OM: 'Overval op manege één van ergste soort'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

OM: 'Overval op manege één van ergste soort'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 20:09

http://www.dichtbij.nl/ / Witte weekblad / http://www.bokt.nl

Het Openbaar Ministerie spreekt over een 'overval uit de zwaarste categorie'. In de zaak over de overval op Manege Wennekers in Aalsmeer werd vrijdag acht jaar geëist. Officier van justitie M. ter Veer sprak van 'een overval uit de zwaarste categorie'. Daarmee doelde ze op het extreme geweld dat de drie gemaskerde mannen uit Den Haag hadden gebruikt tegen met name Jos Wennekers. ,,Een koevoet, een taser, hard slaan en schoppen. Deze mannen wilden geld, en niets kon hen daarvan weerhouden. Wenneker wist zichzelf met veel moeite te bevrijden, anders was hij gestikt in zijn eigen bloed", aldus de officier.

Tegen xxxxL. (26) uit De Kwakel en xxxx. (27) uit Aalsmeer eiste de officier vijf jaar cel. Zij bestempelde beiden als tipgevers voor de overval.

In de nacht van 1 op 2 april vorig jaar wordt het nietsvermoedende stel wreed ontwaakt uit hun slaap. In de slaapkamer van hun boerderij aan de Mr. Jac. Takkade in Aalsmeer staan rond 03.00 uur drie gemaskerde mannen die het doodsbange stel uit bed duwt en op de grond gooit. De mannen schreeuwen om de code van de kluis. Als daarop geen antwoord komt, wordt Wennekers meerder malen met een koevoet op zijn lichaam en zijn gezicht geslagen. Zo hard dat er een aantal tanden breekt, hij een klaplong krijgt en meerdere ribben kneust en breekt. Zijn mond, ogen en neus worden afgeplakt met tape.

Zijn vriendin moet mee naar het kantoor om de kluis voor de mannen te openen. Maar als het licht op de etage boven het kantoor aangaat, houden de mannen het voor gezien. Ze pakken de kluis op en zetten die achter in de Seat van de vrouw die voor het huis staat. Terug in het woonhuis wordt de vrouw opgesloten in het ketelhok, terwijl Wennekers handen en voeten aan elkaar worden gebonden zodat hij niet weg kan. Dan vertrekken de mannen in de Seat. Wennekers weet zich op te richten en zijn vriendin te bevrijden die op haar beurt alarm slaat.

,,Dit zijn de meest angstige momenten van mijn hele leven geweest", aldus de verklaring van de vrouw. Zij was niet zo zeer bevreesd voor haar eigen leven, als wel voor dat van haar vriend. Naast de angst voor het geweld waarin de beide slachtoffers geleefd hebben, spraken zij beiden in hun slachtofferverklaring ook over het traumatische feit dat twee van de daders uit hun eigen vriendenkring komt.

xxxxx. heeft lange tijd haar paard op stal bij Wenneker gehad. Haar relatie met de eigenaar en zijn vriendin werd op een gegeven moment zo hecht dat zij zelfs met hen op vakantie ging. Met haar vriend,xxxxx. sprak zij veel over de familie. Hij op zijn beurt sprak op zijn werk over het paardenleven en het vele geld dat daarin omging. Dit bleef bij een van zijn collega's niet onopgemerkt. Deze 28-jarige man belde Van E. eind maart op en vertelde hem van een overval. Hij wilde nog meer informatie over de 'paardenfamilie'.

De dag voor de overval spraken de vier mannen af bij Van E. in huis. Op het moment waarop zij de overval bespraken, werd Van E. gebeld door xxxx Zij was overstuur. Ze wilde dat hij naar de manege kwam, omdat zij door een man bijna van haar paard was gereden. Van E. reed samen met de drie Hagenezen er naar toe. Toen het zoeken naar de man niets opleverde, werd het plan besproken voor de inbraak. Er vond een voorverkenning plaats.

