Paarden gedwongen op stal dankzij gemeentelijk dwangsom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Paarden gedwongen op stal dankzij gemeentelijk dwangsom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:06

http://www.noordhollandsdagblad.nl/

De strijd om de paarden van Rinke R en Bart S uit Andijk wordt steeds merkwaardiger. Ze mogen hun dieren nu wel in de schuilstal houden, maar als de paarden een stap buiten de schuur zetten dan volgt er een boete van tienduizend euro. ,,Maar we willen de paarden niet dag en nacht opsluiten in een hokje.

Er is hiermee is een vreemde situatie ontstaan in Andijk. Te vergelijken met een garage waarin wel een auto mag staan, maar eruit rijden verboden is. Gemeente Medemblik zit hier duidelijk in de maag met een besluit dat is genomen door de voormalige gemeente Andijk.

Die zei ja tegen de paardenschuilstal, de schuur staat er nu dus legaal.

Gemeente Medemblik is echter helemaal niet gediend van deze dieren in de lintbebouwing en vroeg eerder al om de paarden van het erf te verwijderen, maar ging toen voorbij aan de vergunde schuilstal met de duidelijke bestemming *paarden*. Omwonenden klagen over stank, stof en geluidsoverlast, hoewel de gemeente zelf schriftelijk aan heeft gegeven dat er tijdens een controle geen mest- of hooiopslag gevonden werd en dat er ook niets naars te ruiken viel.

Toch viel er een brief met daarin de dwangsom op de mat. Daaruit blijkt dat de gemeente niets meer tegen de schuilstal kan doen, maar wel tegen het houden van de paarden op zichzelf.

,,Wij vinden het bizar dat als je een stal vergund hebt je de paarden alleen in de stal mag houden en geen stap daarbuiten**, zegt Rinke. ,,De gemeente heeft dit niet eerder aangegeven en er staat ook niets over geschreven in de verleende vergunning. Daarnaast is het natuurlijk uiterst dieronvriendelijk om de paarden dag en nacht op te sluiten in een hokje.**

Volgens een gemeentewoordvoerder is deze hele toestand gewoon niet wenselijk. ,,Ze zouden helemaal geen paarden moeten willen houden op dit perceel, is de mening van Medemblik, dat sinds 1 januari beleidregels heeft vastgesteld omtrent paardenbakken. Eerder omschreef de gemeente Andijk het hobbymatig houden van paarden juist als *geen probleem*. Voor Bart en Rinke was dat destijds de reden de woning te kopen. Dat standpunt is met de herindeling blijkbaar achterhaald geraakt.

De dwangsom heeft verder betrekking op (tijdelijk) geplaatste hekwerken. Vanwege bezwaren loopt er nog een procedure voor een paardenbak. Als tijdelijke voorziening maakte Bart daarom een zogenaamde paddock. ,,Dat hekwerk moet nu ook weg van de gemeente. Dit vinden wij erg vreemd. De gemeente stuurde in november nog een brief dat zij niet kunnen handhaven, omdat dat niet gezien moet worden als een bouwvergunningsplichtige rijbak, maar als paddock.

Bart en Rinke gaan in bezwaar.

Verwant artikel

[ON] Paarden moeten weg bij huis in Andijk
Laatst bijgewerkt door Sica op 26-07-13 15:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast en >VN

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:11

gohya

Re: Paarden mogen geen stap buiten stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:28

Wat een ellende voor die mensen,maar ben bang dat ze niet winnen.
Ik had een stal staan vanaf 1993,werd toegestaan door de gemeente.Er kwam 1 klacht binnen en de stal moest weg binnen bepaalde tijd,zo niet ook een dwangsom van 10.000 euro per dag.Stal is weg gehaald,ik vroeg of er dan wel een afdak mocht komen,gewoon 4 palen met een dak.Werd overlegd en ik werd gebelt en kreeg daar toestemming voor.Ik helemaal blij,word ik de volgende dag gebelt met de mededeling,Nee er mag ook geen afdak gebouwd worden.Er mag helemaal niets staan,geen tent,geen schutting,geen trailer,helemaal niets.Was wel lullig hoor,eerst toestemming krijgen en een dag later weer niet.
Ik ben er niet op in gegaan,je kan toch niet winnen v.d. gemeente en al zóu je winnen,dan gaan ze je alleen maar lastig vallen met allerlei regeltjes.
Ook deze mensen zullen alleen maar problemen krijgen/hebben met hun gemeente.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:33

huh? ik vat m niet.. of het is gewoon heel vaag..

