Britse dierenbescherming: “Stop met fokken”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse dierenbescherming: “Stop met fokken”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:29

http://www.bokt.nl

Steeds meer Britse paardeneigenaren kunnen niet meer voor hun paarden zorgen en laten ze achter waardoor er veel paarden bij de Britse dierenbescherming, de RSPCA, belanden. In februari zijn er 122 telefoontjes over achtergelaten en mishandelde paarden ontvangen. Vorig jaar waren het 120 in de maanden januari én februari. De opvanghuizen komen vol te zitten.

Organisaties zoals de RSPCA zijn veelal afhankelijk van donateurs en krijgen nu steeds meer commentaar als zij een ‘nee’ moeten verkopen.

Hoofdinspecteur Caty Hyde van de RSPCA, meldt op hun website: “Mensen die hun brood verdienen met fokken en verkopen van paarden willen op dit moment nog niet inzien dat de verkoopprijzen zakken. Toch blijven ze fokken, terwijl ze de paarden amper tot niet kwijt kunnen. De prijzen van ruw- en hardvoer blijven echter onverminderd hoog. De marge op een paard wordt dus minder.

Hier moet een eind aan komen, we hebben pony’s weg zien gaan voor 5 pond. Paarden gaan in korte tijd vaker van de hand, waardoor hun gezondheid en welzijn in gevaar kan komen.

Een paard in laten slapen is voor sommige eigenaren al te duur, waardoor veel paarden onnodig lijden. Ook het castreren kost sommige eigenaren al te veel geld, waardoor er nog steeds paarden bij komen op een markt waar nu al veel ongewenste dieren worden aangeboden.”

Ook de RSPCA worstelt steeds meer met de huidige situatie. Sommige dieren worden in zeer slechte conditie gebracht. Voordat zo’n paard weer helemaal beter is, en dat kan maanden of zelfs jaren duren, kost het in sommige gevallen meer dan 5.000 pond.

In 2011 kon de RSPCA 240 paarden plaatsen, maar op dit moment wachten nog zo’n 500 paarden op een nieuw plekje.

BalouArera

Re: Britse Dierenbescherming: “Stop met fokken”

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:30

Pff, een overvloed aan paarden. Dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:31

wauw. Wat een getallen....

Ik snap alleen niet dat zoiets niet eerder wordt gezien en ingegrepen, vorig jaar waren er al berichten over paarden als modeaccessoires. Pony kopen voor 5 pond en vastbinden aan de lantaarnpaal voor je deur....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:37

zou dit ook de toekomst zijn in nederland?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:39

geerke schreef:
zou dit ook de toekomst zijn in nederland?

Nee, het heden ;) Denk maar eens aan al die Shetjes die tegenwoordig weggegeven worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:41

ik denk het niet Geertje, in Engeland is de paardenslager echt taboe. Daarnaast is er een hele macho cultuur bij de travellers waarbij de kinderen nog steeds paarden krijgen om mee te rijden. Wij hebben daar een hele andere cultuur in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:42

Caira schreef:
ik denk het niet Geertje, in Engeland is de paardenslager echt taboe. Daarnaast is er een hele macho cultuur bij de travellers waarbij de kinderen nog steeds paarden krijgen om mee te rijden. Wij hebben daar een hele andere cultuur in.

maar er is in nederland toch ook een redelijk overschot en er wordt ook maar doorgefokt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:44

En volgens mij, is de crisis bij ons nog lang niet zo erg als in engeland.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:46

En bij ons verdwijnen er dan uiteindelijk gewoon een gedeelte naar de slager.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:48

Ik denk dat dat nog wel meevalt, zolang paardeneigenaren het nog in hun kop halen veels teveel voor paarden tevragen. Zolang dat nog kan, denk ik niet dat het zo'n vaart loopt.
En ja, het is maar wat de gek er voor geeft natuurlijk. Maar als er in Holland zo'n paardenoverschot zou zijn dat er paarden voor 10 euro verkocht worden, zou niemand meer 3000 euro voor een simpele pony durven vragen ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:50

Caira schreef:

Dan krijg je er zelfs nog een paar centen voor.

Rosabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:53

Er bestaat in Engeland geen ''paardenslager'', maar een ''bone-man'' kan je gewoon in de UK bellen en die komt je paard (of ander vee) ter plekke laten inslapen en neemt hem ook mee voor je. Paarden komen in de UK niet in de menselijke voedselketen terecht, maar als hondenvoer worden ze wel degelijk gebruikt.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:55

GamblersCup schreef:
Ik denk dat dat nog wel meevalt, zolang paardeneigenaren het nog in hun kop halen veels teveel voor paarden tevragen. Zolang dat nog kan, denk ik niet dat het zo'n vaart loopt.
En ja, het is maar wat de gek er voor geeft natuurlijk. Maar als er in Holland zo'n paardenoverschot zou zijn dat er paarden voor 10 euro verkocht worden, zou niemand meer 3000 euro voor een simpele pony durven vragen ;)

er zit wel een verschil tussen vragen en krijgen.
als je een beetje de veilingprijzen opzoekt van verschillende stamboeken kom je er wel achter dat ze dat zulke bedragen echt niet meer worden uitgegeven.
ik laat iig mn merries dit jaar niet opnieuw dekken.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:57

dat maakt t lastiger.. als ze daar nou gewoon paardenvlees aten.. Beter dan al dat bio-industrie vlees.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:02

boeflover schreef:
GamblersCup schreef:

er zit wel een verschil tussen vragen en krijgen.
als je een beetje de veilingprijzen opzoekt van verschillende stamboeken kom je er wel achter dat ze dat zulke bedragen echt niet meer worden uitgegeven.
ik laat iig mn merries dit jaar niet opnieuw dekken.

En daarom is het handig als je dan volledig quote ipv een stukje. Daar zeg ik precies hetzelfde ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:33

Caira schreef:

dat kan toch niet het doel van fokken zijn?
En dan geloof ik ook niet dat er alleen maar zieke dieren geslacht worden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:30

gewoon een "niet fokken, tenzij .."
er word vaak vermeerderd, i.p.v. gefokt.hier op bokt talloze voorbeelden.ze zeggen altijd dat het voor hunzelf is, en het word toch verkocht.
gewoon stoppen, er is al een overschot!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:46

Ik begrijp ook niet goed van waar die drangt om te fokken toch blijft komen... Een veulen is inderdaad hartstikke schattig en lief en het is al helemaal fantastisch als je het zelf op kunt leren, maar: een veulen brengt imo toch ook een hoop kopzorgen en verantwoordelijkheden met zich mee. En dan spreek ik nog niet eens over het risico voor de merrie die een dracht toch altijd met zich meebrengt.

Ik ben het eens met spicegirl, er wordt inderdaad gewoon vermeerd en niet verstandig gefokt, en dat lijkt me toch wel de bedoeling - althans dat zou het moèten zijn!

Edit: van mij mogen ze overal ter wereld véél strenger gaan worden ivm fokken. Als paarden dan een pak duurder worden zij het maar zo.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:13

zo is het toch ook met katjes of zelfs honden, iedereen neemt dan 1 nestje want het is zo schattig. of ze laten pas steriliseren als poesje is ontsnapt en ongewenst zwanger is geworden. hup weer een nest erbij...bij het overschot....

en idd, veel mensen met een merrie, toch een veulentje nemen, want die zijn zo leuk.... stop er toch mee..het voegt niets toe!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:15

lindahertha schreef:
zo is het toch ook met katjes of zelfs honden, iedereen neemt dan 1 nestje want het is zo schattig. of ze laten pas steriliseren als poesje is ontsnapt en ongewenst zwanger is geworden. hup weer een nest erbij...bij het overschot....

en idd, iedereen met een merrie, toch een veulentje nemen, want die zijn zo leuk.... stop er toch mee..het voegt niets toe!

het voegt wel iets toe maar niet als er een overschot is,en dat is er....paarden,honden ,katten,(mensen ;) daar moest ook eens een fokverbod voor komen :D )

Angela

Re: Britse dierenbescherming: “Stop met fokken”

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:23

Inderdaad, zo is het met bijna alle dieren. De asiels en opvanghuizen zitten vol, maar er wordt rustig doorvermeerderd. Echt fokken is nog een bijdrage aan het ras, maar helaas gaat het voornamelijk om vermeerderen "voor de leuk". Maar weinige daarvan houden het leven lang hun eigen vermeerderings"product" voor zichzelf.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:02

Maar dat wil dus zeggen dat jullie willen dat in de toekomst mensen alleen nog raspaarden mogen hebben? Buiten Friezen om hoef ik dat niet, geef mij maar een lekker robuuste mix, veel leuker!

Angela

Re: Britse dierenbescherming: “Stop met fokken”

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:07

Ook een mix kan met een goede reden gefokt worden. Wat niet op schiet zijn mensen die hun merrie laten dekken "voor de leuk" met "gewoon een leuke hengst", en vervolgens met een onverkoopbaar veulen komen te zitten doordat er gewoon niet juist gekozen is. Een goed uitgezochte kruising is niets mis mee wat mij betreft, mits de eigenaar daar wel echt een goed plan mee voor ogen heeft, kijkt naar zowel de plus als de minpunten van hengst en merrie, en daarop een match uitzoekt.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:08

Los daarvan moet je kijken naar vraag en aanbod.
tel daarbij op de gevolgen van de crisis.
Mensen kunnen misschien nog wel een paard kopen, maar onderhouden is veel duurder!!