Schorsing van amazone escaleert richting rechtzaak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schorsing van amazone escaleert richting rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 20:07

www.destentor.nl

Dat de 54-jarige A. J. de M. het op 5 december vorig jaar onhandig aanpakte tijdens een ruzie met de vader van een paardrijdster, stond woensdag voor de politierechter wel vast. Maar of er ook sprake is geweest van mishandeling, vond hij een ander verhaal.

De verdachte had, als lid van de activiteitencommissie van een Kamper manege, één van de amazones van de vereniging geschorst voor een springwedstrijd. Het meisje werd ervan beschuldigd dat ze daags voor de belangrijke wedstrijd haver had gevoerd aan de pony van een concurrent. "Het is algemeen bekend dat een paard vuriger wordt van haver. Dus ze wilde haar tegenstander uitschakelen."

Zonder wederhoor werd het meisje van de wedstrijdlijst geschrapt. Voor De M. stond immers al vast dat ze het dier had gevoerd met de verkeerde bedoelingen. De vader van het meisje was het hier echter niet mee eens. Hij kaartte de kwestie aan bij het bestuur en zocht De M. thuis op. Die zou direct door het lint zijn gegaan. "Ga van mijn erf af", zou hij hebben geschreeuwd. Ondertussen had hij de man geslagen. "Hij raakte mijn oog. Die bleef maar bloeden." Het slachtoffer zou direct zijn doorgereden naar de huisarts. Daar werd geconstateerd dat zijn ooglid was beschadigd. "Ik heb dat niet gedaan", zei De M., die beweerde dat het slachtoffer een valse aangifte had gedaan. De foto's met het letsel zouden in scene zijn gezet. De officier van justitie geloofde daar niets van. Zij ging er vanuit dat de Kampenaar verantwoordelijk was voor het letsel en eiste een voorwaardelijke boete van 500 euro. "Mijn advies is vooral dat jullie elkaar in de toekomst met rust laten."

De rechter was het met dit laatste eens. "U heeft onhandig geopereerd. Er is een sanctie opgelegd, maar niet op basis van hoor- en wederhoor. Daardoor zijn de emoties hoog opgelopen, maar daar zit u vandaag niet voor terecht.'' Afgezien van de verklaring van het slachtoffer zijn er geen getuigen. Daarmee was volgens de rechter voor mishandeling onvoldoende wettig bewijs en hij sprak de Kampenaar vrij.

Anoniem

Re: Schorsing van amazone escaleert richting rechtzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:20

Sjonge jonge, dit waren volwassen mensen? :?

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:15

Leuk hè paardensport :D

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:20

Wel oud genoeg, maar volwassen......?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:22

Laten we wel wezen een deelneemster (ik neem aan een vrij jong meisje) zomaar schrappen van een startlijst is ook not done en niet eerlijk......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:31

studiemiep schreef:
Laten we wel wezen een deelneemster (ik neem aan een vrij jong meisje) zomaar schrappen van een startlijst is ook not done en niet eerlijk......

Nee dat lijkt me duidelijk, maar dat kun je toch op een normale, volwassen manier bespreken?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:35

Uiteraard maar sommige ouders...(kijk deze keer maar in de paard en sport bij het tuchtcollege...vader/moeder en zelf kind hadden zich grof uitgelaten) :Y)
kind had prijs gewonnen op de kampioenschappen maar is naderhand uitgesloten omdat de entingen niet goed waren...tja... :+

Maar ik blijf het wel sneu vinden voor de amazone want een organisatie mag nu eenmaal niet voor eigen rechter te spelen (naar wat ik heb begrepen heeft het kind zelf geen rare uitlatingen gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:37

Haha ja die heb ik idd ook gelezen, das toch wel heel erg.. Ken ze niet, ze komen hier wel uit de buurt :+

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:39

raar volk in drenthe;-) (ik lees het altijd de uitspraken van een tuchtcollege..vind helaas de straffen bij het onheus bejegenen van paarden altijd veel en veelste laag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 07:43

Tja, leuke sport, zeker als het nog de ponies zijn en de ouders de achterban..

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:41

Jij snapt niks van eerlijk handelen geloof ik. Het meisje zou(niet bewezen dus) haver gevoerd hebben. Nu kun je me alles wijs maken maar niet dat de haver etende pony van 1 keer haver gelijk uit zijn dak gaat. Flauwekul praatjes dus. Daarbij is het zonder wederhoor schrappen van een startlijst iets wat jij zelf ook niet zou waarderen. Er wordt wat beweerd en hup je bent geschrapt.
Dus gevaarlijk maken, verwend meisje, allemaal blablabla. Heeft er niks mee te maken. Dit bestuurslid was DOM bezig!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-03-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:49

Haver kan wel degelijk snel een invloed hebben op een paard. IK vind dat ook het meisje DOM bezig is geweest om even op voorgaande post in te gaan.

