De pony’s komen weer terug in attractiepark Slagharen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

De pony’s komen weer terug in attractiepark Slagharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:38

www.bokt.nl / www.dagbladvanhetnoorden.nl

Na een afwezigheid van twintig jaar keren de rijpony’s weer terug in Attractiepark Slagharen. De directie komt daarmeemee tegemoet aan herhaalde verzoeken van bezoekers. Met de terugkeer van de attractie hopen zij ook het bezoekersaantal omhoog te krijgen.

Twintig pony's gaan vanaf 30 maart in een soort van ploegendienst kinderen rondrijden. “De pony's krijgen voldoende rust”, benadrukt woordvoerder Niels Dijkstra. “Op het gebied van dierenwelzijn is de perceptie door de jaren heen wel wat veranderd.” Volgens hem is de kans op ongelukken en bijtincidenten, die zich in het verleden voordeden, nu een stuk kleiner. “We gaan de drukte rond de pony's beteugelen.” Een medewerker van het park, verkleed als indiaan, moet daar op toezien. Hij zorgt met de ouders voor begeleiding van de kinderen die op de rug van pony een ritje maken.

Nessavende

Re: De pony’s komen weer terug in attractiepark Slagharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:40

Maar Slagharen had toch al pony's?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:41

Pff... ben heel benieuwd. ben er zelf niet echt fan van, maar in 20 jaar is er inderdaad een boel veranderd. ;)

annebe

Nee collendoorn heeft pony's. Slagharen al jaren niet meer.
Maar gezien de bitjes en hoofdstellen waar ze mee rond rijden, hoop ik dat ze het beter aan gaan pakken dan Collendoorn.
Te trietst voor woorden!
Laatst bijgewerkt door annebe op 08-03-12 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

xSUPERMATiC

yeah , ik kwam eerst ook alleen voor de pony's , toe ik merkte dat ze weg waren was er niks meer aan.. :+

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:42

niet in het atractiepark zelf wel bij het huisje in collendoorn.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:45

Ik ben er nog geweest toen ze ze voor het laatste jaar hadden. Wij hebben nooit in zo'n huisje gezeten maar waar ik nooit vergeten ben is dat de shet waar ik op zat de oliebollen zak die mijn vader in zijn handen had totaal openscheurde en vrolijk de oliebollen op at :')
Ben heel benieuwd hoe ze dit gaan aan pakken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:45

Hé wat jammer......................... -O-

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:46

Tja, om heel eerlijk te zijn vind ik paarden en pony's als 'attractiemiddel' niets....
Maar goed; ben benieuwd hoe ze dit gaan doen en of het welzijn van de paarden echt goed in acht wordt genomen :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

Tja zolang mensen dit leuk vinden en er dus vraag naar is blijft dit bestaan en wordt er zelfs nieuw leven ingeblazen.
Ik hoop voor de pony's dat ze het netjes gaan regelen, met genoeg rust, fijne verblijven, goed voer, fatsoenlijk tuig en goed toezicht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

Rumpleteaser schreef:
Tja, om heel eerlijk te zijn vind ik paarden en pony's als 'attractiemiddel' niets....
Maar goed; ben benieuwd hoe ze dit gaan doen en of het welzijn van de paarden echt goed in acht wordt genomen :)

Zowiezo, dieren als attractie.........

van mij mag er ook wel een verbod op die kermispony's komen.........

Als kids dan zo graag een rondje willen rijden, laat ze dan met hun ouders maar naar een manege gaan. De praktijken die op Pony Park City gebeuren bijv. dat kán toch gewoon niet. :n

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:51

En wat dacht je van koninginnendag, kermis, carnaval, optochten etc etc?
Tja... t zal nooit overgaan. Helaas. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:52

Ik vind het opzich geen ramp, mits de dieren voldoende rust, tijd om te grazen/eten krijgen en er goed wordt omgegaan met de kids die erop mogen. Vind het bij dat andere park altijd jammer dat je heel vaak veel te grote meiden heel lomp met de dieren ziet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:52

Ik ben ook geen voorstander van dit idee. Een paard is een paard, geen speelgoed. Ik zou wel eens willen weten wat hun plannen precies zijn met betrekking tot dierenwelzijn en veiligheid. Dat wordt in dit bericht niet geheel duidelijk gemaakt. Want hóe zorgen ze er voor dat de dieren voldoende rust krijgen? En op welke manier wordt er tegemoet gekomen aan het dierenwelzijn? En welke functie heeft die begeleider behalve 'toezicht houden'?
Ik ben er nog een beetje sceptisch over eerlijk gezegd.

_MC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:53

Ik ben hier totaal geen fan van... Pony's die de hele tijd met schreeuwende en gillende kinderen moeten sjokken, slecht passende zadels en hoofdstellen, laten we het nog maar niet hebben over wat voor bitjes ze meestal in krijgen. Mensen die niet weten hoe een paard eigenlijk 'werkt' en denken dat ze het wel even zullen regelen... en praat me al helemaal niet van de huisjes waar je toen der tijd een pony 'bij kon krijgen' mensen weten toch helemaal niet wat ze wel en niet mogen eten, hoe ze opgezadeld moeten worden, kortom hoe ze er voor moeten zorgen! -O-

en idd, die pony's op een kermis vind ik ook altijd zo sneu... de hele dag aan een bankje staan, met een of ander belachelijk zadeltje en hoofdstel. En dan af en toe een stukje heen en weer lopen met een gillend en schoppend kind op hun rug... Tussen alle lawaaimakende kermis machines... -O-

ik vind t belachelijk... als ik zo'n pony was zou ik ook lekker gaan bijten en trappen...

