TV serie 'Luck' stopt na dood paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

TV serie 'Luck' stopt na dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 08:38

http://www.dewoudenberger.nl/

Zender HBO stopt per direct met de populaire serie Luck, die verhaalt over de wereld van paardenracerij. Aanleiding is de dood van een paard, laten producenten David Milch en Michael Mann weten in een verklaring.

Afgelopen week overleed alweer een paard tijdens de opnames van de veelgeprezen dramaserie. Het dier raakte gewond op de set. Toen het paard werd teruggebracht naar zijn stal, steigerde hij en viel achterover op zijn hoofd. Het is al het derde paard dat overlijdt tijdens het filmen van Luck.

''We hebben altijd vastgehouden aan de zwaarst mogelijk veiligheidsmaatregelen, maar ongelukken gebeuren en we kunnen niet garanderen dat dit in de toekomst niet meer zal voorkomen. Derhalve zijn we tot deze moeilijke beslissing gekomen'', aldus Milch en Mann.

Luck, met Dustin Hoffman en Nick Nolte in de hoofdrollen, ontving veel lof en was bezig met zijn tweede seizoen. Toch lijkt het niet het einde voor Milch en Mann: ''We hielden van deze serie, de cast, de crew en de schrijvers. Dit is een fantastische samenwerking geweest en we willen dit in de toekomst zeker voortzetten.''

Kijk hier voor een promo van de serie.

Verwant artikel
[VN] Twee paarden overleden tijdens opnamen Amerikaanse tv-serie
Laatst bijgewerkt door Sammie op 15-03-12 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast en >VN

Captain

Re: TV serie stopt na dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:41

+:)+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:47

Zal mijn moeder niet leuk vinden :=
iemand enig idee hoe in hemelsnaam 3 paarden kunnen overlijden tijdens het maken van een serie?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:50

Nou dat dacht ik ook themuisje, hoe wil je het voor mekaar krijgen dat er maarliefst 3 paarden omkomen? Je zou toch denken dat mensen daar na de eerste wel gewaarschuwd zijn en dus op hun hoede zijn.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:52

Toch fijn dat ze er mee stoppen, maar ik blijf me afvragen hoe 3 paarden de dood kunnen vinden in een serie..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:22

http://www.bbc.co.uk/news/mobile/entert ... s-17364029
Google vertaling

Amerikaanse netwerk HBO stopt populaire TV dramaserie LUCK gestopt nadat een derde paard gewond is geraakt en moest worden afgemaakt tijdens de productie.

De serie, met de acteurs Dustin Hoffman en Nick Nolte, filmde het tweede seizoen toen het incident plaatsvond.

In een verklaring zei HBO "met een gebroken hart” alle toekomstige producties van LUCK te stoppen.
De serie die wordt geproduceerd door Michael Mann en David Milch, geeft een blik in de louche kant van het leven in de VS paardenrennen.
Oscar-winnaar Hoffman speelt een criminele “kingpin” die op slinkse wijze de controle probeert te krijgen over een racecircuit en het gokproces.

LUCK debuteerde in de VS in januari en de finale van het eerste seizoen zal op 25 maart worden uitgezonden. LUCK is op dit moment te zien in de VS en op SKY (Atlantisch kanaal).

“Garantie is onmogelijk”

De beslissing om de gehele serie te annuleren kwam een dag nadat het filmen was opgeschort in afwachting van een onderzoek naar de dood van het paard.

"Het is met pijn in ons hart dat de producenten David Milch en Michael Mann samen met HBO hebben besloten om alle toekomstige producties te staken van de TV serie LUCK”, zie HBO in haar verklaring.

"Alhoewel wij de hoogste veiligheidsnormen hanteren, zijn ongevallen helaas niet te voorkomen en het is onmogelijk om te garanderen dat er in de toekomst geen ongelukken meer zullen plaatsvinden. Daarom hebben we bij deze moeilijke beslissing genomen
Op dinsdag heeft de American Humane Association (AHA) opdracht de productie van de TV serie te schorsen, in afwachting van een "grondig en uitgebreid onderzoek".

HBO zei dat het verongelukte paard werd geleid tot een groom naar stal werd geleid toen het steigerde en achteroverviel en daarbij gewond raakte aan het hoofd. Het ogeluk deed zich niet voor tijdens het filmen of racen. Desondanks heeft de AHA de toezichthouder van Hollywood producties opdracht gegeven elke productie waarin paarden acteren op te schorten tot nader onderzoek was afgerond.

Op dinsdag, heeft California Horse Racing Board dierenarts dr. Gary Beck verklaard dat hij net het betreffende paard had onderzocht in het kader van in het kader van routine gezondheids-en veiligheidsprocedures om ervan overtuigd te zijn dat het fit genoeg was om later op de dag te racen.

"Het paard was op weg terug naar de stal toen ze steigerde, achterover viel en met haar hoofd op de grond sloeg" zei Dr Beck in een verklaring.
Een tweede dierenarts heeft vastgesteld dat euthanasie gerechtvaardigd was, voegde hij eraan toe.

