Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:10

http://www.dehoefslag.nl

Uit een Nieuw-Zeelands onderzoek blijft dat het stressniveau van een merrie aanzienlijk wordt verlaagd wanneer men een modelveulen bij haar in de box zet. Tijdens een wetenschappelijk experiment werden een aantal merries en veulens van elkaar gescheiden om te kijken of de onderzoekers van buitenaf invloed konden uitoefenen op het onstaande stressniveau bij de moeder.

Een aantal van hem kreeg zicht op een zwart modelveulen van triplex dat op drie meter afstand van de box werd geplaatst. Al snel bleek dat de merries hierdoor aanzienlijk kalmeerden. Elke sessie met het modelveulen duurde ongeveer tien minuten. Het echte veulen kreeg in de tussentijd kalmeringsmiddel toegediend om rustig te blijven.

Omdat het onderzoek met een beperkt aantal van zeven merries en veulens werd uitgevoerd, mag het onderzoeksteam geen conclusie trekken op de hartslag en het cortisolniveau bij de merries. Door middel van video-opnames kon wel het gedrag van de merrie in kaart worden gebracht.De conclusie was dat de merries binnen vijf minuten na scheiding met de echte veulens, positief en rustig reageerden op de namaakveulens.

Het onderzoek loopt op dit moment nog verder.

Bekijk hier het onderzoeksrapport

Haarbal

Re: Merries bij scheiding rustiger met modelveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:15

Nou, dat is nogal wat... Je veulen platspuiten om de merrie rustig te houden. Ik zie het nut van het onderzoek in, maar wat dit voor de praktijk gaat opleveren is me niet helemaal duidelijk.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:15

Het moet niet gekker worden :)

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:16

BELACHELIJK, straks maken ze het zo als het veulen geboren is word het veulentje weg gehaald en gaan ze het zelf afspenen..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:17

Ik heb mijn veulens pas bij de moeder weggehaald toen ze er beide aan toe waren.
Weinig stress gehad, niet van moeder en niet van veulen.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:17

en zo hoort het ook

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:18

Als merrie en veulens gescheiden moeten worden omdat de merrie bv een operatie moet ondergaan, is dit wel een waardevol onderzoek.
Het is dan beter dat de merrie snel rustig(er) is om complicaties te voorkomen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:24

Die Nieuw-Zeelanders hebben wel interessante onderzoeken zeg..

Eerst beweren dat inrijden met 2 jaar niet slecht is...
Nu dit...

:') :=

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:26

Een modelveulen op drie meter afstand....Zou dat qua effect vergelijkbaar zijn met het veulen gewoon een box tegenover de merrie geven? Lijkt me dan een logischer en simpeler oplossing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:29

_Esther_87_ schreef:
Een modelveulen op drie meter afstand....Zou dat qua effect vergelijkbaar zijn met het veulen gewoon een box tegenover de merrie geven? Lijkt me dan een logischer en simpeler oplossing.

Maar als het veulen dan onrustig is en steeds hinnikt naar de merrie, dan blijft de merrie onrustig.
Ook kan het veulen rare capriolen uithalen als hij niet bij zijn moeder kan komen.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:30

dus> moet je hem maar platspuiten?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:31

Brainless schreef:
_Esther_87_ schreef:

Maar als het veulen dan onrustig is en steeds hinnikt naar de merrie, dan blijft de merrie onrustig.
Ook kan het veulen rare capriolen uithalen als hij niet bij zijn moeder kan komen.

Ja reactie op elkaar inderdaad...Nouja, ik denk dat gewoon rustig afbouwen nog altijd het minste stress geeft maar goed.

Ben stiekem wel benieuwd hoe je het bedenkt om zo'n onderzoek te gaan doen....'Laat ik een modelveulen maken' :)*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:34

Afbouwen is het beste natuurlijk, maar als de merrie met spoed geopereerd moet worden (en het veulen dus "weg" moet) is het heel fijn dat ze nu weten dat een dummyveulen de merrie rustig maakt.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:35

ja en het veulen dan? kunnen ze beter ook daar wat op verzinnen ipv platspuiten !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:36

liekiej20 schreef:
dus> moet je hem maar platspuiten?