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:41

Maar het is toch wettelijk verboden om een paard 24/7 binnen te houden? :?
Dan is het toch raar dat een gemeente een paadeneigenaar kan dwingen om zijn
dieren opgesloten te houden in een stal?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:50

Het intresseert sommige gemeente's niets hoe de wet voor het houden van paarden is.
Ze houden zich alleen aan hún regeltjes.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:52

Als je een stal met vergunning hebt, formele vergunning dan kunnen ze die niet verplichten af te breken, doe je dat echter wel braaf verbieden ze je daarna wat nieuws neer te zetten en dat kan wel. Ik had een wei met een stal die meer dan 20 jaar stond en daarvan zei de gemeente dat het gedoogd werd al gedurende zoveel jaren dat men niet meer kon verplichten af te breken. Mijn ouders hebben een wei waar hetzelfde geld, maar waar ooit een jaar of 8 geleden door eerdere eigenaren een afdak aan gemaakt is en dan is de stal verbouwd en kan men wel weer eisen dat hij weg moet.
Wel wazig met vergunning en dan je paarden niet buiten mogen laten.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:54

Hee dat is vlak bij :D

Een hele rare situatie idd... Je hebt zo ook niks aan die stal, de arme paarden..
Ze zullen maar dagen, weken al dan niet maanden op een stukje van (ik weet niet hoe groot de stal is) 3x3 (per paard) moeten staan... :(:)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:55

Misschien moesten er maar eens regeltjes komen voor de nieuwe regeltjes...

Deze mensen worden van het kastje naar de muur gestuurt zeg, en als dank een kans op een dikke boete... :n moet niet gekker worden...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:56

De oorzaak van dit soort problemen zijn vaak de buren die gaan lopen klagen bij de gemeente.
En als je maar klaagt dan wordt er naar je geluisterd en neemt de gemeente actie.

Vraag mij af wie de dwangsom van 10000 euro opgelegd heeft.
Dat kan alleen via een gerechtelijke uitspraak.

Dus de gemeente Andijk kan het paardenhouden verbieden ???
Met andere woorden, ik wacht totdat mijn gemeente het verbieden van honden gaat invoeren.
Flauwe kul allemaal en een ambtenaartje die een hekel aan paarden heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:25

Citaat:Ik had een wei met een stal die meer dan 20 jaar stond en daarvan zei de gemeente dat het gedoogd werd al gedurende zoveel jaren dat men niet meer kon verplichten af te breken.

Fout! ze kunnen zeker wel verplichten om die stal af te breken.Mijn stal stond er al 18 jaar en moest opeens afgebroken worden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:30

gohya schreef:
Wat een ellende voor die mensen,maar ben bang dat ze niet winnen.
Ik had een stal staan vanaf 1993,werd toegestaan door de gemeente.Er kwam 1 klacht binnen en de stal moest weg binnen bepaalde tijd,zo niet ook een dwangsom van 10.000 euro per dag.Stal is weg gehaald,ik vroeg of er dan wel een afdak mocht komen,gewoon 4 palen met een dak.Werd overlegd en ik werd gebelt en kreeg daar toestemming voor.Ik helemaal blij,word ik de volgende dag gebelt met de mededeling,Nee er mag ook geen afdak gebouwd worden.Er mag helemaal niets staan,geen tent,geen schutting,geen trailer,helemaal niets.Was wel banketstaaf hoor,eerst toestemming krijgen en een dag later weer niet.
Ik ben er niet op in gegaan,je kan toch niet winnen v.d. gemeente en al zóu je winnen,dan gaan ze je alleen maar lastig vallen met allerlei regeltjes.
Ook deze mensen zullen alleen maar problemen krijgen/hebben met hun gemeente.

