Barockpinto hengstenkeuring 2012: 3 hengsten goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Barockpinto hengstenkeuring 2012: 3 hengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 11:55

http://www.barockpintostudbook.com/ // http://www.bokt.nl

Op zaterdag 3 maart werd de jaarlijkse hengstenkeuring van het Barockpinto stamboek gehouden. Dit stamboek werd opgericht in 2009 en betreft een open stamboek. De Barockpinto, ook wel bonte fries genaamd, dient minimaal 25% en maximaal 87,50% fries bloed in zich te hebben. De Barockpinto lijkt in Nederland in de lift te zitten. Zo werden er bijvoorbeeld in 2011 alleen al 160 veulens in dit stamboek ingeschreven.

Op de hengstenkeuring wordt er gekeurd in drie verschillende types;
• Type BP (het fokdoel) – minimaal 25% Fries bloed en zwartbont.
• Type XX – minder dan 25% Fries bloed .
• Type FB (Fries bloed) – hengsten met Fries bloed maar die niet bont zijn.

Om ingeschreven te worden in het stamboek (= goedgekeurd) moet de hengst minimaal 44 punten behalen. Indien een hengst minimaal 42 punten behaald wordt de hengst Ster met een dekvergunning van 50 merries. Een hengst wordt Ster bij een minimale score van 40 punten maar krijgt geen dekvergunning.
De jury bestond uit Dhr. G. Stelwagen (hoofdinspecteur), Mevr. G. van de Veen (jury) en Mevr. M. Betten de Jong (sportcommissie).

[b]Goedgekeurde hengsten 2011:Martijn, Marko en Bart
Bart BP07 – (Kareleen X Mark 232) 50% vreemd bloed
Eigenaar: D. Vrieswijk, Damwoude
Bart is een zeer rassige hengst die opvalt door zijn fraaie halsvorm. De 12-jarige hengst toont zeer veel kwaliteit in het beenwerk. Doch zondigt hij iets in de rug. De stap is iets stug en zou ruimer mogen dit geldt overigens ook voor de draf. De galop biedt meer mogelijkheden en is voldoende gesprongen en bergopwaarts.
Stokmaat: 165 cm
Stap Draf Galop Rastype Bouw Beenwerk Totaal
6 6 7.5 8.5 8 8 44

Marko BP05 – (Absolute Tobiano X Jasper 366)
50% vreemd bloed
Eigenaar: K.Coudeville, Brugge, Belgïe
Marko is een zeer rassig paard die iets meer postuur mocht hebben. De stap is ruim en krachtig. De draf heeft veel buiging in het spronggewricht. De galop is mooi bergopwaarts en wordt goed ondersteund door het achterbeen. Stokmaat: 159 cm
7.5 7.5 7.5 8 7 7.5 45

Afbeelding
Martijn

Martijn BP06 – (Willem van Nassau X Rintse 386)
25% vreemd bloed
Eigenaar: M. Meyer, Dedemsvaart
Martijn is een zeer rassig paard met een vaderlijke uitstraling. Het beenwerk is hard en droog maar mocht correcter gebouwd. De stap is voldoende ruim met kracht. In draf toont de hengst veel bravoure doch mist hij iets balans. De galop mist souplesse en balans. Stokmaat: 168 cm
7 7.5 6.5 9 8 6 44

De volgende hengsten werden Ster verklaard incl dekvergunning:
Elias Ster19BP – (King BP02XX – Fetse 349) 50% vreemd bloed
Eigenaar: H. de Ruiter, Bantega
De hengst Elias heeft ruim voldoende ras. De hengst zou iets meer halslengte mogen hebben. De stap is ruim maar mist buiging in het spronggewricht. De draf is voldoende ruim maar mocht iets sneller in het achterbeen. De galop is iets op de voorhand. Stokmaat 164 cm
7 7 6.5 8 7 7 42.5

Afbeelding
Remy

Remy Ster17XX – (Droomwals X Ahoy)
Eigenaar: G. van Gijssel en W. Kosse, Dedemsvaart
Remy is een zeer jonge hengst die wat ras mist. De hals zou fraaier gevormd kunnen zijn maar bij het vrij bewegen, gebruikt hem bij het zeer funcioneel. De hengst is correct op de benen met beste hoeven. De stap is voldoende ruim en krachtig. De draf is zeer ruim met een zeer krachtig achterbeen. De galop mist enige souplesse maar is ruim voldoende gesprongen. Stokmaat: 162 cm
7.5 8.5 6.5 6.5 6 7 42

