Onderzoek naar rollkür: “Feiten en fabels”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Onderzoek naar rollkür: “Feiten en fabels”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 17:52

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com/

De rollkür ofwel hyperflexion discussie is al jaren een heet hangijzer in de paardensport. Diverse websites en zelfs boeken zijn er die met zogenaamde wetenschappelijke afbeeldingen van het paardenskelet aantonen dat de rollkür schadelijk is. Evenveel websites tonen met andere ‘wetenschappelijke ‘ afbeelden van het skelet of de spieren waarom de rollkür goed zou zijn.

Nu is er een wetenschappelijk onderzoek gedaan waaruit naar voren komt dat de rollkür vaak onterecht wordt afgedaan als mishandeling. Paul René van Weeren, professor en onderzoeker aan de universiteit van Utrecht heeft onderzoek gedaan, waarbij er ook rekening werd gehouden met comfortlabiliteit, stress, blessures, ademhaling- en rugproblemen. Voorheen werden dit soort aandoeningen toeschreven aan het gebruik van de rollkür. “Echt wetenschappelijk onderzocht was dit echter nooit, dus tot op heden waren dit gewoon aannames.”, aldus van Weeren.

Recent onderzoek met nieuwe technologie toont aan dat de positie van het hoofd in de rollkür positie niet schadelijker is dan wanneer het hoofd zich bevind tijdens een wedstrijdpositie. Bij dit onderzoek zijn ook speciale stapmolens gebruikt waarbij de biomechanica van de paardenlichamen tijdens beweging zijn bestudeerd.

Van Weeren: “Daarmee is er tot op heden geen wetenschappelijk bewijs geleverd dat het gebruik van de rollkür per definitie slecht is.” Dit verklaarde van Weeren onder meer al in 2011 op de Internationale Equitation Science conferentie eind vorig jaar.

Van Weeren: “ Hyperflexie toont zelfs aan dat de rug van het paard er flexibeler van werd, wat een positieve prestatiebijdrage kan leveren bij het paard op rug- en spiergebied. Vanuit een biomechanische oogpunt kan het toepassen van hyperflexie tijdens een training het aantal oefeningen versterken. Het kan op deze manier bijdragen aan de meetbare gymnasiaste beweging van het paard. Dat laatste hebben we echter nog niet kunnen bewijzen”.

Het onderzoek toont ook aan dat er wel sprake is van een obstructie van de luchtweg. “Maar dat doen eigenlijk alle niet-natuurlijke posities van de nek.”, aldus van Weeren. “Het lijkt erop dat hyperflexie niet meer of minder obstructie geeft dan andere niet-natuurlijke posities van het hoofd. Er is ook geen verschil in zuurstofopname door het bloed te merken als het paard zijn hoofd op een niet-natuurlijke manier draagt.”

Hopelijk kan over de rollkür nu ook op wetenschappelijke basis gediscussieerd worden. Voorheen was het slechts op observatie en de traditionele eigen kijk van mensen. Toch meent van Weeren wel een aanvullende opmerking te maken. “Het is op dit moment nog te vroeg om een algemene conclusie te trekken over de veiligheid ervan. Dit onderzoek toont aan dat de taboe die er oprust onterecht is , maar het is ook geen vrijbrief om het toe te passen. Er is op dit moment ook geen sluitend bewijs gevonden dat het beter is om te hyperflexie toe te passen.”

“Hoewel de positie van het hoofd tijden de rollkür niet schadelijk hoeft te zijn, kan de trainingsmethode er voorzorgen dat het wel schadelijk is. In de handen van een professional komt de trainingsmethode waarschijnlijk beter tot zijn recht dan in de handen van een amateur.”

Tot er meer onderzoek is gedaan staat van Weeren achter het standpunt van de FEI. “Voorlopig is het standpunt dat de FEI in 2010 heeft ingenomen over het gebruik van hyperflexie, rollkür en LDR het meest praktische.”

Verwant artikel
[VN] Ontdek de wetenschap achter de kunst van het paardrijden
[VN] Eerste Popular Equitation Science Day bouwt bruggen
[VN] FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden
[VN] Wetenschappers bijeen voor discussies over paardenwelzijn

Appelmoes_11

Re: Onderzoek naar rollkur: “Feiten en fabels”

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:56

Tsja, dan is het dus misschien niet lichamelijk schadelijk voor paarden. Mooi!

Vraag me alleen af wat het paard ervan vindt, jammer dat ze niet kunnen praten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:13

Appelmoes_11 schreef:

Tja, heb je dat niet met alle vormen van paardensport? Wat vindt een paard van het nemen van hoge hindernissen, of het heel hard rondjes rennen op een baan?

Ik ben blij dat er eindelijk eens iets positiefs over hyperflexie geschreven wordt. Het is niet alleen maar slecht en negatief, het gaat erom hoe en hoeveel het gebruikt wordt...

Appelmoes_11

Re: Onderzoek naar rollkür: “Feiten en fabels”

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:17

Zo bedoelde ik het ook niet :') Ik vraag me oprecht af wat paarden van al deze dingen vinden. Dus ja, ook hoge hindernissen en rondjes rennen op een baan, of allemaal dressuuroefeningen dus. Maar goed, daar gaat dit artikel allemaal niet over. In ieder geval mooi dat het niet schadelijk is!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:19

Interessant onderzoek! :)

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:19

kleinvosje schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Tja, heb je dat niet met alle vormen van paardensport? Wat vindt een paard van het nemen van hoge hindernissen, of het heel hard rondjes rennen op een baan?