dit ben ik niet met je eens, ik heb het ooit ook met de gemeente aan de stok gehad en volgens hun mocht ik niets. had ook al een brief binnen waarin ik gesommeerd werd om alles weg te halen anders zou binnen 6 weken de boel door de gemeente op mijn kosten weggehaald worden. ik heb een jurist naar het bestemmingsplan laten kijken en daarin stond heel duidelijk dat ik wel aan de regels voldeed. na een brief in dure taal en op hoge poten bond de gemeente in. het gebeurd vaak genoeg dat er daar mensen brieven opstellen die er weinig tot geen verstand van hebben..
je kunt t altijd proberen is mijn idee

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:44

@knollentuin
Dat scheelt echt per gemeente hoor,sommige gemeente's blijven doorgaan.Maar er zijn ook gemeente's die zich erbij neer leggen,dat klopt.
Ik had zelfs een artikel in de krant,maar ze stoorden zich er niet aan,de stal moest weg,punt uit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:47

Ariebren schreef:
De oorzaak van dit soort problemen zijn vaak de buren die gaan lopen klagen bij de gemeente.
En als je maar klaagt dan wordt er naar je geluisterd en neemt de gemeente actie.

Vraag mij af wie de dwangsom van 10000 euro opgelegd heeft.
Dat kan alleen via een gerechtelijke uitspraak.

Dus de gemeente Andijk kan het paardenhouden verbieden ???
Met andere woorden, ik wacht totdat mijn gemeente het verbieden van honden gaat invoeren.
Flauwe kul allemaal en een ambtenaartje die een hekel aan paarden heeft.

Gemeente mag dwangsommen op leggen :) geen rechter voor nodig :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:48

Idd. hebben ze geen rechter voor nodig.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:23

Citaat:
Omwonenden klagen over stank, stof en geluidsoverlast, hoewel de gemeente zelf schriftelijk aan heeft gegeven dat er tijdens een controle geen mest- of hooiopslag gevonden werd en dat er ook niets naars te ruiken viel.

Eerder omschreef de gemeente Andijk het hobbymatig houden van paarden juist als *geen probleem*. Voor Bart en Rinke was dat destijds de reden de woning te kopen. Dat standpunt is met de herindeling blijkbaar achterhaald geraakt.

Bart en Rinke gaan in bezwaar.

Heel veel succes Bart en Rinke.
Ik vind het echt belachelijk dat ze zo tegen gewerkt worden.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:28

zonde van de paarden. Maar even van het voorbeeld garage hebben maar er niet uitkunnen is mogelijk je moet namelijk ook een uitritvergunning hebben.

Maar wat is de bestemming van de grond voor de stal. Denk dat er hier namelijk wel meer speelt dan alleen de stal. maar dat ook de bestemming van de grond waar de paardenwei nu is niet passend is.

Hopelijk komen ze snel tot een goede oplossing

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:34

Heb op de gemeente site van Medemblik eens zitten kijken.
De voorgenomen ontheffing van de bouw van een stalling en opslag ruimte is toegezegd.

http://www.medemblik.nl//medemblik/beke ... m=stalling andijk

En stalling is een ruim begrip.
Fietsen, speelgoed trekker van de kinderen ??
Brommertje ??
Helaas kwam ik daar ook het volledige adres tegen van Rinke en Bart.
Gooi ik dat op googel earth dan is het wel een postzegeltje waar ze wonen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 02-03-12 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Angela

Re: Paarden gedwongen op stal dankzij gemeentelijk dwangsom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 17:40

Triest dat de paarden hier de dupe van zijn... hopelijk komen ze snel tot een oplossing...

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 18:02

Ariebren schreef:
Heb op de gemeente site van Medemblik eens zitten kijken.
De voorgenomen ontheffing van de bouw van een stalling en opslag ruimte is toegezegd.

http://www.medemblik.nl//medemblik/beke ... m=stalling andijk

En stalling is een ruim begrip.
Fietsen, speelgoed trekker van de kinderen ??
Brommertje ??
Helaas kwam ik daar ook het volledige adres tegen van Rinke en Bart.
Gooi ik dat op googel earth dan is het wel een postzegeltje waar ze wonen.

Het gaat niet over dit adres. :D

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 23:21

Kun je er geen jurist naar laten kijken ofzo.
Gemeentes weten ook niet alles maar doen soms net alsof