CDA wil meldplicht paardenvirus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

CDA wil meldplicht paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 14:10

http://www.omroepgelderland.nl/ / www.bokt.nl

Het CDA in de Tweede Kamer wil een meldplicht voor uitbraken van het voor paarden gevaarlijke rhinovirus. Kamerlid Ormel wil daar dinsdag op aandringen bij staatssecretaris Bleker.

Het gaat Ormel om de neurologische variant die bij paarden verlammingen veroorzaakt. Volgens hem kan de meldplicht ervoor zorgen dat paardenbezitters de juiste maatregelen nemen als de ziekte in de buurt komt.

De gevaarlijke variant is volgens paardensportbond KNHS op dit moment vastgesteld op drie locaties: Berg en Dal, Heumen en Woubrugge (Z-H). Ook LTO-Nederland wil toe naar een meldplicht.

Ondertussen is een groepje bezorgde paardenhouders al reeds een petitie gestart voor meldingsplicht bij een bevestigde besmetting van rhinopneumonie. Het is de bedoeling dat er minimaal tienduizend handtekeningen worden verzameld, waarna deze worden overhandigd aan staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

Destination

Re: CDA wil meldplicht paardenvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:11

Ik vind het wel een goed iets :j

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:11

ja zeker!
snap sowieso niet dat het nog niet verplicht is

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:13

ik heb de petitie ervoor al getekend:)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:14

loversyl schreef:
ik heb de petitie ervoor al getekend:)

Waar staat die petitie?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:15

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:17

En zo wordt het alleen maar een grotere hetze. Sorry, maar volgens mij begrijpt niemand dat als dit doorgaat. Er straks dan ook een ruimingsplicht komt. Dan kunnen we ook wel alle mensen met griep ruimen. Want dat is het. Alleen in een enkele geval wordt het de neurologische vorm. In plaats daarvan moet iedereen zijn of haar gezonde verstand gebruiken. En elkaar niet gek laten maken. Zoals dat ook hier op bokt gebeurt.

http://www.omropfryslan.nl/node/45331
Zie maar eens naar dit filmpje.
Ik ga dan ook niet mee in de hetze van de petitie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:20

Er zal heus wel onderzoek worden gedaan of zo ruimingplicht dan wel effect heeft om het in te dammen....
meldingsplicht is helemaal niet gek...dan kan je voorzorgmaatregelen nemen.
Aks fokken je inkomen is wil je wel weten waar je aan toe bent....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:21

Ik vraag me dus af hoe de CDA dit ziet. Preventief ruimen zal bij hobbydieren niet zo snel plaatsvinden als bij "bedrijfsdieren" als koeien (lijkt mij). Maar goed, ik heb dus ook niet getekend, benieuwd naar hoe ze de uitwerking zien van een meldingsplicht. Alleen melden, deuren dicht, vervoersverbod? Prima!!! Doen!!!!, ook ruimingsplicht??? Mij niet gezien... dan maar zo...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:23

Angela schreef:
Ik vraag me dus af hoe de CDA dit ziet. Preventief ruimen zal bij hobbydieren niet zo snel plaatsvinden als bij "bedrijfsdieren" als koeien (lijkt mij). Maar goed, ik heb dus ook niet getekend, benieuwd naar hoe ze de uitwerking zien van een meldingsplicht. Alleen melden, deuren dicht, vervoersverbod? Prima!!! Doen!!!!, ook ruimingsplicht??? Mij niet gezien... dan maar zo...

Hier ben ik het helemaal mee eens :)

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:23

Angela schreef:

Maar waarom zou je preventief ruimen als het niet gevaarlijk is voor mensen? Bij koeien/kippen/varkens wordt het gedaan omdat dit gevaarlijk is voor mensen (vlees).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:24

Paarden worden in veel gevallen (door overheid) ook gezien als mogelijk vlees, dus waarom zou daar een verschil zijn?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:25

Ach mensen, ga nou niet allemaal in paniek lopen mekkeren over een ruimingsplicht die bij een meldingsplicht zou komen............
Die 2 gaan écht niet altijd hand in hand!

Ruimen is nergens voor nodig; er is nl. geen gevaar voor de mens!

Pentax

Wat zijn de nadelen?

Authentic

Maar bij paarden is in het paspoort aan te geven dat ze niet geschikt zijn voor consumptie, net als na bepaalde medicatie. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:27

Een meldings plicht vind ik prima, maar geen ontruimings plicht, dan loop ik liever het risico dat ze overlijd dan zeker weten dat ze de pijp uit gaat.

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:29

Angela schreef:
Paarden worden in veel gevallen (door overheid) ook gezien als mogelijk vlees, dus waarom zou daar een verschil zijn?

Maar wat gebeurt er als je paardenvlees eet dat besmet is met rhino? Daar is toch niets over bekend.
Ik denk dat de paardensector te machtig is in NL voor preventief ruimen, ik ben er niet zo bang voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:31

Ze hebben de stallen waar momenteel bekend is dat rhino heerst toch ook geen paarden geruimd? Ik denk dat ruimingsplicht doemdenken is.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:32

Vind ook dat iedereen er wel open over moet zijn, maar door alle moderne media kun je ook met een meldplicht de paniekreacties niet voorkomen. Een melding zal ook dan alleen gegeven worden, als Rhino echt bevestigd is d.m.v. een test en voor zover ik lees uit alle verhalen zijn nu ook alleen de drie bekende gevallen bevestigd.

