Vanavond in Slag om Nederland: HC de Wolden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

celano

Vanavond in Slag om Nederland: HC de Wolden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:18

http://www.tvgids.nl

Teun van de Keuken, Roland Duong en Andrea van Pol onderzoeken of de Nederlandse burger nog iets te zeggen heeft over zijn land. Wie ordent de ruimte? Wie is er verantwoordelijk voor de ontelbare, lege kantoorkolossen en versloffende bedrijventerreinen en waarom zijn alle winkelstraten hetzelfde? Hebben de projectontwikkelaars vrij spel, zijn de planologen losgeslagen of hebben de burgers nog wat in te brengen? We geven Nederland terug aan de Nederlanders en rekenen af met geldverslindende woningcorporaties, gewiekste projectontwikkelaars en overijverige wethouders.

De gemeente de Wolden wil zichzelf op de kaart zetten als de paardengemeente van Nederland. De gemeente praat daarom met een conceptontwikkelaar die voor 350 miljoen euro een hippisch paardendorp, groter dan het nabij gelegen Ruinen, wil bouwen in het rustieke gaaf Esdorpenlandschap van Drenthe. De bewoners die de rust en ruimte van Drenthe koesteren, zijn woedend. Niet alleen op het buiten proportionele plan, maar ook op de initiatiefnemers en bestuurders die in binnenkamertjes het plan gestalte geven. De oud-burgemeester van de plattelandsgemeente was vanaf het prilste begin positief over het miljoenenplan. En niet in de minste plaats omdat hij een betrokkene nog kende van de ontwikkeling van een groot indoor kabouterpretpark waarvan hij als wethouder van een andere gemeente aan de wieg stond.

Nederland 2, 20.20 uur.

melkbus

Re: Vanavond in Slag om Nederland: HC de Wolden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:46

"De bewoners die de rust en ruimte van Drenthe koesteren zijn woedend"
Laat nou al die bewoners oorspronkelijk niet uit de gemeente komen.

Ik ga vanavond zeker kijken. Ben wel nieuwsgierig wat er getoond gaat worden. Voor het dorp kan het volgens mij alleen maar vooruitgang betekenen.
Bovendien kan je het beste van die rust en ruimte genieten vanaf de rug van een paard toch. En paardensport is er voor alle leeftijden.
Er lopen wel vreemdere projecten in Drenthe.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:50

melkbus schreef:

Ik ga vanavond zeker kijken. Ben wel nieuwsgierig wat er getoond gaat worden. Voor het dorp kan het volgens mij alleen maar vooruitgang betekenen.
Bovendien kan je het beste van die rust en ruimte genieten vanaf de rug van een paard toch. En paardensport is er voor alle leeftijden.

Nee, ze zijn naar Drenthe verhuisd voor de rust en ruimte.. :+

Ikzelf zit er ook niet mee hoor, al weet ik niet echt wat ik me bij een ''paardendorp'' moet voorstellen..

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:58

celano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:24

melkbus schreef:

Ik ken het project (nog) niet en ga zeker kijken om een oordeel te kunnen vellen. Maar jouw reactie vind ik vreemd.

- Waarom zou je oorspronkelijk uit een gemeente moeten komen om recht van spreken te hebben?
- en jij vindt dat je het best van rust en ruimte kunt genieten vanaf de rug van het paard, maar dat is voor veel mensen niet zo (en volgens mij wordt het ook meer een sportcentrum dan een buitenrijdcentrum?)
- dat er vreemdere projecten lopen in Drenthe betekent toch niet dat dit een goed idee is?

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:39

Als je het project gezien hebt, zie je ook dat het heel mooi in de omgeving opgaat. Als het tenminste zo wordt als oorspronkelijk bedacht.
Ik zeg niet dat je alleen als oorspronkelijke inwoner recht van spreken hebt. Ik zeg wel dat het niet de oorspronkelijke inwoners zijn die bezwaar maken.
Het gebied wat ze in gedachten hebben is niet het gebied waar over het algemeen gewandeld wordt. Sterker nog, hier komt bijna niemand. Bovendien wordt de oude ijsbaan, waar nog wel wandelaars te vinden zijn buiten het plan gehouden.
Dat er vreemdere projecten in Drenthe zijn betekend niet dat dit een goed idee is, het betekend wel dat dit het eerste project is waarvan ik vind dat het in ieder geval ten goede kan komen aan de inwoners van de omliggende dorpen. En niet alleen aan de natuur en de dieren.
Daar lopen namelijk ook miljoenenprojecten voor.
Begrijp me goed, ik heb respect voor de natuur en de dieren. Maar het kan niet zo zijn dat, omdat dit Drenthe is alles maar weer zo natuurlijk mogelijk moet.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:40

Ik ga vanavond kijken en dan heb ik morgen ook recht van spreken!

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:18

haha is goed, wacht ik je reactie even af.

Bellona_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:50

Nou ja, het blijkt in ieder geval een vreemde gang van zaken te zijn.
Heel vreemd dat die Erik Geelman (?) 'niet' te vinden was…

celano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 10:58

Ik kan inderdaad n.a.v. de uitzending geen mening geven over het park. Interessant was het wel.

En Eric Gaalman moet zich schamen.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:59

ik vond het een heel éénzijdige documentaire. Er werd welgeteld 1 inwoner getoond die ook daadwerkelijk in het gebied woont wat er voor gebruikt wordt en die was positief over het plan. Was ook de enige die getoond werd. Hoe het plan is ontstaan is inderdaad curieus.
Degene die het meest bezwaar maakt, maakt er een carriére van om overal bewaar tegen te maken. Het feit dat jongeren een zgn keet hebben (muziek te hard, terwijl er geen muziek gedraaid wordt.) De jaarlijkse motorcross van aanstaand weekend kan ook niets goeds doen, terwijl er heel veel mensen komen kijken, en deelnemers uit het hele land komen.
Zie mijn onderschrift: Deze man is het lichtend voorbeeld hiervan.