Selka schreef:Vreemd? Dus als ik het goed lees, dan kan de gemeente zomaar de bestemming veranderen en maneges dwingen te verhuizen?? Dat lijkt me wel een hele rare gang van zaken..
Dit wordt niet zomaar gedaan hoor. Een wijziging in een bestemmingsplan gaat een heel traject af en er zijn verschillende momenten om bezwaar in te dienen. Een gemeente of andere overheidsinstantie kan inderdaad maneges, maar ook bewoners dwingen om te verhuizen (dit heet ontginnen). Bij ontginning wordt altijd gekeken naar het algemeen belang en niet naar het individuele belang (in dit geval de manege). Bij bijvoorbeeld het aanleggen van een nieuwe snelweg moeten er ook huizen worden gesloopt. Wanneer deze bewoners hun huis niet willen verkopen aan de gemeente (of provincie of rijk) wordt het ontgonnen met behulp van de rechter.
Ik vind het wel vreemd dat er nu wordt gesproken van dierenleed. Ik denk dat het belangrijker is dat de vereniging belangrijk is voor het dorp en dat er moet worden gekeken naar een eventuele andere locatie. Waar ik mij wel aan irriteer is dat sportverenigingen als voetbalclubs en tennisclubs veel meer van de gemeente krijgen dan ruiter of ponyclubs.