Renpaarden komende uit de groep winnen eerder dan koploper

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Renpaarden komende uit de groep winnen eerder dan koploper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 20:08

http://www.bokt.nl

Jockeys en trainers zijn al lange tijd bezig om strategieën te bedenken om de prestatie van hun paarden te verbeteren. Volgens een onderzoek gepubliceerd in het Britse blad Biology letters blijken deze strategieën wel degelijk effectief te hebben om een paard sneller over de finishlijn te krijgen.

Beslissingen over het paard op het juiste momenten houden, in de groep te houden, uit te laten breken of te laten versnellen zorgt ervoor dat het paard alsnog wint of hoog bovenin eindigt. Het een en ander blijft wel afhankelijk van het karakter van het dier.

Volgens analyse blijkt dat als een paard voor ¾ deel van de race in de groep blijft het zorgt voor een gemiddelde derde of vierde plek, genoeg voor een geldprijs. Achter de koploper blijven, voor het grootste gedeelte van de race, zorgt er voor dat het paard grotendeels uit de wind blijft waardoor deze op het laatste moment nog zijn energie kan gebruiken voor de eindsprint. Bij wielrennen wordt deze tactiek al lang gebruikt, fietsers blijven dicht bij elkaar om zo min mogelijk last te hebben van de wind. Dit kan tot 35 procent energiebesparing leiden. Bij paarden is de verwachting dat de energiebesparing ligt op circa 17 procent. Deze energie kan dus net genoeg zijn om bij de eindsprint als eerste of in ieder geval eerder te finishen.

De gegevens van meer dan 45.000 renpaarden in meer dan 3.000 races zijn analyseert door de onderzoekers. De paarden kregen een klein zendertje mee in hun zadeldek waarmee de snelheid en de positie tijdens de race gemeten kon worden.

Uit deze gegevens bleek dat de meeste paarden vrijwel even snel gingen tot er naar mate de race vorderde een soort van omslagpunt op trad. De snelheid van de paarden liep vanaf dat moment terug. Het paard dat het minst terugkwam in snelheid won over het algemeen gezien de race.
Er wordt hierbij verschil gemaakt tussen een ‘front-runner’, een paard die het beste presteert door alleen te lopen en een ‘chaser’. Een chaser voelt zich het meest comfortabel in de groep, spaart energie om door te kunnen zetten als de finishlijn dichterbij komt. Of een paard het best presteert bij inhouden of opjagen is iets waar de trainers tijdens het trainen zelf achter moeten komen. Dat is namelijk karaktergebonden.

Als deze factor wordt geëlimineerd blijkt uit het onderzoek dat de gemiddelde hoogste snelheid zat bij de paarden die langer in de groep bleven.

Lees hier het Engelse artikel.

terlygert

Re: Renpaarden komende uit de groep winnen eerder dan koploper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:07

Heb het idee dat dit totaal niet nieuw is...
In de drafsport weet ik niet anders als dat hiernaar gekeken wordt.
Zo ook strategie bepalen, rekening houdende met het karakter van het paard (vooraan willen lopen of niet tijdens de race of pas in de laatste halve ronde de kop pakken etc.). Hadden ze hier nou echt een onderzoek voor nodig?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:18

Tja...moet maar een paar races op tv kijken voor dat ook te zien.
Meestal winnen de paarden die eerst lopen de hele race niet.

In endurance, rijden de meeste ruiters altijd in groep, en elke paard neemt om de beurt de kop, zodat alle paarden mentaal frisser komen voor de sprint.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:24

Niet totaal nieuw. Maar wel interessant en dan nu ook 'bewezen'; Verschillende types zijn dan dus:
Front runner die opjagen nodig heeft
Front runner die inhouden nodig heeft
Chaser die opjagen nodig heeft
Chaser die inhouden nodig heeft

Ik vraag me af of je deze kennis ook buiten de renbaan nog ergens voor zou kunnen gebruiken...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:43

Malenka schreef:
Niet totaal nieuw. Maar wel interessant en dan nu ook 'bewezen'; Verschillende types zijn dan dus:
Front runner die opjagen nodig heeft
Front runner die inhouden nodig heeft
Chaser die opjagen nodig heeft
Chaser die inhouden nodig heeft

Ik vraag me af of je deze kennis ook buiten de renbaan nog ergens voor zou kunnen gebruiken...

Die verschillende types zijn ook niet nieuw. Voor ieder type kan ik een van onze dravers noemen, was voor ons al bekend en met deze wetenschap worden ook koersen gereden.

Buiten de renbaan? Geen idee, misschien om de volgorde van paarden op een buitenrit te bepalen, zodat een ieder zich fijn voelt. ;)

Tomaskok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 07:46

niet echt nieuw.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:53

Niet nieuw indd...
Er zijn ook paarden die vanaf het begin de kop nemen, en deze niet meer af geven...
Denk bijvoorbeeld aan Overdose, dit zijn dan meestal wel sprinters.
Mijn paard werd achterin gehouden, bijna laatste plaats, en kwam in de laatste bocht naar voren om vervolgens vaak als eerste over de finish te gaan...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:58

Is mij idd ook langer bekend. Daarom trainen ze ook veel met alle paarden langs elkaar of met 1 paard (geen wedstrijdpaard) waar ze grootste deel v training achter blijven en op laatst inhalen, om vechtlust te stimuleren. Zijn zelfs springruiters die dit doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:24

Ik wilde net zeggen, in de drafsport is het algemeen bekend dat de kop nemen je de koers kost of 2e spoor een nadeel kan zijn.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:44

Afhangende van het karakter van het paard ;)

Kijk naar Prazer Bocain tijdens een monté koers. Die loopt het liefst voorop met een ander paard vlak achter hem. Hij begint achteraan in het veld door zijn startpositie en komt er vrij snel overheen, waarna hij de kop ook niet meer afgeeft.

http://www.youtube.com/watch?v=R2FjyKE8ZgY Een filmpje van een koers van Prazer Bocain

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:26

Hangt natuurlijk altijd van het paard af.. Wij hadden het gister nog met 1 van onze paarden.
Maar er zijn ook zat paarden die van start tot finish op kop blijven..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:48

Op een draverstal hadden ze er hier eentje die ook steeds de kop moest lopen en de anderen paarden in zijn nek moest voelen of hij stopte met koersen.

Dat uit de wind zetten spaart misschien wel energie maar als ze te ver naar achteren zitten kan het ook nadelig werken doordat ze ingesloten geraken of een te grote afstand moeten maken rond de anderen heen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 19:10

dat deed die van mij, van achteren via de buitenbocht meestal naar voren komen met zijn kleine pootjes :)