De tornado die op twee maart in het midden van Amerika rond raasde claimt, naast meer dan 39 mensenlevens, ook de levens van evenzoveel paarden en diverse andere huisdieren. Meer dan 40 tornado’s hielden individueel huis in de staten Indiana, Kentucky, Tennessee en Ohio.
Volgens louisville.com verloren één familie in Crittenden, Kentucky, vijftien van hun paarden. Twee mensen die bij hun op de boerderij woonden kwamen om. De honden van de familie, evenals nog twee paarden zijn onvindbaar. De familie vond nog twee paarden levend terug in de resten van de schuur. Een tweeënhalf jarige en een jaarling. De jaarling is op vijf maart alsnog overleden aan zijn verwondingen. Een andere website meldt dat in Madison, Indiana een gezin drie van hun vijf paarden verloor. De overige paarden zijn ernstig gewond.
Veel andere paarden zijn zodanig gewond dat de dierenartsen het in de buurt druk hebben met het verzorgen van de dieren en het inslapen van een groot aantal. Daarnaast lopen in de buurt van Henryville, Indiana ontzettend veel paarden los, die mogelijk voor het natuurgeweld op de vlucht zijn geslagen. In Henryville bevinden zich veel paardenboerderijen. Van veel paarden zijn de eigenaren nog niet getraceerd. De paarden worden in ieder geval bij elkaar gedreven en verzameld op één punt.
Voor vrijwel iedereen kwamen de tornado’s onverwachts. Het tornadoseizoen in Amerika begint meestal in april.
Voor de paarden is een speciaal fonds in het leven geroepen. De U.S. Equine Disaster Relief Fund staat onder supervisie van de Kentucky Horse Council. Het geld wordt verdeeld per staat en is bedoeld voor voedsel, tijdelijk onderdak en verzorging.
Hond en kat kan je inderdaad nog mee in de schuilkelder nemen maar een paard niet natuurlijk. Het enige wat je kan doen denk ik, is de dieren op de wei laten in de hoop dat ze niet mee in de lucht geblazen worden. Een paard op de wei kan zich nog uit de voeten maken als het een erg grote wei is.
Ja precies petraaken. Misschien had ik die van mij zelfs wel losgelaten in het bos De weide is niet zo groot, bos des te meer en daarom misschien ook wel meer kans om te overleven?
Nikki_
Geplaatst: 06-03-12 12:00
Hoe doen ze het daar dan eigenlijk als het een geplande tornado is? Er moet toch ook een plan voor de paarden zijn als dat daar vaak voorkomt?
Dat is het nare van tornado's: ze zijn totaal onvoorspelbaar, vaak kunnen ze niet eens meer dan vijftien minuten vantevoren ongeveer aangeven waar het ding over gaat trekken. In Amerika zijn ze in groten mate afhankelijk van de chasers, die geven nauwkeurig door waar een tornado de grond raakt en zodoende kan men gaan waarschuwen met luchtalarmen. Ik weet niet hoe het in gebieden waar ze veel voorkomen zit qua voorbereidingsplan, voorzover mogelijk. Waarschijnlijk is dat er niet echt, men kan enkel hopen dat ze niet getroffen worden... Komt er wel een over: rennen voor het leven, of nog beter: onder de grond. Blij dat die dingen hier niet echt voorkomen, ik denk dat één grote al een paar steden en dorpen van de kaart kan vegen...
Er staat tot tweemaal toe ´jaarlinger´ in het bericht. Neem aan dat dat ´jaarling´ moet zijn (2e alinea).
Peterina
Geplaatst: 07-03-12 11:24
Paarden los laten in de weides is ook niet altijd evident. Ten eerste moet je waarschuwing krijgen dat er een tornado aankomt en dat je in de 'path' bevindt, en dan ten tweede hopen dat het geen 'grote' is (zoals in dit geval) van om en bij 400 meter breed! Geen weide die dit omvang heeft.
Er waren waarschuwingen hoor... iig in tennessee meer dan genoeg hoorde ik van vriendinnen op facebook die in tennessee wonen. Zelfs de kleine steden gaven waarschuwingen uit, dus zo 'plots' kwam het nou ook weer niet. of nouja, iig in tennessee niet.
Maarja, je kunt er weinig tegen doen, als ik zie bij sommige hoeveel bomen ed zijn omgevallen en hekken en schuren kapot..
Thea_Ste
Geplaatst: 07-03-12 11:30
400 meter breed!!
Je zal maar eens in zo'n kelder zitten, denkend aan jouw paardje die buiten is..
Freedom007
Geplaatst: 07-03-12 11:33
Vreselijk...ik blijf tornado's maar een apart verschijnsel vinden en ook ik ben blij dat we daar hier geen last van hebben....
Als ik ergens zou wonen waar tornado's voorkomen dan zou ik echt wel ondergrondse stallen bouwen. De mens kan heel veel dus dit ook vast wel...
Peterina
Geplaatst: 07-03-12 11:37
Als de sirenes afgaan dan hebt je +/- 10-15 minuten (if you're lucky!) om een schuil plaats te zoeken. Als je kinderen hebt dan is dit net genoeg tijd om jezelf en hun in veiligheid te brengen ... maar niet genoeg tijd om je paarden 'los' te laten of de hekken op te gooien.
Heb een kennis in Ohio waarvan half de barn (rijhal en waar de hengsten stonden nb) is weggewaait ... zij doodgelukkig dat het de rijhal kant was en dat de twee dekhengsten nog in leven waren. Zij had ook twee 'maidens' in de home paddock staan met halsters aan (zouden gedekt worden) ... deze zijn levend teruggevonden maar wel zonder halster ... die zijn waarschijnlijk afgezogen door de wind (!). Van haar andere 20 paarden heeft zij 3 verloren. Zij hebben bijna geen waarschuwing gekregen ... wonen ook niet in stad ... hebben zich zelf en 1x 40 jaar oud ara, 2x huiskatten, 2x huishonden kunnen redden (hebben een schuilkelder) ... maar er was geen tijd om iets buiten te gaan doen.