Ja, ik weet dat er vijf bevestigingen zijn, maar twee zijn de abortusvorm en zoals ook al vaak gezegd is dit er, samen met de verkoudheidsvorm eigenlijk elk jaar.

In alle reacties, oa. hier op bokt lopen deze zaken door elkaar, terwijl ze eigenlijk best verschillend zijn. Helaas zijn, in de tijd van drachtige merries, abortussen/verwerpen van veulens toch een redelijk vaak voorkomend iets. In het verleden werd nagenoeg niet onderzocht wat de reden hiervan was. Het is tenslotte al vervelend genoeg als je het veulen waar je zolang al op wacht verliest. Onderzoek kost dan alleen nog maar meer geld.
Sinds vorig jaar (heb ik begrepen) is er een iets eenvoudiger test om Rhino (abortusvorm) aan te tonen bij een verworpen veulen en nu Rhino een hot item is, wordt de reden van een te vroeg/dood geboren veulen vaker onderzocht.

Natuurlijk is het zaak alert te blijven, goed op te passen en voorzichtig te zijn in contact met paarden en het is goed dat vervoer en concoursen op een laag pitje zijn gezet. Zo kan het virus niet veel verder komen als het goed is.

Maar doordat, via internet (facebook, sms, twitter, hyves.......etc), iedereen heel snel van alles op de hoogte is, hebben paarden met een snotneus of gewoon een slechte dag gelijk Rhino.

Laten we met z'n allen gewoon goed en nuchter blijven nadenken (een open een eerlijk blijven, dat wel!), dan zijn we dit jaar hopelijk weer snel van de ellende af.
De getroffen bedrijven wens ik veel sterkte, kracht en een volledig herstel voor alle nog zieke paarden.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:33

Meldingsplicht wilt niet meteen zeggen dat er een ruimingsplicht komt hoor :? Komt er heus niet zomaar doorheen. Paarden worden op een andere manier gebruikt dan schapen, varkens, kippen enz.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:33

Een aangifteplichtige ziekte is nog heel iets anders dan een bestrijdingsplichtige ziekte.

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:34

Koeien en varkens worden niet geruimd (bij bv. MKZ of varkenspest) vanwege gevaar voor de mens, maar omdat dit ziektes zijn waarvan Nederland volledig vrij is. Dit geldt niet voor rhinopneumonie. Dit is een virus dat hier gewoon voorkomt, en je moet hier heel anders omgaan met bestrijding dan bij een ziekte, die niet voorkomt.
Het ruimen bij MKZ of varkenspest wordt puur gedaan om Nederland vrij te houden, en de export te garanderen.

(overigens kan vogelgriep wel gevaarlijk zijn voor de mens, en hierbij wordt ook geruimd, maar ook daar vooral vanwege economische redenen).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:34

CharlotteMae schreef:
Angela schreef:

Maar waarom zou je preventief ruimen als het niet gevaarlijk is voor mensen? Bij koeien/kippen/varkens wordt het gedaan omdat dit gevaarlijk is voor mensen (vlees).

Dat is niet waar. MKZ is niet gevaarlijk en/of overdraagbaar op mensen. Geld ook voor varkenspest en aujeszky. Toch wordt er ook in die gevallen geruimd. Er wordt namelijk geruimd om verdere verspreiding tegen te gaan en het virus te isoleren. Dus dat is niet het argument.

Edit: zoals ook in de reacties hierboven staat dus. ;)

Maar een verplichte melding staat niet gelijk aan dat er dan ook geruimd gaat worden.

Voor de mensen die tegen de verplichting zijn: wil je dan maar niet weten waar het heerst? Dat de ziekte niet gemeld hoeft te worden en dus stil wordt gehouden en jij dus meer risico loopt dat je paarden besmet raken? Bij meldingsplicht weet je tenminste eerder, en zekerder waar het heerst en kun je zelf je maatregelen nemen. En loop je minder risico dat jouw paard besmet raakt.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:37

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:41

Angela schreef:

Bij de MKZ- en vogelgriepcrisis zijn ook hobbydieren geruimd.

Mensen wees niet zo naief. Lees je in en tref je eigen voorzorgsmaatregelen, maar ga niet in paniek om maatregelen roepen die alleen maar ellende op kunnen leveren. Je hebt er niets aan om te weten waar het virus precies is. De paarden die alleen een luchtweginfectie krijgen van EHV 1 zullen immers niet gemeld worden omdat veel mensen nauwelijks merken dat hun paard ziek is, toch verspreiden ook deze paarden het virus. Bovendien kan het virus elk moment op elke locatie de kop op steken wanneer een latente infectie actief wordt in een paard dat een mindere weerstand heeft. Een meldingssyteem is dus onbetrouwbaar, nutteloos en schadelijk. Het zorgt voor volkomen overtrokken reacties op een virus dat al aanwezig is zolang ik me kan heugen en ieder jaar voor een aantal slachtoffers zorgt. Als de maatschappij en de overheid het idee krijgen dat het hier om een doodeng virus gaat, dan kan je je bergen, want dan kunnen er maatregelen komen waar geen enkele paardenbezitter op zit te wachten.

We weten nu dat het virus actief is in verschillende regio's in het land en we nemen onze maatregelen om te voorkomen dat onze en andermans paarden ziek worden. Het heeft geen enkele meerwaarde om exact te weten op welke locaties het virus zit.

Ik ben die massahysterie echt flink zat.