Verbod op paardenpoep opgenomen in APV van Ridderkerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Verbod op paardenpoep opgenomen in APV van Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:20

http://www.dichtbij.nl/ / www.bokt.nl

“Paardenpoep gevaar voor volksgezondheid”

De gemeenteraad heeft vijf extra verboden toegevoegd aan de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Ridderkerk. Opvallende maatregelen zijn het kunnen optreden tegen paardenpoep, vechtende mensen en hinderlijk geparkeerde busjes en caravans die het uitzicht van bewoners belemmeren.

Berijders van paarden moeten er in Ridderkerk voortaan voor zorgen dat uitwerpselen niet op de weg belanden. De poep moet worden opgevangen in een onder het paard gebonden zak. Mocht er toch iets op de weg terechtkomen, dan moet de ruiter dat opruimen. Ridderkerk kent al een verplichting voor het opruimen van hondenpoep. De uitbreiding van dat verbod naar paarden, werd na klachten van de lokale afdeling van de Fietsersbond, ingediend door de SGP en kreeg de steun van CDA, ChristenUnie en Leefbaar. Paardenpoep blijft lang liggen en kan een gevaar zijn voor de volksgezondheid, aldus de SGP.

wendyenbram

Re: Verbod op paardenpoep opgenomen in APV van Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:25

Ik vind het ook niets meer dan normaal, Om zodra mijn paard op de weg gepoept heeft even af te stappen en het de berm in te trappen.
Als ik zie hoeveel paardenpoep er hier altijd op het fietspad ligt terwijl er naast aan beide zijden een mooie brede berm is, dan kan ik me ook best boos maken.
Waarom denken veel paardenmensen toch altijd dat het opruimen voor hun niet geld?

in ridderkerk vind ik het dan weer ver gaan zo op deze manier. maar idd ruiters, even met je luie kont uit het zadel en schop de poep de berm in.(verbeter de wereld begin bij onszelf.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:28

Ja maar volgens mij moet je nu een zak onder je paard hangen, dus volstaat in de berm schoppen niet. En slecht voor de volksgezondheid????

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:41

Slecht voor volksgezondheid.. beetje overdreven.. :') maar paardeneigenaren mogen wel eens opletten waar ze hun paard laten poepen. Als je hier op de bronsweg rijdt in lelystad ligt t fietspad ook bezaaid met paardenpoep gelukkig zijn hier veel vogels die de boel wat opruimen. Maar je kunt erop nagaan dat straks fietsers hier ook beginnen te klagen. En snap het echt niet je merkt het echt wel als je paard z’n behoefte wil gaan doen dan stop je toch even in de berm..? Of je stapt even af ?? hoe moeilijk is dat? :7

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:44

Slecht voor de volksgezondheid. Hmmm, valt wel mee denk ik. Het is plantaardig afval. Hondenpoep is in principe vleesafval. Dat lijkt me slechter.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een kleine moeite is om in de bebouwde kom na het rijden even terug te gaan en de eventuele mest op te ruimen. We hebben het als ruiters aan onszelf te danken dat mevr. pieterse is gaan klagen na een grote hoop voor haar deur te hebben gevonden.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:55

Citaat:
Als ik zie hoeveel paardenpoep er hier altijd op het fietspad ligt terwijl er naast aan beide zijden een mooie brede berm is, dan kan ik me ook best boos maken.

Ook zonde. Kan de gemeente toch ook een mooie ruiterroutre van maken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:03

Haha ik woon in dit stomme dorp!!

Ze zijn gek geworden. Wil het best in de berm schoppen oid maar ze hebben niet nagedacht over zo'n zak.
Ik denk dat meeste paarden gek worden van zo'n zak. En dan lekker bokkend over straat, nee dat is veilig 8)7

En buiten dat, die poep zakken kosten 100 euro!!
Ik rij niet heel veel buiten met m'n paard, maar ze geven mij die boete maar!
Ik weiger een zak achter m'n paard te hangen!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:05

Ik vraag me af wat er nu zo schadelijk aan is? Ik ruik liever paardenmest als hondenpoep.
Uiteraard ben ik het ermee eens dat de ruiters en of amazones de moeite moeten nemen om het op te ruimen maar om een ''mestzak'' bij je paard te moeten aanbinden??
Je bent dus ook verplicht om je paard of pony ''mestzak'' proof te maken,nee dat zie ik niet bij alle paarden/pony's gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:08

Ze gaan allemaal gemeente Hulst achterna geloof ik :')

Het is trouwens wel degelijk gevaarlijk ja. Als het geregend heeft, of gevroren, dan is het spekglad. Als het dan op de weg ligt is het vooral voor fietsers vervelend.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:08

Dat schadelijke is echt onzin.

De reden dat ze het hebben gedaan is dat de fietsband hier heeft geklaagd.
De mest op de fietspaden kan gevaarlijk glad zijn.

Als ik naar buiten ga stop ik wel een vuilniszak in m'n zak.
Als ze dan moeilijk doen over die mestzak, zeg ik tadaa!!

Maar als er een berm is, schop ik het alsnog aan de kant.

