Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_Esther_87_ schreef:Een modelveulen op drie meter afstand....Zou dat qua effect vergelijkbaar zijn met het veulen gewoon een box tegenover de merrie geven? Lijkt me dan een logischer en simpeler oplossing.
Brainless schreef:_Esther_87_ schreef:Een modelveulen op drie meter afstand....Zou dat qua effect vergelijkbaar zijn met het veulen gewoon een box tegenover de merrie geven? Lijkt me dan een logischer en simpeler oplossing.
Maar als het veulen dan onrustig is en steeds hinnikt naar de merrie, dan blijft de merrie onrustig.
Ook kan het veulen rare capriolen uithalen als hij niet bij zijn moeder kan komen.
liekiej20 schreef:dus> moet je hem maar platspuiten?
, dat begrijp ik, maar ik neem aan dat ze wel vaker onderzoeken gaan doen..
. Dit is een onderzoek om te kijken hoe het gedrag van merrie in positieve zin beinvloedt kan worden. Dat ze daarvoor een paar keer een paar veulens moeten sederen hoort bij het onderzoek en zal in de praktijk echt niet de bedoeling zijn. Zie hier het probleem niet zo van in.
) en gezonde moederdieren gebruiken ; dat zijn nl. altijd de excuses die gebruikt worden om veulens bij de merrie weg te halen. ElCid schreef:Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!
ElCid schreef:Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!