Amerikaanse chef d’equipe klaagt over Olympisch kwalificatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Amerikaanse chef d’equipe klaagt over Olympisch kwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:34

www.dehoefslag.nl

Anne Gribbons, ondermeer dressuurcoach en technisch adviseur van de Amerikanen, is niet blij met de resultaten van het Olympisch kwalificatieproces. “Ik hoop dat dit in de toekomst verandert, want door dit systeem staat Europa er opnieuw opvallend goed voor. Wanneer je de hele wereld wilt uitnodigen moet je iedereen ook een eerlijke kans geven op kwalificatie. Dit is gewoon een manier geweest om de Europese combinaties een voorsprong te geven op de rest. Dit brengt ons (Amerika) in een kwetsbare positie, en niet alleen wij, maar ook alle andere landen, behalve uiteraard weer de sterke Europese teams.”

Tijdens deze Olympische Spelen bestaan de teams uit slechts drie combinaties zonder een reserve. Dit was vier jaar geleden in Beijing ook het geval, maar toen was het nog toegestaan om bij een veterinair probleem een reservecombinatie op een teampaard mee te laten doen. Dit jaar maakte men gebruik van de wereldranglijst om een individuele combinatie te kwalificeren. Alleen Engeland, Duitsland en Nederland wisten op deze manier een extra startbewijs te bemachtigen en zullen dus met vier paarden en ruiters naar Londen afreizen.

Dit betekent dat, na de veterinaire keuring in Greenwich Park, geen reservecombinatie meer kan worden aangedragen en een gezondheidsprobleem bij een teampaard meteen het einde van een Olympisch team betekent.

Een aantal nationale federaties en ruiters klagen tevens over het feit dat het grote aantal West-Europese internationale wedstrijden op driesterren niveau, waarvan de top acht scores meetellen voor Olympische kwalificatie, ervoor hebben gezorgd dat landen als Duitsland en Nederland een enorme voorsprong hebben gekregen op de kleinere dressuurlanden.

Opvallend is dat Gribbons zelf lid is van het FEI Dressuur Comité, dat tot het besluit kwam om de Olympische teams tot drie leden te beperken zodat meer individuele ruiters de kans krijgen om te kwalificeren.

purkie

Re: Amerikaanse chef d’equipe klaagt over Olympisch kwalificatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:00

De VS is zoveel groter dan NL met zoveel meer inwoners en nog vinden ze geen oplossing voor dit technische probleempje :?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:44

Alleen heeft de VS vergeleken met de Europese landen niet zo'n brede top qua Dressuur en springen. Helelmaal niet als je het vergelijkt met Nederland en Duitsland. Zij hebben meer Western ruiters dan dat ze ruiters hebben die in de springsport laat staan in de dressuursport actief zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:42

Ik persoonlijk vind het eerlijker als iedereen met 4 of 3 combinaties naar Londen gaat.

Wat betreft de wedstrijden...vervelend, maar dit hebben landen gedeeltelijk zelf in de hand volgens mij. Andersom zul je hier volgens mij ook niet het niveau westernwedstrijden vinden, die je in Amerika wel hebt

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:35

Ben het ermee eens dat de Olympische kwalificatie voor Europese landen aanzienlijk verschilt met de overige landen.
Voor een wereldbeker en dergelijke moeten de beste van de wereld aan de start komen, maar voor een Olympische Spelen zou ieder land in ieder geval de kans moeten hebben op deelname.

Aanschouw het kwalificatie proces voor Latijns en Midden Amerika:

TEAM KWALIFICATIE:
Enige manier om als *Team* te kwalificeren voor Latijns en Midden Amerikaanse landen:
De Landen Top 3 tijdens de PANAM games krijgt een ticket voor de OS.
Maar de PANAM games zijn niet alleen voor Latijns en Midden Amerikaanse landen, maar ook bijvoorbeeld voor de VS en Canada.
De VS/Candada hebben een beduidend grotere dressuur cultuur/infrastructuur/aanwezigheid dan ik noem wat: Peru of Nicaragua.

Team Resultaten voor de OS 2012:
Goud: VS
Zilver: Canada
Brons: Colombia

De statistische kans voor een Midden of Latijns Amerikaans land om in de top 3 te komen is bijzonder klein.
En dan daarbij.... de PANAM games zijn Prix St. George!! Niet eens Grand Prix!
>;)

Individuele KWALIFICATIE:
Van alle Midden en Latijns Amerikaanse landen tezamen mag er maar 1 combinatie 'als individueel' afgevaardigd worden naar de OS. Eentje.. van 31 landen... (weet niet precies hoe het zit met Aruba, Curaçao en dergelijke, die heb ik erbuiten gelaten.)

Mijn idee: Wereldcup, daar moet de top aan de start komen. En als daar 7 Nederlanders tussen zitten dan zij het zo. Maar Olympische Spelen... daar zou ik iets anders verwachten als kwalificatie norm. Heb je meer landen die meedoen, en daar zie ik op meerdere gebieden het voordeel van in. Al helemaal voor de FEI. Organiseren ze van alles om de paardensport populairder te maken in dergelijke landen, en vervolgens staan ze maar 1 combinatie van deze 31 landen toe om aan de OS deel te nemen. Terwijl dat juist perfecte (en gratis) publiciteit is, sponsors aan kan trekken en geld in de FEI la brengt.
Toen 4 jaar geleden er drie Braziliaanse dressuurruiters naar de OS gingen stonden de kranten er vol van, was het op TV en op alle sport websites. Opeens wisten mensen wat 'Adestramento' was. -:)

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:41

Wat ik raar vind is dat een team uit 3 bestaat, op een EK of WK bestaat een team uit 4