Wait N See Ster16XX – (What’s Color X Haarlem)
Eigenaar: G.J. Meijer, Bedum
Wait N See is een grootramig indrukwekkende hengst. Iets meer lengte in de hals zou de hengst niet misstaan. De stap mist souplesse maar met voldoende ruimte, dit geldt tevens voor de draf en galop. Stokmaat: 170 cm
6.5 7 6.5 7.5 7.5 7.5 42.5

Apollo Ster05XX
Eigenaar: A.Gerrits, Rheezerveen
Apollo heeft een keurig presentie geven en werd in topconditie voorgesteld.
Apollo werd gereden door Annemiek Staaijer.
Stap
2x Draf
2x Galop
2x Overgangen H.S.W. Aanleg Totaal
7.5 7 7 7.5 7 7 64.5

At Topspeed Jesse van Knedo Ster 18XX – (Aldebaran IBN Amir OX X Onbekend)
Eigenaar: A.Okkema, Britswert
Jesse van Knedo is een hengst met ruim voldoende ras die een fractie gebogen achterbeen heeft. De stap is enigszins gehaast. De draf is voldoende ruim en krachtig doch iets op de voorhand. De galop is ruim voldoende gesprongen maar zou iets meer bergopwaarts mogen. Stokmaat: 162 cm
6.5 7 7 7.5 7 7 42

Verplichte presentatie:
Afbeelding
Peter

Barockpinto hengsten die vanaf 2011 zijn goedgekeurd moeten zich de komende drie jaar verplicht tonen aan de jury. Van de hengsten van vorig jaar is er maar 1 definitief ingeschreven. De enige hengst die verplicht getoond werd was: Peter BP04
Peter is er het afgelopen jaar mooi ingegroeid en werd in goede conditie voorgesteld. Peter heeft correct hard beenwerk.

De hengst Poeh Poeh, reeds AES goedgekeurd, is vanaf heden erkend door ons stamboek. De hengst is in eigendom van F. Versélewel en de Witt Hamer en werd onder het zadel voorgesteld door Marianne Cazemier. De fokcommissie is zeer positief over de hengst en denkt dat de hengst een grote bijdrage kan leveren aan het fokdoel voor zowel Friese merries als Barockpinto merries. "Ook stellen we het zeer op prijs dat de eigenaren met ons stamboek meedoen. Er zijn binnen ons stamboek een aantal mensen die de kar trekken maar het zou mooi wezen dat er ook mensen zijn die helpen duwen", aldus Hoofdinspecteur Dhr. G. Stelwagen

Tot slot kon het publiek genieten van de ambassadeur van de Barockpinto “Willem van Nassau” met Bennie van Es. Zij gaven een fantastische kuur op muziek op ZZ Zwaar niveau. De machtige Willem vormt een prachtige combinatie met zijn ruiter. Zij zijn inmiddels succesvol in de nationale dressuursport en maken goede reclame voor het stamboek.

Foto's: http://www.fotografie-ralf-pospischil.y ... e-gate.de/

Lindor92

Re: Barockpinto hengstenkeuring 2012: 3 hengsten goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:04

was super leuk:D

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:13

oooh echt zo jammer dat ik niet kon :\

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:44

Kwamen weer supermooie hengsten langs!!! Volgend jaar ben ik er weer bij! (Voor de 3e keer hihi)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:55

helaas niet geweest i.v.m. rhino virus en een drachtige merrie op stal welke gedekt is door apollo!. dus wel erg jammer dat ik apollo niet onder het zadel heb gezien.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:51

Ik vind persoonlijk dat hele stamboek niets aan....... :x

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:01

eenitraM schreef:

wat vind je er niks aan dan? het ras zelf? de kruizingen?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:10

LiiNd_Y schreef:
eenitraM schreef:

wat vind je er niks aan dan? het ras zelf? de kruizingen?

De kruising. Wat voor meerwaarde heeft dit stamboek? Imo geen meerwaarde voor het paarderas (al die rassen door elkaar, fries, prullebak, kwpn, wb en de hele meuk)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:12

nou je ziet toch dat dit steeds populairder wordt. deze paarden vallen op en presteren in de sport.
op dit moment is er veel vraag naar deze paarden en is er weinig aanbod

maar inderdaad smaken verschillen :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:16

Oh, ik hou niet van Friezen en niet van bont, maar de combinatie van deze dingen doet het wél goed, wat is die Remy een knapperd! <3 <3 <3

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:17

Konstantine schreef:
Oh, ik hou niet van Friezen en niet van bont, maar de combinatie van deze dingen doet het wél goed, wat is die Remy een knapperd! <3 <3 <3

en remy is volledig tuigpaard ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:21

Daar hou ik wel van, dus wellicht komt het daar dan door. :P

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:22

Konstantine schreef:
Daar hou ik wel van, dus wellicht komt het daar dan door. :P

haha oke, Remy was dus niet mijn favoriet. ik ga dan echt weer voor die Martijn :~

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:24

Bart *\o/*
Een geweldige hengst!
Heb hem jaaaren terug een periode gereden, fijn paard zowel in omgang als ohz +:)+

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:24

LiiNd_Y schreef:
nou je ziet toch dat dit steeds populairder wordt. deze paarden vallen op en presteren in de sport.
op dit moment is er veel vraag naar deze paarden en is er weinig aanbod

maar inderdaad smaken verschillen :)

Volgensmij valt dit gewoon onder een catogorie "hype". Vandaar het aanbod en vraag.