ECHT WEL! _-:(

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:54

Het is net denk als met andere bedrijven waar geld wordt verdiend aan paarden: Niks mis mee, zolang ze goed worden verzorgd.
Maar nogmaals moet ik zeggen dat ik het idee van paarden op attractieparken (en kermissen e.d.) niet zo fijn vindt.
Maar goed; wie weet hebben ze het welzijn ontzettend goed voor ogen. Dan hoor je mij niet klagen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:56

Ik zie het verschil niet zo tussen in het park een rondje stappen of naar een manege gaan, als de pony's inderdaad behandeld worden zoals het moet. Niet te lang, weide, goed voer en goed tuig. Als pony zelf zou mogen kiezen geniet rondjes sjokken met kleine kids waarschijnlijk de voorkeur boven in een bak oefeningen moeten doen. Vermoed ik.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 08-03-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:59

@GamblersCup: je bent me nét voor...
Ik wilde het ook gaan hebben over maneges. Het principe is hetzelfde in een manege of zo'n kermisrondje.

'k Weet ook niet in welke "vorm" ze dit nieuwe project willen gaan gieten... ?
Of kinderen zonder begeleiding rond mogen hobbelen op de pony's, of dat ze aan de hand rondgestapt worden onder begeleiding van een medewerker.

Kan natuurlijk een wereld van verschil maken.
Natuurlijk blijft 't altijd een lastige kwestie als er geld verdient moet worden met dieren. Dierwelzijn wordt dan al snel in een hoekje geschopt om de €€€ maar binnen te laten stromen.

Maar vooralsnog, ben ik vooral erg benieuwd hoe ze het gaan aanpakken

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:59

Nou, dit ga ik afwachten.. :+
Maar: onder begeleiding van de ouders (die zelf vaak geen enkele paardenervaring hebben) een ritje maken onder toezicht van 1 indiaan _O- die dus alle ponies in de gaten moet gaan houden.
Nee ik ga met vorige posters mee: als mensen zo graag willen dat kinderen een ritje maken, ga naar een manege of ergens waar deskundige begeleiding is.
Ik zie het idd al voor me hoe het met het harnachement gaat: verkeerde zadeltjes op verkeerde ponies, niet passende hoofdstelletjes.
Als ze dit goed willen doen moet er een paar man begeleiding zijn met verstand van zaken en voor de ponies voldoende rust.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:03

annebe schreef:
Nee collendoorn heeft pony's. Slagharen al jaren niet meer.
Maar gezien de bitjes en hoofdstellen waar ze mee rond rijden, hoop ik dat ze het beter aan gaan pakken dan Collendoorn.
Te trietst voor woorden!

in collendoorn is het al ong. 3/4 jaar verboden om met bit te rijden ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:04

Rumpleteaser schreef:

Dat is bij een manege net zo. Zijn ze ook een soort 'attractie' middel inz ekere zin.
Zolang het welzijn van het dier voorop staat heb ik er niet direct zo'n problemen mee. Maar ik weet dat ze in slagharen alles doen voor hun omzet en dat het waarschijnlijk ten koste zal gaan van de pony's. en dat is erg jammer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:05

Onder begeleiding van de ouders betekend het vasthouden van het kind. Als het weer zo'n baan wordt als vroeger, kunnen de pony's geen kant op behalve rechtdoor tussen de muurtjes blijven lopen.
En we mogen aannemen dat ze het nu wél goed aanpakken wat betreft het harnachement etc., de klachten die toendertijd binnen kwamen, de véél strengere controle en eisen waar ze aan moeten voldoen en zo niet de dierenpolitie.

En wat betreft de rust voor de ponies: dat staat zelfs al in de OP. Eerst afwachten, dan oordelen. Een manege is er ook voor het geld, en daar moeten de ponies ook werken. En ook daar zie je vaak verkeerd/kapot/niet passend harnachement. Dus nee, ik denk niet dat je gelijk van het slechtste uit moet gaan. In 20 jaar is er heel wat veranderd aan wetten, eisen, normen en besef.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:06

cp112 schreef:
Maar ik weet dat ze in slagharen alles doen voor hun omzet en dat het waarschijnlijk ten koste zal gaan van de pony's. en dat is erg jammer.

Dat kun je helemaal niet zeggen. In 20 jaar is er veel veranderd zoals eerder aangegeven en in de OP wordt al aangegeven dat het welzijn van de ponies belangrijk is. Niet gelijk je eigen conclusies trekken, het kan in deze héél goed zijn dat je er volledig naast zit.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:08

GamblersCup schreef:
cp112 schreef:
Maar ik weet dat ze in slagharen alles doen voor hun omzet en dat het waarschijnlijk ten koste zal gaan van de pony's. en dat is erg jammer.

Dat kun je helemaal niet zeggen. In 20 jaar is er veel veranderd zoals eerder aangegeven en in de OP wordt al aangegeven dat het welzijn van de ponies belangrijk is. Niet gelijk je eigen conclusies trekken, het kan in deze héél goed zijn dat je er volledig naast zit.

Ik heb er zelf vorig seizoen nog gewerkt. En geloof mij, ze doen daar álles voor hun omzet. Medewerkers gaan ze al niet zorgvuldig mee om (6 dagen in de week minimaal 10 uur per dag, geef je aan op zondag niet te willen werken. Wordt er gevraagd of dat vanuit geloof is, nou nee bij mij niet, nou dan kon ik zondag ook wel werken). Dus dan vrees ik voor de pony's....

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:09

kinderen worden begeleid ergens gelezen aan het begin van deze topic medewerkers verkleed als indiaan.