Interview: "paardenmelk is heel heilzaam"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Interview: "paardenmelk is heel heilzaam"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:57

http://www.bndestem.nl/

Al zestien jaar runnen Fons en Dina Backx een paardenmelkerij in Castelré. Van de heilzaamheid van hun zuivel zijn zij al overtuigd. Nu de rest van de wereld nog. 'En lukt het de merrie de eerste keer niet melk te geven, dan geven we haar een trappistje, dan schiet het er meestal zo uit." Niets menselijks is een paard vreemd, wil Fons Backx er maar mee zeggen. Om gezondheidsredenen moest hij achttien jaar geleden stoppen met de varkenshouderij diep in het buitengebied van Castelré tegen de Belgische grens.

Daar aan 't Groeske hadden ze twee jaar later een paard met een veulen rondlopen. Van een buurvrouw kregen ze de vraag of ze bij hen toevallig ook paardenmelk kon krijgen. De vrouw had borstkanker en had gehoord dat paardenmelk de klachten van de chemo verminderde. "De vrouw is inmiddels weer helemaal gezond. Let wel, dit is geen middel dat ernstige ziektes geneest. Maar het werkt wel ondersteunend bij het herstel", verzekert Dina.

Wat paardenmelk volgens haar vooral doet, is dat het afvalstoffen beter afvoert en de darmflora herstelt.

"Het probleem is alleen dat wij dit alleen maar uit onze eigen ervaringen kunnen vertellen. Daarom is het zo goed dat er nu een medisch onderzoek komt zodat onze verhalen straks ook wetenschappelijk onderbouwd zijn."

Ze realiseert zich dat het gevaarlijk is bij allerlei kwalen en ziekten lichtvaardig op de heilzame werking van paardenmelk te wijzen. Maar ze heeft inmiddels zoveel voordelen gezien dat het voor haar vaststaat dat deze melk voor vrijwel iedereen goed is.

De samenstelling van paardenmelk lijkt sterk op die van moedermelk. Melk van een merrie heeft veel minder eiwitten dan koemelk en is ook veel minder vet. De eerste zes weken is de melk van een merrie voor een veulen. daarna kan er langzaam worden begonnen met melken. Dat kan gebeuren van enkele keren tot soms wel vijf keer per dag. Gemiddeld geeft een paard 1,5 liter per keer.

De merrie kan ongeveer een maand of vijf worden gemolken. "Daarna geeft het dier zelf aan dat het genoeg is geweest. Dan krijgt het veulen gewoon niet meer. Want gedurende de tijd dat er gemolken wordt, drinkt het veulen nog steeds 's nachts bij moeder en houdt zo de melkgift op gang."

In Castelré hebben ze momenteel zo'n twintig paarden lopen en een stuk of zes veulens.

"Momenteel zijn dat er wat weinig, maar normaal hebben we wel tien veulens en kunnen er dus ook tien merries worden gemolken."

Dina merkt het onmiddellijk als de lente zich aankondigt. "Dan hebben de veulens bij de geboorte duidelijk zachtere haartjes dan de veulens in de winter. Prachtig om te zien hoe de natuur dat helemaal zelf regelt."

Het voer voor de paarden komt voor negentig procent van het nabijgelegen natuurgebied het Merkske. "In de zomer lopen onze paardjes daar ook. We oogsten het ruwvoer zelf. We laten het gras ook wat langer groeien. Dat is beter voor het darmstelsel."

Per paard wordt er een kleine 750 liter per jaar gemolken. Dat lijkt niet veel, maar voor een litertje paardenmelk moet dan ook het achtvoudige van dat van koemelk worden neergeteld. Aangezien de melk maximaal vier dagen goed blijft, wordt deze in de meeste gevallen bevroren aangeleverd. Hiertoe worden ze bij 't Groeske in pakjes van een kwart liter bewaard in grote diepvriesladen.