Kwalitatief zijn de stamhengsten niet goed genoeg voor het KWPN of het Friezenboek dus gooien ze het maar op 1 hoop en dat valt onder het zgn "Barockpintostamboek"?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:25

Neskolay schreef:
Bart *\o/*
Een geweldige hengst!
Heb hem jaaaren terug een periode gereden, fijn paard zowel in omgang als ohz +:)+

die vond ik inderdaad ook erg leuk! heb alleen weinig van zijn draf gezien omdat hij de hele tijd galopeerde :+

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:30

Dat is niet waar wat je zegt EenitraM. Er is wel degelijk een fokdoel, en dat de paarden eerst in de andere stamboeken zijn afgekeurd is niet waar.Bart komt bv uit een zeer goed fries lijntje, die komt via moeders kant van Mark 232, en vaders kant is KWPN hengst Samber. Om maar een voorbeeld te noemen.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:41

eenitraM schreef:
Volgensmij valt dit gewoon onder een catogorie "hype". Vandaar het aanbod en vraag.

Kwalitatief zijn de stamhengsten niet goed genoeg voor het KWPN of het Friezenboek dus gooien ze het maar op 1 hoop en dat valt onder het zgn "Barockpintostamboek"?

Die 'hype', is ook in de fokkerij van kwpn aanwezig, een massa die voor 1 en dezelfde hengst kiezen.
Ook kun je niet BPS afwegen tegen kwpn, holsteiner etc. Het aantal geregistreerde paarden is ook totaal niet het zelfde.
De grooi is positief, fokkerij mag best iets breeder, je moet ook voorkomen dat er alleen maar van het zelfde is.
Juist word er ook meer bloed ingebracht, iets wat nodig is voor het bekomen van meer sportpaarden (dressuur).
Voor echte fokkerij heb je generaties en jaren nodig. Het is prettig dat de intresse en selcectie op kwaliteit en sport toeneemt en het naar een hoger plan getrokken word. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:03

Ik ben het eens met eenitraM. Vind deze paarden persoonlijk niets aan, en heb ook het idee dat het 'een bij elkaar geraapt zootje' is. Gooi eens een halve Fries op je bonte, of andersom, en voila, je hebt en ''Barockpinto''. Nee, 't is niet mijn ding.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:27

Ik ken dit stamboek niet dus even een vraagje alle bonte paarden met barok uiterlijk kunnen in dit stamboek opgenomen worden ?
In Spanje zijn er echt fantastische kruizingen van PRE (andalusiers) in bont met een superbarok uiterlijk deze zouden dus ook in dit stamboek opgenomen kunnen worden ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:47

At Topspeed Jesse van Knedo Gefokt door een bokker!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:48

En geen gevaar voor rhino bij deze keuring? Persoonlijk vind ik het ook niet echt een ras, daarnaast als ik de bemerkingen lees van de goedgekeurde hengsten zitten er best bouw en gangenfouten in. Fok je die er dan juist niet in?

Wat is naast de fries de andere rasinbreng? Kan dat ook met fries/tinker of mag dt weer niet?

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:11

Iemand van onze vereniging is ook geweest met een hengst, die is ster geworden.
Ze hebben al een goedgekeurde dekhengst bij Barockpinto stamboek, dus erg leuk!

Mooie hengsten zitten er tussen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:16

Ik vind wel dat de hengsten die ggk worden lang niet allemaal beste hengsten zijn.
Vind het dan ook erg moeilijk een keus te maken tussen het aanbod bonte dekhengsten.
Tot dusver vond ik BW nog steeds het leukst.

Mijn veulen krijgt hoogstwaarschijnlijk geen BPS papier, heeft voor mij geen meerwaarde.
Mijn vorige bonte Fries is met een AES papier verkocht. Heb ook niet meegedaan met keuring.

Ik vind een mooie bonte kleur op een Fries uiterlijk erg tof!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 16:31

Ik vind die Remy helemaal geweldig :D Echt een knap ding :) Ik ben fan :Y)