Echter wij zijn er niet bij geweest dus weten niet wat het meisje en of het bestuurslid heeft gedaan, dus voordat ik of iemand anders zijn of haar mening geeft over wat dom is of wat niet, of iemand te beschuldigen is het handig om eerst meer hier van af te weten

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:09

even voor de duidelijkheid meisje heeft het echt gegeven.
het was geen wedstrijd maar gewoon een springronde voor eigen leden.
en daarbij is het gezien dat ze het gedaan heeft let op meer dan een halve biksbak vol.
ze hebben het gelukkig uit de voerbak kunnen halen. dus gelukkig niet veel van gegeten.
en ze was terecht even van de lijst geschrapt tot nader orders,zaterdag gebeurt zondag oefen rondje.
maar kan hier wel een verhaal op zetten heeft geen zin maar 1 ding zo als het in de krant staat is het niet gebeurt en dat bestuurs lid is niet dom

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 18:49

Pardon, als ik even mag. Het is wél aangetoond dat het meisje dit gedaan heeft, en later heeft ze ook gezegd dit vaker gedaan te hebben. De desbetreffende pony is normaal altijd al heel fel op andere paarden en mept zo van zich af, dus het maakt het wel degelijk gevaarlijk voor de andere mensen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 09-03-12 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:18

Nou pardon, je mag zeker even hoor, no problem. Je vergeet in je reactie dat wij het moeten doen met de informatie in het artikel. Daarbij: waarom moet ik jou op je woord geloven dat het meisje dit gedaan heeft en de inhoud van het artikel niet.
Als de pony altijd al fel is en van zich af mept lijkt me dat een groter probleem , en is die pony dus altijd gevaarlijk voor mensen.( misschien niet inzetten, zo'n kickboksertje). Haver of niet, gevaarlijk is ie al.

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 19:44

Omdat ik aangeef de mensen waar het over gaat goed te kennen en daardoor dus ook dingen weet waarmee ik het nog toe kan lichten misschien...?
De amazone heeft de pony zo nog prima onder controle, dus niks aan de hand. Maar zoals bekend worden paarden nou eenmaal heftiger door haver, en dan kan de amazone de pony misschien niet meer onder controle houden. En normaliter krijgt ie geen haver en is het dus ook niet gevaarlijk ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:04

Quilfa schreef:
Pardon, als ik even mag. Het is wél aangetoond dat het meisje dit gedaan heeft, en later heeft ze ook gezegd dit vaker gedaan te hebben.

Als dat bewezen kan worden is wederhoor m.i. irrelevant en hoort ze i.m.o. voor het leven geschorst te worden.

De onderliggende mentaliteit is het probleem. Waarborging daartegen kan alleen door uitsluiting.

marieke_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 23:52

Bij deze wil ik even melden, dat ik ten eerste vond dat in het krantenartikel ook wel even gemeld mocht staan dat het om een meisje betreft van pas 10 jaar oud. Ook ik heb dit hele verhaal vernomen. Het betreft hier een kind en kinderen mogen fouten maken, fouten zijn er om van te leren. Dat zie ik ook aan mijn eigen zoontje van 8, ook die maakt wel eens fouten, maar een kind straffen dat doe je gewoon niet!
Je kunt zo'n meisje niet kwalijk nemen dat zij bij een andere pony wat haver ingooit, er was ook niks mee bedoelt.
Dit meisje dacht namelijk dat het om muesli ging zoals ik het vernomen heb.
Wat er hier boven allemaal staat klopt ook voor geen meter, zo is dit meisje niet alleen geschorst voor het oefenparcours, maar hebben ze haar naderhand ook nog eens extra gestraft doordat zij ook een tijd niet mocht rijden.
waar gaat dit allemaal heen? een 10 jarig meisje haar grootste hobby afnemen..
daar naast staat hierboven ook nog eens gemeld dat ze het vaker gedaan zou moeten hebben, is daar enig bewijs van?
zo wordt dit hele incident nog weer erger en erger, eerst dat meisje een straf opleggen en haar daarna ook nog eens zwart praten.
en dat noemt zich volwassen?

