PvdD maant gemeente tot oplossing met rijvereniging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

PvdD maant gemeente tot oplossing met rijvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 10:41

http://www.telstar-online.nl

De Partij voor de Dieren in Zuid-Holland maakt zich zorgen over het lot van de pony’s van de paardensportvereniging Het Blauw Gele Vendel in Pijnacker. Dat schrijft Carla van Viegen, Fractievoorzitter Partij voor de Dieren, lid van Het Blauw Gele Vendel én zelf ook woonachtig in onze gemeente.

Op het terrein van de vereniging aan de Monnikenweg wil de gemeente Pijnacker-Nootdorp woningen gaan bouwen. Door de bouwplannen moet de manege, de pony’s, de rijhal en de opstallen worden verplaatst. “Als er geen geschikte alternatieve locatie wordt gevonden, dreigen de pony’s te eindigen in het slachthuis”, zegt de politica.

Dit lijkt overigens wel een beetje overtrokken. Pony’s en paarden kunnen natuurlijk altijd worden ondergebracht in andere stallen. Maar het is De Partij voor de Dieren kennelijk ernst en de fractievoorzitter start de discussie dan ook direct met een regelrecht doemscenario.

De partij heeft de gemeente daarom in een brief gevraagd om samen met het bestuur van het Blauw Gele Vendel een oplossing te vinden die voor zowel de vereniging als de gemeente bevredigend is. “Het gemeentebestuur wil de vereniging alleen schadeloos te stellen en is niet vooralsnog niet van plan om te zoeken naar een alternatieve locatie voor de vereniging. De Partij voor de Dieren vindt dat de gemeente daarmee haar verantwoordelijkheid ontloopt, temeer daar de gemeente zelf het initiatief heeft genomen om het terrein van de vereniging een andere bestemming te geven”, aldus van Viegen.

Het Blauw Gele Vendel heeft een groot maatschappelijk en sociaal belang in de gemeente Pijnacker met haar ruim 250 leden. Jonge kinderen en ouderen leren er om op een verantwoorde en respectvolle manier met dieren om te gaan en de betrokkenheid van de vele vrijwilligers bij de vereniging is zeer groot. De vereniging draagt daarmee bij aan educatie op het gebied van dierenwelzijn en aan de sociale cohesie binnen de gemeente Pijnacker-Nootdorp, zo stelt de partij.

“De vereniging Het Blauw Gele Vendel spant zich al vele jaren enorm in om de vereniging en de pony´s van de ondergang te redden. Maar zonder hulp en betrokkenheid van de gemeente is dit een bijna onmogelijke taak. Het is onvoorstelbaar dat een gemeente een dergelijke beslissing denkt te kunnen nemen zonder enige betrokkenheid bij het dierenwelzijn en zonder het grote sociale en sportieve belang in ogenschouw te nemen,” aldus Carla van Viegen, fractievoorzitter Partij voor de Dieren in Zuid-Holland.

Verwant artikel
[VN] Grondprijzen en verplaatsing manege blijkt nog een hele klus
[ON] Situatie Blauw Gele Vendel duurt voort

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:21

Vreemd? Dus als ik het goed lees, dan kan de gemeente zomaar de bestemming veranderen en maneges dwingen te verhuizen?? Dat lijkt me wel een hele rare gang van zaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:35

Het lijkt mij eerder dat de grond gepacht wordt van de gemeente. Bij volledig eigendom door de vereniging zouden ze uitgekocht moeten worden en voor die euri's kan wel een vervangende locatie worden aangekocht.

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:03

Selka schreef:
Vreemd? Dus als ik het goed lees, dan kan de gemeente zomaar de bestemming veranderen en maneges dwingen te verhuizen?? Dat lijkt me wel een hele rare gang van zaken..

Dit wordt niet zomaar gedaan hoor. Een wijziging in een bestemmingsplan gaat een heel traject af en er zijn verschillende momenten om bezwaar in te dienen. Een gemeente of andere overheidsinstantie kan inderdaad maneges, maar ook bewoners dwingen om te verhuizen (dit heet ontginnen). Bij ontginning wordt altijd gekeken naar het algemeen belang en niet naar het individuele belang (in dit geval de manege). Bij bijvoorbeeld het aanleggen van een nieuwe snelweg moeten er ook huizen worden gesloopt. Wanneer deze bewoners hun huis niet willen verkopen aan de gemeente (of provincie of rijk) wordt het ontgonnen met behulp van de rechter.

Ik vind het wel vreemd dat er nu wordt gesproken van dierenleed. Ik denk dat het belangrijker is dat de vereniging belangrijk is voor het dorp en dat er moet worden gekeken naar een eventuele andere locatie. Waar ik mij wel aan irriteer is dat sportverenigingen als voetbalclubs en tennisclubs veel meer van de gemeente krijgen dan ruiter of ponyclubs.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 21:31

Ach ja, het is ook maar paardensport he.

Laat ze die manege dan maar herbouwen op een van de vele voetbalvelden. Die zijn er zat.

Vippie

Re: PvdD maant gemeente tot oplossing met rijvereniging

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 07:02

Zo ging het destijds ook met de RV van Berkel & R. Is ook nooit meer van de grond gekomen terwijl er zat grond braak ligt in de gemeente. Jammer, vond BGV leuke locatie om wedstrijden te rijden, fijne bakken.

En dat andere sporten meer gedaan krijgen of sneller een andere lokatie is zeker waar.