Dat is gedaan voor het onderzoek... niet om dat in "normale" omstandigheden te gebruiken.

Het kan ook zijn dat het veulen van de merrie af moet omdat het veulen wat ernstig mankeert.
Dan is het ook fijn dat de merrie sneller rustiger is, om stress te beperken.

Brainless

liekiej20 schreef:
ja en het veulen dan? kunnen ze beter ook daar wat op verzinnen ipv platspuiten !

Dat was alleen gedaan voor het onderzoek

liekiej20

oke :) , dat begrijp ik, maar ik neem aan dat ze wel vaker onderzoeken gaan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

Jeetje wat een kortzichtige reacties :n . Dit is een onderzoek om te kijken hoe het gedrag van merrie in positieve zin beinvloedt kan worden. Dat ze daarvoor een paar keer een paar veulens moeten sederen hoort bij het onderzoek en zal in de praktijk echt niet de bedoeling zijn. Zie hier het probleem niet zo van in.

Het is nu eenmaal jaarlijkse kost dat veulens gespeend moeten worden en we leven niet allemaal in een roze stal waarbij dat pas na 9 maanden op natuurlijke wijze en heel geleidelijk kan. Dus ik vind het alleen maar goed dat er onderzoeken worden gedaan naar methodes die stres verlagen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

Ik heb hier af en toe wel merrie en veulen even apart gehad, hooguit minuut of 5, maar eigelijk met afspenen geen problemen gehad. s avonds laat naar stal gereden, merrie en veulen stonden er rustig bij (veulen kon wel al goed alleen meelopen), veulen uit stal gehaald, 3jarige erbij in gedrukt, lading hooi erbij, veulen op de trailer, die had ook nog niets door en thuis is zij gelijk in de stal gezet, maatje stond al klaar, die had ik net ervoor opgehaald, en die was al een dag of 5 daarvoor afgespeend. dus die was al vrij rustig. Moet zeggen, geen drukke veulens of drukke merrie gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:38

liekiej20 schreef:
oke :) , dat begrijp ik, maar ik neem aan dat ze wel vaker onderzoeken gaan doen..

Het platspuiten was voor dit onderzoek... om de veulens rustig te houden.
Stel dat de dummy gebruikt gaat worden, dan hoeft het veulen niet plat worden gespoten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:40

Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!
Dus een keuze maken tussen fokken of sport en natuurlijk goed en genoeg voeren ("het veulen trekt de merrie leeg" :(:) ) en gezonde moederdieren gebruiken ; dat zijn nl. altijd de excuses die gebruikt worden om veulens bij de merrie weg te halen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-03-12 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:40

hoezo niet? die word dan toch onrustig als het bij mama weggehaald word, moeder word rustig door dummy, wat word er met het veulen gedaan als deze weggehaald word en onrustig is?:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:41

Het veulen werd voor onderzoek (van het veulen) gesedeerd, om te voorkomen dat de merrie gevaarlijk werd (omdat zij haar veulen miste) werd een dummy gebruikt.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:42

ElCid schreef:
Simpel; niet afspenen, dan is er ook geen stress! Er hoeven geen nep veulens geplaatst te worden, geen veulens platgespoten en als bonus zijn de paarden die uit de niet afgespeende veulens groeien ook nog eens gezonder! Tussen de 9 en 11 maanden zal vrijwel elke merrie het veulen zelf wegdrijven!

EENS!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:42

ElCid schreef:

Dat onderzoek was niet voor het afspenen (lees het onderzoek even door).
De veulens moesten onderzocht worden en om de merrie tijdens de scheiding rustig te houden werd een dummyveulen gebruikt.