Britse jockeys vallen op ongezonde en gevaarlijke wijze af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britse jockeys vallen op ongezonde en gevaarlijke wijze af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 10:34

http://www.bokt.nl

Tijdens het British Dietetic Association Research Symposium, welke gisteren gehouden werd in het Londen, presenteerde de Ierse Nóra Ní Fhlannagáin haar afstudeerstudie over de ”Invloed van voedingsdiëtisten op het gewicht van Britse Jockeys.”

Uit dit onderzoek komt naar voren dat Britse jockeys veelvuldig gebruik maken van een snelle en gevaarlijke manier om af te vallen. Dit was nog meer het geval als jockeys afvaladvies hadden gekregen van een diëtist of voedingsdeskundige. Negenennegentig jockeys werden ondervraagd. Iets meer dan de helft daarvan (54) had of heeft advies gekregen van een diëtist of voedingsdeskundige. In vergelijking met de groep zonder dieetadvies gaf van deze groep negen procent meer aan eerder over te zullen gaan op snellere afval methodes dan dat zij het advies op zouden volgen van een diëtist of voedingsdeskundige. Dat meldt horsetalk.co.nz.

De methodes om snel af te vallen variëren van het overslaan van één tot twee maaltijden per dag, weinig water drinken, sporten met een dikke trui of het overgeven na maaltijden.

Bij de ondervraagde jockeys waren zowel professionele, amateur als leerling jockeys. Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat 91 procent van de professionele jockey tegenover 73 procent van de amateurs jockeys gebruik maken van snellere en gevaarlijke afvalmethodes. Jockeys met een (eigen) afvalplan schommelden tussen de raceseizoenen minder in gewicht dan jockeys die zonder plan snel proberen af te vallen.

De 23-jarige Ní Fhlannagáin geeft aan dat uit haar studie blijkt dat veel jockeys op een onverantwoorde manier afvallen, ondanks de adviezen van diëtisten. Zij geeft verder aan dat de gevaren van het afvallen op een onverantwoorde manier niet voldoende duidelijk is. Dit kan liggen aan het feit dat de jockeys het óf niet weten óf de diëtisten hebben het onvoldoende uitgelegd. Het kan echter ook betekenen dat er een soort van weerstand is tegen diëtisten en/of voedingsdeskundigen, omdat jockeys mogelijk vinden dat hun advies onrealistisch is, lastig is om vol te houden of omdat de methode de jockey niet tot het gewenste gewicht zal brengen.

Ní Fhlannagáin concludeert dat er tussen diëtisten, voedingsdeskundigen en jockeys beter samengewerkt moet worden voor gewichtsverlies tot een gezond niveau voor zowel de professionele als amateurjockeys, waarbij maximale prestaties in het veld gewoon mogelijk zijn. Diëtisten en voedingsdeskundigen moeten effectiever voedingsadvies geven over de gevaarlijke afvalmethodes en de hiermee gepaard gaande risico's voor gezondheid.

horzlover

Re: Britse jockeys vallen op ongezonde en gevaarlijke wijze af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:38

Fijn, het eerste wat ik dacht toen ik dat overgeven las was:
Anorexia jockeys dat ontbrak er nog aan.

Nee niemand hoeft zich aan gevallen te voelen

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:47

En vervolgens zo slap zijn dat ze tijdens een race van zijn paard afglijden ;)

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:48

mm

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:51

En dan verlies je... Mij lijkt ook dat je lekkerder op je paard stapt als je een goede stevige maar wel gezonde maaltijd hebt gehad.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:52

Goh... nou hier kijk ik niet van op. Mijn man werkte vroeger tussen de renpaarden, die jockeys zaten toen al in de sauna met dikke kleren aan en er kwam geen druppel zweet meer uit!! Plaspillen ed. waren ze ook niet onbekend mee. Zeeeer ongezonde job, jockey zijn :n

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:59

was toch allang bekend ?
ze moeten ook een erg laag gewicht hebben, zeker voor een man. dus nauwelijks haalbaar.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:00

eet dan een appel! dat voed en is gezond en lekker of ga sporten maar niet niet eten als je een top sport beoefend

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:37

Tja als je inkomen van je gewicht afhangt snap ik heel goed dat mensen gekke fratsen uithalen om dat op her vereiste niveau te krijgen...

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:39

spicegirl schreef:
was toch allang bekend ?
ze moeten ook een erg laag gewicht hebben, zeker voor een man. dus nauwelijks haalbaar.

Ik wist dit idd ook al erg lang, maar het is natuurlijk wel een taboe.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:43

ik denk vrees ook dat het gewicht dat zo'n jockeys op korte tijd soms nog moeten kwijtraken ook niet haalbaar is met een "gezond" eetpatroon. Iedereen haaft namelijk wel z'n "gezond" gewicht en ik vrees dat dit gemiddeld iets hoger ligt dan het gewicht dat ze voor een race "moeten" hebben, dus dat betekent op 1-2 dagen nog extra 2-3 kg zien kwijt te geraken...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:44

48kg is het toch?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:48

hangt er vanaf... want de goede paarden hebben al enkele kilo's vergaart, maar het startgewicht is wl met uitrusting bij in.
Dus jockeys die rond de 50kg wegen kunnen meer ritten aannemen dan jockeys die al 55kg wegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:03

Wat een verrassing!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:24

Waarom niet een bepaald minimum gewicht aanhouden waarmee een paard belast moet worden? En dan bedoel ik niet 48 kg, maar b.v. 65 met zadel en kleding? Is voor ieder paard hetzelfde.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:26

tja laat dat minimaal gewicht nu idd zo laag liggen. In grote rennen voor amateur jockeys ligt het startgewicht hoger, daar bovenop komen de extra kilo's per gewonnen race/handicap.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:32

zonde.. maar hoe houden ze dat vol, als ze zo weinig energie binnen krijgen? :\

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:28

linky schreef:
Waarom niet een bepaald minimum gewicht aanhouden waarmee een paard belast moet worden? En dan bedoel ik niet 48 kg, maar b.v. 65 met zadel en kleding? Is voor ieder paard hetzelfde.

Die hele lage gewichten zijn alleen voor 2/3 jarige paarden die nog amper races hebben gewonnen.
In de drafsport wordt wel een minimaal gewicht van 65 kg gehanteerd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:33

ik heb eens snel op de site van de jockey-club gekeken en daar zie ik voor de rennen van dit jaar een gemiddelde 57kg. Met als max 62kg en min 51kg...
ik dacht wel dat voor de steeple de gewichten ook iets hoger liggen...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:29

Dat gaat al jaren zo. Heb net het boek seabiscuit gelezen en daar stond afvallen bij jockeys ook redelijk centraal. Zo lang de gewichtseisen zo laag zijn zal de obsessie met afvallen bij jockeys echt wel blijven. Het is toch hun manier om geld te verdienen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 19:32

Goh, is dit nieuws? Dat was toch allang bekend. Diureticagebruik, laxeermiddelen, niets nieuws. Idd in de film Seabiscuit ook al in beeld gebracht.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:29

De startgewichten liggen gewoon behoorlijk laag.
Daarnaast heb je als beginnende jockey dan ook nog je ontheffing waardoor je al snel op een 52 kilo uit komt.
Nou daar moet je kleren voor aan je zadel compleet voor mee op de weegschaal etc.
En als je aan laag basisgewicht hebt is dat helemaal super.
De mensen die echter meer wegen is het een hele kwelling voor.
Dan moet je af en toe nog een kilo of 5 kwijt in 3 dagen en dat dat niet op een gezonde rustige manier gaat lijkt mij logish.