'Diep bedroefd'

Dr. Rick Arthur, medisch directeur de State Racing Board, zei dat dit soort ongelukken in stallen jaarlijks vaker voorkomen dan men denkt.

Tijdens het filmen van de eerste serie in 2010 en 2011, werden twee paarden gewond tijdens de race scènes en werden vervolgens ge-eutanaseerd.

De AHA gaf opdracht de productie stop te zetten in het Santa Anita Racetrack na de dood van het tweede paard; de productie werd hervat nadat nieuwe protocollen waren ingevoerd.
De dood van de eerste twee paarde leverde veel kritiek op van de dierenrechten groepering PETA, die zie dat de veiligheidsvoorschriften ontoereikend zijn als men er niet in slaagt om deze sterfgevallen te voorkomen.
Op dinsdag, verklaarde de vicepresident van PETA, Kathy Guillermo: "Drie paarden zijn inmiddels overleden en alle bewijzen die we hebben verzameld wijzen in de richting van slordig toezicht, het gebruik van ongeschikte en of gewonde paarden, en een onjuiste behandeling behandeling van volbloeds."

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:30

Deze aankondiging was vanmorgen zelfs op het nieuws. Goede zaak dat er gestopt is met de opnamen. Toch jammer dat er daar eerst 3 paarden voor dood moesten gaan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:32

Ollie23 schreef:
Goede zaak dat er gestopt is met de opnamen. Toch jammer dat er daar eerst 3 paarden voor dood moesten gaan.

Die snap ik niet? Was een prima serie namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:38

Ik denk dat het een heel verstandig besluit is van HBO.
Zal wel een dure grap voor ze zijn, om zo'n goedlopende serie stop te zetten. Maar ik waardeer het enorm dat ze het dierwelzijn voorop stellen. +:)+

Ik weet niet hoe de ongelukken precies tot stand zijn gekomen, dus daar vel ik maar geen oordeel over.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:41

Femke schreef:
Ik denk dat het een heel verstandig besluit is van HBO.
Zal wel een dure grap voor ze zijn, om zo'n goedlopende serie stop te zetten. Maar ik waardeer het enorm dat ze het dierwelzijn voorop stellen. +:)+

Ik weet niet hoe de ongelukken precies tot stand zijn gekomen, dus daar vel ik maar geen oordeel over.

Precies dat bedoel ik. Een tv serie waar mensen aan overlijden daar wordt toch ook niet mee door gegaan. En mensen kun je nog beter controleren als paarden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:42

Ik hoorde het net op de radio.
Ergerde me wel aan het commentaar daar dat ze het pure onzin vonden.
Ja er zijn 3 paarden dood, jammer dan maar waarom dan een serie gestopt moet worden is pure onzin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:03

Silence schreef:
Ik hoorde het net op de radio.
Ergerde me wel aan het commentaar daar dat ze het pure onzin vonden.
Ja er zijn 3 paarden dood, jammer dan maar waarom dan een serie gestopt moet worden is pure onzin.

nou....als er drie paard overlijden tijdens een race in Eneland zijn er ook velen van mening dat die onzin maar eens gestopt moet worden.
Ik ben het er wel mee eens.Het moet wel leuk blijven...voor mens en dier.
Ik vraag mij af hoeveel paarden er verongelukten tijdens de opnames van westernfilms...

Silence

Re: TV serie 'Luck' stopt na dood paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:04

Ik ben het er ook mee eens :j vond het radiocommentaar alleen zeer ongepast.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:15

Tja ik ben toch echt van mening dat een ongeluk kan gebeuren. Een paard kan nou eenmaal steigeren en vallen, de pech is alleen dat het gebeurde tijdens een opname van een serie.
Zonde dat dan een goedlopende serie (die mij overigens niet heel erg pakte) stop gezet wordt.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:19

Dan maken ze er toch een animatie serie van. Probleem opgelost!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:23

Ik vind het ergens inderdaad ook wel vreemd dat 'men' om deze serie heel hard staat te steigeren op zijn achterste benen om het welzijn van de dieren. Tuurlijk, het is verschrikkelijk dat deze dieren a.g.v. ongelukken (deels aan de opnames verbonden) ingeslapen zijn, maar hoeveel paarden worden wel niet geëuthaniseerd a.g.v. de wedstrijdsport? Of zelfs recreatief a.g.v. een noodlottig ongeluk? Er worden zoveeeel films gemaakt met films waarbij ik mijn hart vasthoud door het terrein waar overheen gegaloppeerd wordt bijvoorbeeld... wat was er zo bijzonder aan deze serie en deze ongevallen dat men er zo hard om roept?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:25

Een hele nette beslissing dat ze stoppen. Nu was dat logischer geweest na het eerste of tweede ongeval, die beide plaats hebben gevonden ook echt tijdens het racen voor de serie. Dit ongeval staat wat mij betreft echt los van de opnames..

