Paardenhandelaar voor rechter wegens liegen leeftijd paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenhandelaar voor rechter wegens liegen leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 11:29

www.bokt.nl / www.nieuwsblad.be

Sonia W.(43) uit het Belgische Herselt stond gisteren terecht voor de strafrechter in Leuven. De vrouw wordt ervan verdacht gesjoemeld te hebben bij de verkoop van enkele paarden in 2010. W. verklaard dat ze onschuldig is.

De voorbije maanden is het bedrijf van W. meermaals in opspraak gekomen wegens vermeend gesjoemel bij de verkoop van paarden. Talrijke gedupeerden, verspreid over Vlaanderen, legden een klacht neer bij de politie. Ook in het gerechtelijk arrondissement Vlaams-Brabant zou W. slachtoffers hebben gemaakt.

De openbare aanklager verdenkt de vrouw ervan de geboortedatum van een paard te hebben ver vervalst . Vervolgens is het paard verkocht met een valse geboortedatum. 'Op het internet was het dier twaalf jaar, na de controle door de veearts bleek het beest twintig jaar oud te zijn', zegt de koper die voor het paard 2.250 euro betaalde. Bovendien gaf de beklaagde zich uit onder een valse naam en ondertekende ze de overeenkomst ook onder die naam.

'Mijn cliënte geeft het gebruik van de valse naam toe, maar gebruikte die uit angst voor de fiscus', zei haar advocaat. 'Voorts verloopt de koop/verkoop van paarden buiten competitie nogal informeel, waardoor er niet zo nauw wordt omgesprongen met de administratieve formaliteiten. Ze heeft de paarden beoordeeld op uiterlijke kenmerken en nadien te koop aangeboden.'

Ook verkocht W. een achtjarig paard dat ze als driejarige probeerde te verkopen. 'Toen ik de jaargang van de eerste letter van het paard (Q) natrok, stelde ik vast dat het dier al acht jaar was', zegt de koper. Hij wilde verhaal halen bij W., maar die was niet zinnens de 250 euro voorschot terug te betalen. 'Bovendien beschuldigde ze me ervan het paard tijdens mijn bezoek mank te hebben gemaakt. Enkele dagen later stond het dier weer te koop', aldus de koper.

De openbare aanklager is ervan overtuigd dat de activiteiten van het bedrijf van W. worden gekenmerkt door een 'ongelooflijk gesjoemel' , maar dat slechts een beperkt aantal gedupeerden zich heeft kenbaar gemaakt. Ze vorderde acht maanden cel, met eventuele uitstel, en 1.100 euro boete tegen W. Haar advocaat blijft erbij dat ze niet met bedrieglijk opzet handelde, ook niet toen een Finse vrouw 2.500 euro voorschot had betaald voor een paard, maar toen ze het dier wilde ophalen de verkoopster ineens de prijs verhoogde. 'Mijn cliënte heeft strafrechtelijk niets verkeerd gedaan, het gaat hier om een burgerlijke geschillen', besluit de advocaat.

Uitspraak volgt op 4 april.

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:59

Die advocaat doet wel waar hij voor aangenomen is. Recht lullen wat krom is, al is dat slechts in zijn eigen beleving. Niet in de mijne.

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:03

balloon schreef:
Die advocaat doet wel waar hij voor aangenomen is. Recht banketstaaf wat krom is, al is dat slechts in zijn eigen beleving. Niet in de mijne.

Daar ben je toch advocaat voor.

ilsse

Re: Paardenhandelaar voor rechter wegens liegen leeftijd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:20

Dat is waar, daar ben je advocaat voor. Wat erg dat mensen zo beduvelen..... hoe komt het ook in je op?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:24

tja, ik denk dat het inderdaad geen strafrechtelijke zaak is als ik het zo bekijk.. maar een trieste zaak is het zeker en de slachtoffers moeten hun geld terug krijgen.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:10

papieren vervalsen lijkt me toch onder strafrechterlijk vallen niet ?

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:46

Wat een ramp voor die bedriegde mensen, hoop dat ze snel de cel in gaat!!

balloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:43

Ossie96 schreef:
balloon schreef:
Die advocaat doet wel waar hij voor aangenomen is. Recht banketstaaf wat krom is, al is dat slechts in zijn eigen beleving. Niet in de mijne.

Banketstaaf!? Hahahaha!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:05

Nou lekker voor de kopers!...(dus niet :n !).
Denk je dat je een leuk 12-jarig paard koopt (om misschien op wedstrijden uit te brengen,) blijkt hij 22 te zijn!(wedstrijden zijn dan ook geen opties! Wedstrijden betekenen persoonlijk niets voor mij hoor, behalve de lol!).

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:30

Grappig dat het een "dier" is van 12 jaar maar na gebitscontrole is het een "beest".
Wat ik wel vreemd vind is dat ik bij een paard van mij al meerdere d.a's heb gevraagd de leeftijd van mijn paard te controleren aan de hand van zijn gebit en dat dit moeilijk is vast te stellen als ze ouder dan 15 zijn. Dus een precieze leeftijd geven lijkt mij onwaarschijnlijk.
Niet dat ik wil goedpraten wat de handelaar heeft gedaan want dat kan absoluut niet, maar ik wil alleen zeggen kijk uit wat betreft het schatten van de leeftijd.