En natuurlijk ontkomen ook de fotograaf en verslaggever van dienst er niet aan een glaasje hippische zuivel te nuttigen. De conclusie: een stuk magerder en ook wat zoeter dan koemelk. En dat sommigen het een stuk minder waarderen dan koemelk, kunnen we ons ook wel voorstellen. Maar dan kan Dina daar weer een voordeel tegenover stellen: "Paardenmelk gaat slijmvorming tegen, terwijl koemelk dat juist stimuleert."

"Cleopatra waste zich al in ezelinnenmelk", weet Dina zich ook nog historisch te verantwoorden. "In Italië, Duitsland en Rusland wordt er al veel meer gebruik van gemaakt. Daar heb je zelfs paarden- en ezelmelkerijen die verbonden zijn aan ziekenhuizen."

Enkele jaren geleden haalde 't Groeske het nieuws al met de introductie van paardenmelkbrood. En er zijn nog veel meer paardenmelkproducten te krijgen: van ijs tot yoghurt en van crèmepjes tot likeur, gestookt in het Belgisch Limburgse Houthalen en verkrijgbaar in de smaken anijs en aardbei. "En heel handig: paardenmelk in capsulevorm. Voor mensen op reis bijvoorbeeld."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:19

Citaat:
En dat sommigen het een stuk minder waarderen dan koemelk, kunnen we ons ook wel voorstellen

Grappig, ik ben 2 jaar terug bij een paardenmelkerij geweest (http://www.paardenmelk.be/index.html) en ik vond dat juist wel lekkere melk (ik vind 'gewone' melk niet lekker). Het is jammer dat het zo duur is, maar als ik student-af ben zou ik zeker overwegen om het regelmatig te gaan drinken :j Hoor er veel goede verhalen over. Ze hadden het daar ook in poedervorm, waardoor het langer bruikbaar is.

deruijter

Re: Interview: "paardenmelk is heel heilzaam"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:22

Ik kende een man die had maag of darmkanker en die mocht ook alleen maar paardenmelk in het ziekenhuis.
Ik heb trouwens een keer paardenmelk gehad, en ik ging bijna over mijn nek, ik vond het niet zo lekker haha.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:29

Ben wel benieuwd naar dat brood. :j

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:30

Paardenmelk is lekker als die echt heel koud is of met een beetje siroop erdoor.
Paardenmelk helpt bij herstel van ziekte.
Bij ons op stal worden shires gemolken/gefokt
En je kan altijd even komen als je een afspraak maak
http://www.degriendheuvel.nl
Daar staan ook diverse producten die gemaakt worden met paardenmelk

Brood smaakt gewoon heel erg lekker
Zelfde als de poffertjes en het ijs

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:57

Je kan dat eigenlijk toch ook gewoon aftappen en dat dan opdrinken?
hoef je verder toch niks aan te doen.
Want we krijgen dit jaar ong. 7 veulens dus dan kan ik ook even een glaasje bijvullen haha.
Of raden jullie me dit niet aan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:59

Ik molk mijn merrie ook hoor, maar dat ging dan om een paar glaasjes per dag, niet om liters.
Als je merrie het toelaat kan dit ook prima. Erg lekker.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:03

Ohnee ik wil het ook niet elke dag doen, haha gewoon soms omdat het kan.
Ja sommige merries zijn echt krengen als ze een veulentje hebben gekregen, maar andere
zijn ook echt poeslief (meestal de meer ervaren mama's).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:04

Ik ben op dit bedrijf geweest voor een rondleiding. Was heel erg leuk, we hebben ook verschillende dingen gemaakt van paardenmelk mogen proeven, waaronder dus de melk zelf, maar ook een likeurtje, brood en ijs.

De melk zelf is ranzig, maar het likeurtje, het brood en het ijs waren best lekker :9.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:37

Ik heb vaak even een slokje ,zo uit de uier genomen. Lekker hoor.
Later heb ik een tijd Paardenmelkpillen geslikt, helpt goed tegen een onzuivere huid.

CodyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:20

Ik heb de paardenmelk pillen wel gebruikt voor de hond, hij had vaak last van eczeem tussen de voetjes en bij de lippen, met de paardenmelk pillen er bij ging het een stuk beter.