Nietsvermoedend heeft Van E. per ongeluk zijn telefoon aangezet, waardoor een gedeelte van het gesprek werd opgenomen. Deze bandopname was voor het openbaar ministerie onder meer het harde bewijs dat zowel Van E. als ook L. wisten dat er bij de familie een overval zou worden gepleegd. ,,En ook dat er geweld zou worden gebruikt. Er wordt namelijk gesproken over het meenemen van een koevoet, een taser en een pistool.'' In mei en juni zijn alle vijf verdachten opgepakt.

De verdediging sprak van symbooleisen die buitenproportioneel zijn. ,,Acht jaar eis je voor een moord'', aldus een van de raadslieden. De raadsman van xxxx. drong er bij de rechtbank op aan rekening te houden met haar borderline gedrag en haar zwakke psychische gestel. ,,Zij is een meisje dat makkelijk beïnvloedbaar is, kan moeilijk eigen keuzes maken, is depressief en kan gevolgen niet overzien.'' Volgens de raadsman van Chiela was zij misschien lijfelijk bij de voorverkenning aanwezig, maar door haar persoonlijkheidsstoornis was zij niet in staat te begrijpen wat er stond te gebeuren.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Ier

Re: OM: 'Overval op manege één van ergste soort'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:12

Stop maar weg die eikels.
Die kunnen we beter kwijt als rijk zijn. :n

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:14

Die 8 jaar is nog te weinig.
Dit is toch absurt.

Zoveel geweld!

nina023

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:16

opsluiten die gek! en lang ook! :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:21

Ben héél benieuwd naar de uitspraak.
wat een vreselijk verhaal zeg!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:23

Jeetje.. denk je ook gewoon om te kunnen gaan met de mensen die bij je op stal staan, wordt je gewoon zo aangepakt! Vreselijk voor die mensen.

Een harde les voor alle stalhouders, wordt vooral niet te persoonlijk (belachelijk eigenlijk!) :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:26

8 jaar eis je voor een moord :')? Ik mag toch hopen dat je dan meer eist...

Wat een zaak zeg... En dan ook nog eens zo in je rug gestoken worden door mensen die je als vrienden beschouwd. Schandalig :r. En ook borderline gebruiken om het gedrag goed te praten, tief toch op zeg :').

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:30

die zouden ze moeten opsluiten..
en diegene met bordeline.. sorry hoor.. maar ook ZIJ zou vast moeten komen te zitten.
altijd met ... ze is niet 100% en dus krijgt ze nix..
flikker toch op.. ook al ben je psychisch niet in orde, vind ik JUIST dat je straf moet krijgen..
en flikker toch op met bordeline,, dat ze invloedbaarder is..
dan weten ze blijkbaar niet wat bordeline inhoudt..!!!

en idd 8 jaar is veel te weinig!!

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:31

Gatverredamme, weg met zulke mensen...

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:34

8 jaar voor moord is redelijk normaal in NL. Ik vind het rechtssysteem van ons echt van jan stront. Van mij kunnen ze een paar knieschotjes krijgen. Vreselijk gewoon.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:36

Sundral schreef:
8 jaar voor moord is redelijk normaal in NL. Ik vind het rechtssysteem van ons echt van jan stront. Van mij kunnen ze een paar knieschotjes krijgen. Vreselijk gewoon.

Als vonnis ja, de eisen zijn doorgaans wel een stukje hoger.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:38

wat een schokkend verhaal...en dan maar 8 jaar cel eisen.
Man man justitie heeft ook echt geen ruggegraat he, als je voor dit maar 8 jaar eist.
En dan die 5 jaar voor de tipgevers: ook veel en veel te weinig aangezien zij een vertrouwensrelatie met de slachtoffers hadden( mee op vakantie zelfs).

