Opvallende vriendschap tussen een paard en koe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Opvallende vriendschap tussen een paard en koe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:32

http://www.bokt.nl

Een opvallend nieuwsartikel op een Amerikaanse website, waarin een eigenaresse verhaalt over de jarenlange vriendschap van een paard en een koe. Het paard werd ingeslapen vanwege ouderdomsproblemen, de koe volgde negen dagen later.

Bij oudere mensen die jarenlang samen hun leven hebben gedeeld komt het ook wel eens voor dat beiden vrij snel na elkaar komen te overlijden, het zogenaamde broken-heart syndroom. Maar er is weinig onderzoek gedaan of dit ook mogelijk is bij dieren. Achttien jaar lang waren Rosie, de koe en Bingo het paard samen. Achttien jaar is een vrij hoge leeftijd voor een koe, aldus de dierenarts. Volgens eigenaresse Kara Shepherd is Rosie weldegelijk overleden aan het broken-heart syndroom.

Bingo van dertig werd begin februari ingeslapen, omdat hij problemen kreeg met zijn spijsvertering. Rosie van achttien met artritis veranderde van gedrag, aldus Shepherd. “Ze werd stil, ze at nog wel en ging vervolgens in de zon liggen. Ik zag dat ze Bingo miste. Ze zocht nog regelmatig naar Bingo.” Na een aantal dagen kon of wilde Rosie niet meer overeind komen. Uiteindelijk werd besloten om ook Rosie in te laten slapen.

Lees hier het levensverhaal van Bingo en Rosie. (Engelstalig)

opisop_shop

Re: Opvallende vriendschap tussen een paard en koe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:35

ahhhh wat lief zeg, zo'n vriendschap :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:37

Aguttie wat lief en wat sneu eigenlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:56

Dit is lief, sneu maar ze hebben heel veel goede jaren gehad, wat ik pas sneu vind is de giga handel in paarden en pony's, hoevaak worden daar geen vrienden uit elkaar getrokken en rondgezeuld, helaas denkt niemand dan , oh, wat sneu.

quote="Suzanne F."]Aguttie wat lief en wat sneu eigenlijk.[/quote]

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:59

Cool dat ze zo aan elkaar gehecht waren.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:06

bigone schreef:
wat ik pas sneu vind is de giga handel in paarden en pony's, hoevaak worden daar geen vrienden uit elkaar getrokken en rondgezeuld, helaas denkt niemand dan , oh, wat sneu.

Denk dat dàt niet helemaal waar is maar goed....

Dit verhaal is mooi en sneu tegelijk... ;(

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:38

Wat een mooie vriendschap zeg! Wat leuk dat dat ook hier op bokt staat :)

en inderdaad wat bigone zegt, ik merk heel vaak dat paarden in de paardenhandel elkaar missen, heel sneu inderdaad.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:43

GreenRider schreef:

en inderdaad wat bigone zegt, ik merk heel vaak dat paarden in de paardenhandel elkaar missen, heel sneu inderdaad.

Dat is waar, bij ons op de wei zie je heel veel duo's en trio's bij de paardenkudde en als er 1tje weg is zie je wel degelijk verschil maar dat is met een paar dagen weer over. Let wel dat zeze 18 jáár bij elkaar waren dus dat vind ik totaal iets anders

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:44

En dan al die topics op bokt: een kip, een schaap een geit etc is geen maatje voor je pony/paard.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:53

suikerp schreef:
En dan al die topics op bokt: een kip, een schaap een geit etc is geen maatje voor je pony/paard.

en dat is het nog steeds niet ;)

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:07

justin4ever schreef:
GreenRider schreef:

Dat is waar, bij ons op de wei zie je heel veel duo's en trio's bij de paardenkudde en als er 1tje weg is zie je wel degelijk verschil maar dat is met een paar dagen weer over. Let wel dat zeze 18 jáár bij elkaar waren dus dat vind ik totaal iets anders

Dat is waar, maar 1 jaar kan ook al genoeg zijn. Wij hadden een jong dier van 1 jaar gekocht bij kennissen. Daar stond daarna dus alleen nog de moeder en een merrie waarmee het veulen was opgegroeid. Die merrie is in dat jaar daarna vreselijk mager geworden, ze kon er niet meer mee werken en heeft 2 weken lang dat veulen gezocht. Na een jaar kochten wij die merrie erbij en toen die twee elkaar weer zagen... dat was echt super mooi om te zien!!

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:07

echt leuk dat die twee elkaar zo leuk vonden!
Had het niet verwacht tussen een koe en een paard :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:12

justin4ever schreef:
GreenRider schreef:

Bovendien bleef de koe als je het zo leest in dit verhaal alleen achter na het overlijden van het paard. Als een dier vertrekt/overlijd en de ander blijft alleen achter zal hij daar allicht meer over inzitten als wanneer hij een ander maatje heeft.

Ik ken ook een paard dat ook een hele tijd met een geit heeft gestaan. En die twee waren best aan elkaar gehecht, maar zoals een ander paard word het echt nooit :n .

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:29

Lief en zielig tegelijk..

edelgold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:40

Wat een bijzondere vriendschap ,heel bijzonder.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:17

Leuk en bijzonder !

Mijke_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:00

Wat een mooie vriendschap was dat zeg en trouwens ook een prachtig paard en een prachtige koe!
Ze hebben allebei een hele mooie leeftijd bereikt.

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:27

Wat je vriendschap wil noemen.. Ik geloof dat een paard nog altijd veel meer aan een paard heeft dan aan een koe, en andersom. Als die koe heel zijn leven geen andere koe heeft gezien, en enkel een paard had als gezelschap, is het ook logisch dat hij gaat treuren als dat gezelschap volledig weg valt. Maar het gaat daar eerder om gezelschap dan om vriendschap denk ik dan. Paarden en koeien zijn groepsdieren, dus gaan ze uiteraard treuren als ze plots alleen komen te staan. Maar ik vind het dan alsnog jammer dat ze beide heel hun leven geen soortgenoot zijn tegen gekomen..

gizar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:23

hoi, uit ervaring weet ik dat het zeker wel kan dat een koe en paard vriendschap sluiten. jaarling forester, toen nog hengst, liep in een koppel grote kalveren, pinken. Was toen zeer close met pink nr. 8424. hij was dan wel de enige pony, toch kon hij het juist met die dame erg goed vinden. Was van ongeveer mei tot november.
Het meest ontroerende en mooiste moment was een paar jaar later. Pony inmiddels onder het zadel, koe liep in de wei naast de bak, zag zijn vroegere vriend en kwam de bak in (door het hek) om eens flink te neuzen. Ze kenden elkaar nog zeer goed. Erg mooi en bijzonder om te zien.

Kan me dan ook goed voorstellen hoe moeilijk het voor de koe moet zijn geweest dat ze na 18 jaar afscheid moest nemen van het paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:52

Een bijzonder verhaal, maar inderdaad wel jammer dat ze geen soortgenoot maatje hebben gehad.. . Ken eigenlijk ook geen enkel verhaal waarin meerdere paarden met meerdere andere dieren staan, en een ander dier boven hun eigen soortgenoten verkiezen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:48

Koe met jicht? := Dát is pas een wonder :+
Ik vind het wel weer een typische Amerikaans tearjerkerverhaal hoor. En een fraai staaltje antropomorfiseren oftewel vermenselijken...

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:50

Dat paard heeft wel een bijzondere kleur;)
Wat een mooi verhaal, en nu zijn ze weer samen.