Geslacht veulen tijdens dracht via bloed vast te stellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geslacht veulen tijdens dracht via bloed vast te stellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 12:28

www.bokt.nl

Onderzoekers in Brazilië hebben recent een studie afgerond waarbij aan de hand van foetaal DNA het geslacht van het veulen vastgesteld kan worden, terwijl de merrie nog drachtig is. Er is bij mensen reeds eerder onderzoek gedaan naar soortgelijk DNA, maar dit is het eerste onderzoek naar de aanwezigheid van foetaal DNA en met die aanwezigheid kan dus ook het geslacht bepaald worden. Dat meldt thehorse.com.

Via een echo kon al reeds eerder het geslacht vastgesteld worden. Met dit onderzoek hebben de onderzoekers in het bloed van twintig volbloedmerries het specifieke DNA weten te traceren. Het onderzoek is gedaan tijdens de laatste drie maanden van de dracht. De merries waren vijf tot dertien jaar oud.

Het onderzoek is in twee fases uitgevoegd. Als controlegroep werd het bloed gebruikt van twee guste en twee maiden merries.

Bij de eerste stap werd er een analyse gemaakt van het plasma. Door middel van een aantal tests reageerde bepaalde cellen in dit plasma op een bepaalde manier, waardoor de onderzoekers vast konden stellen of er een Y-chromosoom aanwezig was. Bij aanwezigheid van dit chromosoom is het veulen mannelijk. Bij afwezigheid is het veulen vrouwelijk.

In de tweede fase werden bepaalde onderzoeken uitgevoerd om de eerste fase positief te bevestigen. Daarnaast werden de cellen aan nog een extra test onderworpen.

De eerste fase leidde tot een juistheidpercentage van 85 procent, bij de tweede fase was dit percentage 95 procent. Acht van de elf hengsten en negen van de negen merries werden juist vastgesteld.

De onderzoekers hopen dat zij met dit onderzoek een basis kunnen leggen om in de toekomst genetische ziektes op tijd te kunnen waarnemen. De eerste stap die ze willen zetten is het tijdens de dracht van de merrie eerder het geslacht vast kunnen stellen.

Lees hier het abstract.

malissapaard

Re: Geslacht veulen tijdens dracht via bloed vast te stellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:48

apart

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:53

Interessant zeg! Dus eigenlijk wat al bij mensen mogelijk was (geslacht bepalen, erfelijke ziektes ontdekken tijdens zwangerschap), gaat ook mogelijk worden bij paarden? Interessant.

Overigens dacht ik even dat het topic ging om een "geslacht veulen", vond het al een beetje vreemd :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:55

Ik dacht dat het ging om een geslacht veulen, vond het al een rare titel :D

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:59

Haha ik moest ook even nadenken toen ik de titel zag. Bij mensen is dit ook mogelijk met zo goed als 100% zekerheid (vanaf 5e week zwangerschap), maar volgens mij is dat een iets geavanceerdere techniek dan die hier gebruikt wordt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:14

Lizzyy schreef:

haha ja dat had ik ook al...gelukkig niet de enige die de titel in eerste instantie verkeerd begreep :D

Wel grappig trouwens: zat laatst nog te denken waarom er geen onderzoek is voor paarden om geslacht al te weten voor de geboorte, zoals bij mensen heel gewoon is. Mn verzorgpaard is namelijk drachtig( 7 juni 2012) en ben erg benieuwd wat er uit gaat komen, vandaar die gedachte :D En nu blijkt er dus inderdaad een onderzoek bezig te zijn om een methode te ontwikkelen om dit vast te stellen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:25

Misschien was sekse of gender een betere omschrijving geweest.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:25

Lizzyy schreef:

Ik ook :')

Wel interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:57

Ik dacht ook 'he weer dierenmishandeling' , maar gelukkig valt dat mee. Maar de titel is verwarrend idd :D

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:30

haha, ben ik de enige die de titel in 1x goed las en pas bij jullie reacties de 2e optie zag

Wel interessant, was een paar jaar geleden ook al een onderzoek naar het gevolg van appelazijn en ..gist? op het geslacht van veulens.. Toch wel geinig

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:57

Kan de verwarring mbt de titel niet zo goed voorstellen. (ja, als je alleen de eerste twee woorden leest :P)
Verder lijkt het me minder interessant om te weten of het veulen nou een merrie of hengst is. Je hoeft immers geen kinderkamer in te richten :o Ik zou het dan ook niet hoeven weten als mijn merrie drachtig is...

zaagsell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:23

interessant stukje...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:25

Ik zou het wel willen weten Kan ik de stal roze of babyblauw verven , maar niet heus *\o/*

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:58

Het is totaal niet belangrijk maar ben altijd wel heel benieuwd wat er nou in zit :o Vind het dus wel leuk dat het dadelijk misschien tot de mogelijkheden behoort.

Riezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:04

serieus, ik schrok van de titel.. dies wel heel.. ehm.. krom..

gelukkig is het heel anders :)