Wat moeten die mensen geestelijk een gigantische knauw hebben gekregen zeg. Na zo'n affaire zal het vast ook niet meer makkelijk zijn om mensen in je vriendenkring volledig te vertrouwen...laat staan mensen buiten die kring

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:38

_San87_ schreef:
Sundral schreef:

Inderdaad, 8 jaar is zelden de eis.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:40

_San87_ schreef:
Sundral schreef:

Sorry was niet helemaal duidelijk, maar ik bedoelde natuurlijk als vonnis :).

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:41

levenslang is niet lang genoeg cizzo's

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:42

Echt onvoorstelbaar... gewoon geen woorden voor...

Ben heel benieuwd wat het vonnis gaat worden..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:44

Zo ontzettend laf! 8 jaar is NIETS!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:48

Langcara schreef:

Dat zou ik niet willen zeggen... 8 jaar is lang.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:48

Gebruiken ze tegenwoordig bordeline als excuus ja?
Bordeline heeft niks te maken met sneller beinvloedbaar zijn.
het is een persoonlijkheidstoornis wat te maken heeft met een te laag zelfbeeld.
Ik kan het weten want ik heb het zelf ook overgehouden aan iets vreselijks wat mij is overkomen.
Dit betekent niet dat ik GEK ben of niet spoor. Ik ben minderwaardig over mezelf en voel me veel alleen en heb veel afwisselende buien.. Dis is geen goed excuus voor mensen in een rechtzaak.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:50

_San87_ schreef:
Langcara schreef:

8 Jaar is lang, maar niets vergeleken met de ellende die die mensen hebben meegemaakt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:51

JJenniferxxx schreef:
het is een persoonlijkheidstoornis wat te maken heeft met een te laag zelfbeeld.Ik kan het weten want ik heb het zelf ook overgehouden aan iets vreselijks wat mij is overkomen.
Dit betekent niet dat ik GEK ben of niet spoor. Ik ben minderwaardig over mezelf en voel me veel alleen en heb veel afwisselende buien.. Dis is geen goed excuus voor mensen in een rechtzaak.

Een persoon met een laag zelfbeeld is wel makkelijker te beinvloeden.
Kijk maar eens naar hoe al die loverboys te werk gaan.

Al vind ik niet dat borderline als excuse gebruikt moet worden.
Je hebt misschien een laag zelfbeeld, maar met borderline weet je wel wat goed en fout is.
En wat geweld inhoud en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

daantjuhhh schreef:
_San87_ schreef:

8 Jaar is lang, maar niets vergeleken met de ellende die die mensen hebben meegemaakt.

Dat klopt. Die mensen hebben levenslang, maar zo lang kan je de daders niet wegzetten.

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:53

Gewoon levenslang heb je der ook geen last meer van want anders na die 8 jaar proberen ze het weer ergens

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:55

daantjuhhh schreef:
JJenniferxxx schreef:
het is een persoonlijkheidstoornis wat te maken heeft met een te laag zelfbeeld.Ik kan het weten want ik heb het zelf ook overgehouden aan iets vreselijks wat mij is overkomen.

Een persoon met een laag zelfbeeld is wel makkelijker te beinvloeden.
Kijk maar eens naar hoe al die loverboys te werk gaan.

Al vind ik niet dat borderline als excuse gebruikt moet worden.
Je hebt misschien een laag zelfbeeld, maar met borderline weet je wel wat goed en fout is.
En wat geweld inhoud en wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Ja zo heb ik er nog niet over na gedacht, maar misschien ook omdat ik ondanks de 'ziekte' wel sterk in mijn schoenen sta.
Mensen met bordeline zijn niet gestoord, dus de mensen die dit als excuus zeggen weten niet eens waar ze over praten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:10

_San87_ schreef:
daantjuhhh schreef:

Dat klopt. Die mensen hebben levenslang, maar zo lang kan je de daders niet wegzetten.

Waarom niet?

Iedereen zo zijn mening, maar mijn eerlijke mening is 20 jaar meer in de richting.
En bij moord levenslang.

Ons rechtssysteem vind ik echt kinderachtig.