Het skelet van racepaard Phar Lap is eindelijk compleet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Het skelet van racepaard Phar Lap is eindelijk compleet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:44

http://www.bokt.nl

Afbeelding
Phar Lap tijdens zijn winst in de Melbourne Cup
Foto: Bruce Howard / nla.gov.au
Het skelet van het racepaard Phar Lap is eindelijk compleet en op de juiste manier in elkaar gezet in het Nieuw-Zeelandse museum Te Papa. Tijdens de afgelopen paar maanden is het museum bezig geweest om hem op de juiste manier in elkaar te zetten. Reeds eerder zijn de botten van Phar Lap in elkaar gezet, maar hierbij zijn enkele fouten gemaakt. De ruggenwervels zaten te dicht op elkaar, waardoor Phar Lap in zijn rug aanzienlijk korter oogde. Zijn benen stonden in een rare hoek en dankzij metaalmoeheid was de constructie waar de nek en het hoofd van Phar Lap aan vast zaten gezakt waardoor de houding van Phar Lap, volgens het museum, onrecht deed aan de prestaties van het dier.

Phar Lap (Night Rain x Entreaty v. Winkie) is geboren in Nieuw-Zeeland in 1926 en wordt tegenwoordig gezien als een grote racelegende. Phar Lap betekent "Bliksem" in de Siamese taal. Oorspronkelijk wordt het als Par Lap gespeld, echter hebben zijn eigenaren er destijds voor gekozen om er een "h" tussen te plakken zodat de naam zeven letters zou krijgen, omdat zeven een geluksgetal is.

De grote vos brak pas op vierjarige leeftijd echt door, toen hij verschillende belangrijke races in vrij kort tempo achter elkaar won, waaronder de belangrijke Melbourne Cup. De successen van Phar Lap waren sommigen een doorn in het oog, zo is er een keer vanuit een auto op Phar Lap geschoten. Phar Lap is op vijfjarige leeftijd naar Amerika verscheept. Korte tijd daarna, op 5 april 1932, lag Phar Lap dood in zijn stal. Phar Lap was vergiftigd. Vanwege de destijds roerige tijden in Amerika geloven de meeste mensen dat Phar Lap door de maffia is vermoord, maar hij zou de vergiftiging ook per ongeluk via het gras binnen gekregen kunnen hebben.

Meer over Phar Lap vind je in de wiki: Phar Lap

Horsetalk.co.nz. heeft een reportage gewijd aan de herstelwerkzaamheden van Phar Lap. Dat lees je hier. Ook staat er een filmpje op de pagina van het in elkaar zetten van het skelet.

Squawk

Re: Het skelet van racepaard Phar Lap is eindelijk compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:51

Rare gang van zaken rondom zijn leven. Cool dat ie nu goed in elkaar gezet is :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:58

Jammer, dat het paard zo jong gestorven is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:20

Er is ook een film over zijn leven volgens mij.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:49

Ik heb de film gezien en het blijft een waanzinnig verhaal. Zo jammer dat het dier zo'n kort leven heeft gehad. Mooie was toen ook dat het niet gewenst was om een paard met witte voeten te laten racen, omdat die voeten zwakker zouden zijn. Phar Lap... Een legende... Fijn dat ze zijn skelet in ere hebben hersteld.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:57

@Agossie

Weet je ook hoe de film heet?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:06

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:10

Die film heb ik als jong meisje vaak gekeken, was helemaal fan <3

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 12:46

De 'huid' heb ik in het Melbourne Museum gezien. Dat zag er echt prachtig uit.
Imposant dier :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:26

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:45

Vorig jaar was ik in Te Papa en toen stond er inderdaad dat hij eraan zou komen, heeft toch nog wel lang geduurd maar hij is er nu. Moet ik toch nog een keer terug :-)

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:12

susannevdv schreef:
Vorig jaar was ik in Te Papa en toen stond er inderdaad dat hij eraan zou komen, heeft toch nog wel lang geduurd maar hij is er nu. Moet ik toch nog een keer terug :-)

Wat een straf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:29

rina schreef:
ThreeFingers schreef:
@Agossie

Weet je ook hoe de film heet?

http://www.imdb.com/title/tt0086102/ ;)

Dat is toch die film met dat waanzinnige stukje waar ze berg op galopperen door het zware zand?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:35

Yep! Mooie film!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:04

Ik weet het niet meer. Ik weet alleen nog dat hij eerst volledig over het hoofd werd gezien omdat men het niet een "race paard" vond. Tot zijn talent naar boven kwam en hij ontdekt werd. Ik geloof dat zijn vaste verzorger hem "Bobby" noemde in de film.