Ik ben blij dat er eindelijk eens iets positiefs over hyperflexie geschreven wordt. Het is niet alleen maar slecht en negatief, het gaat erom hoe en hoeveel het gebruikt wordt...

helemaal mee eens

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:34

Heel interessant om te lezen.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:43

Interessant onderzoek, ik ben benieuwd naar meer onderzoeken over dit onderwerp

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:56

Gebaseerd op een veel ouder onderzoek. Hierbij bleek dat in rollkürpositie de op/neerwaartse beweging van de rug groter was. Op dit stukje baseerT hr Janssen ook zijn uitspraak dat wetenschappelijk bewezen is..enz. Daarbij zijn (letterlijk) vergelijkingen getrokken met afgedwongen extreem hoge hoofd/halspositie.
En ach ja,daar heb je ook ademhalingsproblemen bij? Bij een Niet afgedwongen natuurlijke hoofd/halspositie(paard staat vrij zijn hals te dragen en doet dat naar mate van verzameling) zijn er geen ademhalingsproblemen.
Ik snap ook niet dat dit onderzoek nu naar voren word gebracht,is al zeker 5 jaar oud. Voorts komt er eigenlijk niets conclusiefs uit. Wel weer mooi suggestief opgeschreven hier. I just wonder wie er sponsored (de discussie is in GB weer opgelaaid na t.v.uitzending van british dressage forum met...de Bartels,FEI ligt onder vuur daar evenals de div organisaties vanuit de US(for what its worth) die antwoorden blijven eisen van de FEI ahg om handhaving van de regels :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:58

Eindelijk wat nuancering op de zaken zeg. Ik wordt helemaal gek van al die "LDR/rollkur is dierenmishandeling" berichten en topics.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:58

piepenfiets, volgens mij is dit wel degelijk een nieuw onderzoek wat ze gestart zijn, en niet 5 jaar oud?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:00

Graag een link kleinvosje,tenzij van Weeren zijn oude onderzoek heeft overgedaan en tot dezelfde (non) conclusies is gekomen lijkt me van niet

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:02

piepenfiets schreef:
Graag een link kleinvosje,tenzij van Weeren zijn oude onderzoek heeft overgedaan en tot dezelfde (non) conclusies is gekomen lijkt me van niet

Ik ben niet van de NR piepenfiets, ik lees alleen de openingspost...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:03

Elke paardenleek die je een filmpje laat zien van de rollkur zal de vraag stellen of het niet zielig is voor het paard.

Je hoeft niet eens verstand van paarden te hebben om te zien dat het niet dierwaardig is.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:05

Snap ik KV,scusi me de scherpte,dat bedoel ik met suggestief.. Je krijgt het idee dat er nieuw licht word geschenen,eindelijk wtschpplk "bewijs" ,helaas niets is minder waar.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:07

Nietzeggend, aangezien de huidige ''wedstrijdspositie'' van het hoofd vaak ook al LDR is. :+

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:10

Dit is dus een nieuw onderzoek. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er ook gekeken naar paarden die jarenlang stelselmatig zo getrained worden? Zo ja: +:)+
Zo nee: lijkt mij de conclusie een beetje voorbarig? :\

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:11

Stipje... Nu maar hopen dat er geen reltopic van wordt gemaakt want dit is natuurlijk een heel gevoelig onderwerp. (wel fijn dat er eindelijk echt onderzoek naar is gedaan)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:12

Princeps schreef:
Dit is dus een nieuw onderzoek. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er ook gekeken naar paarden die jarenlang stelselmatig zo getrained worden? Zo ja: +:)+
Zo nee: lijkt mij de conclusie een beetje voorbarig? :\

Itt wat artikel suggereert is dit geen nieuw onderzoek

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:15

Fijn dat er nu echt onderzoek naar wordt gedaan.

Weet iemand eigenlijk waarom mensen zoals Rath bijvoorbeeld willen kiezen voor rollkur? Ik bedoel wat willen ze daarmee berijken?

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:33

Goed om te horen :)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:48

While these early rollkur scientific study results shed interesting light on its effects on horses, van Weeren said it's still far too early to make general conclusions about its safety. "Of course, (saying it can't be condemned based on science) is absolutely not the same as saying it should be used," he said. "There is also no compelling evidence that it should be used."

Lijkt mij duidelijk.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:48

Ik ben er absoluut geen voorstander van, maar vindt het onderzoek wel interessant.
Helaas zie je ook buiten rollkür om nare taferelen (bijv. gewoon op de manege oid, sporen & zwepen verkeerd gebruiken, alleen maar in die mond zitten); het is denk ik maar net wíe er rijdt en of degene verstand heeft van wat hij doet.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:51

Het is geen verboden toepassing van rijden, misschien komt het nog, maar de FEi doet waarschijnlijk later uitsprake..

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:10

[quote="HorseTimeXL"]Fijn dat er nu echt onderzoek naar wordt gedaan.

Weet iemand eigenlijk waarom mensen zoals Rath bijvoorbeeld willen kiezen voor rollkur? Ik bedoel wat willen ze daarmee berijken?[/]quote]

heb je de OP wel goed gelezen? Er staat namelijk dat de rollkur niet zo schadelijk is als altijd maar wordt beweerd.

@piepenfiets: Hoe weet je zo zeker dat dit onderzoek al 5jaar oud is. Misschien heeft die man een nieuw onderzoek gestart?