard er goed mee om kunnen gaan. Na een kwartier rijden houdt hij zijn hoofd stil. Soms, als we ergens tussen de bomen rijden, tikt hij nog wel een beetje met zijn hoofd, maar dat is niet in verhouding tot wat hij eerder deed. We hebben wel languit gelegen omdat hij gewoon zijn balans erdoor verloor.
Headshaking is inderdaad complex en kan vele oorzaken hebben. Mijn paard heeft de rhinitis vorm (hooikoorts) en dit werkt voor hem. Maar het is geen wondermiddel voor alle shakers helaas.
Ik kan alleen maar zeggen: geef niet op met de speurtocht naar de oplossing. Ik heb het liefste paard van de hele wereld. Had hem al 100 keer kunnen laten afkeuren, maar dat was ik echt niet van plan. En nu hebben we toch iets gevonden dat het dragelijk maakt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:45

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:16

@Spetter01 Het is soms om wanhopig van de worden. Ik heb dit paard gekocht juist voor de buitenritten maar dat is hem dus niet geworden. Wegdoen is geen optie daarvoor ben ik al teveel aan hem gehecht. Hij is het pas bij mij gaan doen. Bij de vorige eigenaar heeft hij het niet gedaan. Ik heb dat echt heel goed uitgezocht en niet alleen aan de eigenaars gevraagd dus geloof ik het wel. Hij was ook 5 jaar toen ik hem kocht dus heeft het misschien daarna ontwikkeld.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 10:16

@FCSA ontgiften is inderdaad een aanrader evenals een probioticakuur of een ander weerstand verhogend middel, bv Immuboost. Ik zet Bioresonantietherapie in bij headshaking die veroorzaakt is door pollen en uva en alles wat in de lucht zit en irriteert. ( en inderdaad eerst alles wat het evt ook kan zijn bekijken zoals nekwervels etc)
De druppels ken ik niet, ga het zeker bekijken, mijn aanpak is dat het lichaam het zelf moet kunnen, maar dan moet het wel optimaal functioneren.. En daar moet het paard dus soms bij geholpen worden :D

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:38

Zie mijn profiel voor de oplossing die ik biedt voor headshaken! Geen medicatie en geen hulpmiddelen!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:18

Voor diegene die hier kijken vanwege headsheaking.... kijk vooral even het filmpje van proff. Knottenbelt dat staat in de openingspost van het centrale HS-topic, hier legt hij uit wat de oorzaken kunnen zijn en vooral hoeveel pijn paarden als ze schudden!

Mijn ruin is na 10 jr. headsheaking sinds vorig jaar schudvrij.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:22

Wat was voor jou de oplossing singasong?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:29