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:31

Ik vond dat ze na de dood van die eerste twee paarden al beter niet meer door hadden kunnen gaan. Die stierven namelijk in de racescenes. Aangezien er daar nogal wat van in de serie zit, leek het me al niet zo'n top idee als er continu paarden door omkwamen. Dit ongeluk staat denk ik wel redelijk los (kan overal gebeuren), maar gelukkig speelde het wel mee in het besluit

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:26

Ik vind het jammer dat ze de serie stop zetten.. Als ze alle regels en protocollen gevolgd hebben dan kunnen
zij er niks aan doen ..

Zonde van de drie overleden paarden natuurlijk maar nu ze alles stop zetten zijn zij dus gestorven voor niks..
Ik snap het besluit en het besluit te stoppen met verdere opnames dat snap ik maar om de serie stop te zetten
zou ik eerlijk gezegd erg zonde vinden aangezien de dieren dan voor niks gestorven zijn als ik het even zo zal zeggen.

Natuurlijk erg triest en ik respecteer ieder besluit van de producenten !

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:40

Je moest eens weten hoeveel dieren er sneuvelen tijdens opnames...
Ik vind niet dat ze de serie stop moeten zetten vanwege ongelukken, maar de veiligheid moeten herzien!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:33

Tja, ik denk dat dit 3e ongeluk echt een freak accident is geweest.

Bij de andere 2 ongelukken die tijdens een "training" plaatsvonden kan je je afvragen of dat wel echt puur ongeluk is geweest. Ik zou nl. zo kunnen voorstellen dat voor die opnamen geen paarden werden gebruikt die daadwerkelijk in training staan. En dan kan je meteen de vraag stellen of de paarden die voor de opnamen werden gebruikt wel net zo'n degelijk opgebouwde training kregen als echte koerspaarden. Mijn vermoeden is van niet - veel te duur. En daarmee kom je dus meteen in het stukje belastbaarheid terecht. Paarden die niet beroepsmatig getraind werden, maar die wel een waarheidsgetrouw koersbeeld moesten leveren. Je kan je afvragen of dat samen gaat.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 19:44

Alvaron, je stipt een belangrijk punt aan. PETA (People for Ethical Treatment of Animals) geeft als reactie:

Citaat:
"Knowing that old, unfit, and drugged horses were forced to race for this series, PETA is glad that HBO has finally decided to cancel the show. We thank the whistleblowers who refused to let these horses' deaths go unnoticed.

Should Milch, Mann and HBO decide to start the series up again, PETA will be calling on them, as we have done from the start, to use stock racing footage instead of endangering horses for entertainment purposes.

PETA has called on law enforcement to investigate the deaths of the horses used on the set and to bring charges as appropriate."

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 20:14

Goed besluit.
Om eerlijk te zijn vraag ik me ook af in hoeverre de eerste 2 ongelukken voorkomen konden worden.
In Amerika zijn gemiddeld 2 fatale ongelukken in meer dan 1000 races, 3 in 1 serie lijkt dan wel een beetje té.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:58

Mir_U schreef:
Alvaron, je stipt een belangrijk punt aan. PETA (People for Ethical Treatment of Animals) geeft als reactie:

Citaat:
"Knowing that old, unfit, and drugged horses were forced to race for this series, PETA is glad that HBO has finally decided to cancel the show. We thank the whistleblowers who refused to let these horses' deaths go unnoticed.

Should Milch, Mann and HBO decide to start the series up again, PETA will be calling on them, as we have done from the start, to use stock racing footage instead of endangering horses for entertainment purposes.

PETA has called on law enforcement to investigate the deaths of the horses used on the set and to bring charges as appropriate."

Jammer, heel jammer dat mijn gedachtengang in de "goede" richting lijkt te zijn. Ik ben nl. zeker geen tegenstander van de rensport, heb er zelf zo`n 10 jaar in meegelopen en vind het een prachtige sport.

Zoals ook xkimmie al aangeeft is het aantal fatalities in de echte koerswereld vele malen lager dan hier nu in de opnamen voor deze serie. En m.i. komt dat doordat "professionele" koerspaarden een gedegen opleiding/training krijgen waardoor de belastbaarheid van het gestel navenant getraind wordt.
Niemand, en dus ook geen dier, kan on(voldoende)getraind een top prestatie leveren. Iets dat dus voor de opnamen wel nodig is, wil je goed/waarheidsgetrouw beeldmateriaal krijgen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 11:01

Mocht er een springstal zijn, een dressuurstal of een endurance-stal waarin in zo'n korte termijn 3 klaarblijkelijk ??? gezonde paarden op zo'n verdachte wijze om het leven komen, is de wereld te klein.
Statistiek liegt niet. Er zijn in statistische cijfers geen verzachtige omstandigheden.

Me dunkt dat het management van deze TV-serie overduidelijk faalt. Sponsors, het grote geld, investeerders... er zullen grote belangen zijn geweest.Grote druk, waarbij het dierwelzijn verkeerd is gemanaged.
Een paard wat achteroverslaat, is in pure doodsangst. Hoe heeft het zover kunnen komen?

Het riekt naar dierenmishandeling: van ongeschikte paarden prestaties vragen die deze paarden overduidelijk niet aankonden.