en dan ook nog even over die vent van de activiteitencommissie, dat vind ik nog wel het meest idiote verhaal dat ik ooit gehoord heb. eerst een meisje van 10 schorsen en vervolgens ook nog de vader van het meisje mishandelen.
daarna het ook nog eens ontkennen, ik heb niks meer te zeggen over die vent dan ; zo'n zwak persoon ben ik nog nooit tegen gekomen in mijn hele leven, als je iets stoms doet (wat deze vent dus ook zeker gedaan heeft) moet je ook voor de consequenties in staan, en het niet ontkennen! en dan is hij ook NOG STEEDS lid van de activiteitencommissie als ik het goed begrijp? Lekker kindvriendelijk zo'n persoon in de activiteitencommissie, wat nou als een kind weigert iets te doen, laat ie dan ook zijn losse handjes zien? waar zit het verstand van al die mensen daar aan die manege? Ze zouden die vent ook moeten schorsen voor de rest van zijn leven dat hij nooit meer op die manege mag komen, en eigenlijk (wat ik stiekem denk) hem daar ook weg slaan met een bloedend oog, kijken of hij dat ook normaal vindt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 08:18

Haver maakt echt niet zo veel invloed, is misschien 2 minuten...stelselmatig steeds even die voerbak vullen, wel....dat heb ik bij levende lijve ondervonden.....zag dat iemand dat deed en vond het nodig ook bij mij te doen...alleen ik wist het al...als je kwaad wil, kan dat.....maar dan wel een paar dagen van te voren steeds even een schep sportbrok erbij.....op verschillende tijden...

Een meisje van 10 die dit soort dingen doet, vind ik geen kinderdingen....dan ben je al bietje rot van binnen...want dit soort dingen zelf bedenken??????

Weet ook niet wat de omstandigheden van die familie is...hoe bekend ze zijn, hoe er meer over bekend is...wie wat in onderzoek nog meer verklaard heeft, dat staat dus niet in artikel.

Stelselmatig zo iets doen om competitief je medestanders uit te schakelen is gedrag wat je in zo een sport niet mag tolereren.

Als het ponies betreffen die al flink heet van zichzelf zijn, kan je een verongelukken in de hand werken....en dat is iets wat je niet mag verwaarlozen. Als er klappen vallen is het wel flink ordinair uit de hand gelopen....

marieke_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:00

Zoals ik het verhaal vernomen heb, was dit meisje niet eens alleen, maar werd ze aangestookt om het te doen.
er waren nog 2 andere kinderen bij, en alleen dit meisje heeft straf gekregen.
ze is 2x gestraft (je kunt iemand toch niet 2x straffen voor 1 incident??).
zoals ik het heb begrepen heeft het meisje er nog nooit kwade bedoelingen mee gehad.
het is nota bene niet eens een concurrent waar ze de haver bij in gegooid had.
ze proberen dit meisje naar mijn idee alleen maar zwart te praten, ik ken dit meisje wel.
en die heeft geen kwade bedoelingen, en ik wil nogmaals melden dat dit meisje niet wist dat het om haver ging.
het incident gebeurde ruim 4 à 5 dagen voor een wedstrijd, dan is die haver toch allang weer uitgewerkt?
daarna heb ik vernomen dat zij er geen haver meer bij in gegooid heeft, het is een incident geweest, waar zij naar mijn idee een veel te zware straf voor heeft gekregen.
Maar sporten zoals paardrijden enzv. doet iedereen voor zijn hobby, nou wordt het voor een 10 jarig meisje wel aardig verpest door een aantal volwassenen naar mijn idee.
de man met de losse handjes is geen bestuurslid, maar slechts een ouder in een activiteitencommissie, hij had dus helemaal niet het recht om dit meisje te schorsen van het oefenparcours.
Nu heb ik ook vernomen, dat deze zelfde vent met meerdere mensen aanvaringen heeft of heeft gehad binnen de manege.
het is dus nogal een heethoofd!
Als je het aan mij vraagt, vind ik dat zo'n persoonlijkheid niet past binnen een manege vol mensen en kinderen.
iedereen komt er toch voor zijn plezier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:06

Ik heb altijd moeite met nieuwe accounts die alles van een specifieke zaak afweten, zijn meestal de betrokkenen zelf...het zou mij verder boeien hoe dat meisje is...ken haar niet en zal haar nooit kennen....hoe het echt zit weet alleen diegenen die er bij zijn geweest...

marieke_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:01

Sorry, maar dan snap ik niet waarom je hierop reageert, als het je allemaal toch niks interesseert.
En tuurlijk zal niemand precies weten hoe het gegaan is en hoe de betrokkenen er over denken, ook ik niet.
Want hoe ze er ook over praten, het zal nooit precies zijn hoe ze het beleefd hebben.
Ik ken toevallig het verhaal, en vind het gewoon oneerlijk tegen over zo'n meisje dat hier alleen maar leugens over haar verteld worden. Als er verhalen neer worden gezet, moet het wel kloppen vind ik.
Zo'n meisje verdient dit gewoon niet..

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 12:39

Het probleem daar is dat er wel vaker roddels en leugens de ronde doen. Iedereen heeft een ander verhaal. Er worden dingen aan toegevoegd en lekker aangedikt en je hebt een mooi verhaal klaar.