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:09

mebianca schreef:
Slecht voor volksgezondheid.. beetje overdreven.. :') maar paardeneigenaren mogen wel eens opletten waar ze hun paard laten poepen. Als je hier op de bronsweg rijdt in lelystad ligt t fietspad ook bezaaid met paardenpoep gelukkig zijn hier veel vogels die de boel wat opruimen. Maar je kunt erop nagaan dat straks fietsers hier ook beginnen te klagen. En snap het echt niet je merkt het echt wel als je paard z’n behoefte wil gaan doen dan stop je toch even in de berm..? Of je stapt even af ?? hoe moeilijk is dat? :7

ik heb al op een aantal paarden gezeten waarvan je het echt niet verneemt als ze gaan mesten.

ik vind het wel overdreven dat er niks op de straat mag komen. Gelukkig heb ik een net opgevoed paard. In de 5 jaar dat ik haar heb heeft ze tijdens het rijden nog geen1 keer gemest en maar 1 keer geplast. :D

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:12

Het moet niet gekker worden in Nederland!
Ik ben het wel eens met de stelling dat je best kunt kijken waar je rijdt en eventuele keutels die op de straat terecht zijn gekomen later opruimt maar een mestzak gaat me echt te ver!
Hier in Ede zijn ze ook al bezig met het voorbereiden van zo'n voorstel.....

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:20

Haha en het noemt dan nog Ridderkerk, je zou verwachten dat er meer begrip is voor paarden.
Oke ik versta dat paardenpoep op straat niet leuk is, maar als het eens regent is het weg, een groot verschil met hondenpoep. daarnaast is het veel meer en niet altijd 'vast' dus in een zak doen of in de berm schoppen gaat niet altijd.

Een zak achter je paard is levensgevaarlijk. er moet maar eens iemand perongeluk aan blijven vasthangen, of je paard schrikt, begint te galoperen en heeft dan die zak tegen zich waardoor hij in paniek schiet.

Nee dit is geen manier. de enige oplossing voor 'paardenproblemen' zijn meer en betere ruiterpaden, die langer zijn dan 200m. volgens mij ergeren evenveel ruiters zich aan 'de gewone mens' als die mens aan de paarden.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:24

wendyenbram schreef:
Ik vind het ook niets meer dan normaal, Om zodra mijn paard op de weg gepoept heeft even af te stappen en het de berm in te trappen.
Waarom denken veel paardenmensen toch altijd dat het opruimen voor hun niet geld?

in ridderkerk vind ik het dan weer ver gaan zo op deze manier. maar idd ruiters, even met je luie kont uit het zadel en schop de poep de berm in.(verbeter de wereld begin bij onszelf.

Helemaal mee eens!
Mijn pony poept gelukkig niet op de weg, mijn verzorpony daar in tegen alleen maar.

Zal me niets verbazen als er ooit nog eens een paardenbelasting gaat komen!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:27

Me verzordpaard draait automatisch zijn kont naar de berm.
Eerste keer dacht ik wat doet hij vreemd. Ik snapte niet dat hij wilde mesten hihi.
maar een zak oner een paard binden? Nou ben heel benieuwd hoe ze dat vast maken , hoe het blijft zitten en hoe het met de op hol geslagen paarden door ridderkerk.
sukkels.
Ik snap wel dat het soms best irritant is voor mensen die geen paard rijden omdat een paard ook veel mest.....

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:29

wendyenbram schreef:

Maar dat is hier dus niet van toepassing.
Je moet zo'n zak erachter hebben hangen.
Afstappen en tegen de stoeprand schoppen of in de berm nemen ze in Ridderkerk geen genoegen mee.

Ben benieuwd hoe dit gaat in de "toekomst" want geen een ruiter hangt er zo'n zak achter.
Buiten het feit dat het gevaarlijk is, kost het behoorlijk wat!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:31

Oké, daar ga ik dus al nooit naartoe om te gaan rijden! Denk dat zo'n zak achter je paard, bij veel paarden veel schadelijker is voor de volksgezondheid dan een hoopje paardenstront.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:32

Aria_zz schreef:
Nee dit is geen manier. de enige oplossing voor 'paardenproblemen' zijn meer en betere ruiterpaden, die langer zijn dan 200m. volgens mij ergeren evenveel ruiters zich aan 'de gewone mens' als die mens aan de paarden.

Amen!!

Ik woon en sta ook in Ridderkerk met mijn paard maar ik ga echt niet zo'n zak aanschaffen hoor.
Als mijn paard voor iemands deur poept ruim ik het op, dat is heel normaal maar anders laat ik hem gewoon in de berm poepen, daar heeft niemand last van. Neem wel een vuilniszak mee mochten ze gaan zeiken heb ik in ieder geval mijn "poepzak" bij me ;)

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:33

Het is toch ook gewoon fatsoen om je bende op te ruimen? Ook in het buitengebied... Ook daar fietsen / wandelen / spelen en wonen mensen. Want het ene paard poept op de weg, de volgende schijt je oprit vol en omdat het buitengebied is laten we het lekker liggen.

Ik begrijp dat zo'n zak niet echt een succes verhaal is, maar ik vind dat veel ruiters zich altijd nogal hufterig op kunnen stellen in het verkeer en daardoor erg veel kwaad bloed zetten bij de niet paarden liefhebber.

Zeker zoals gezegd wordt wanneer het opvriest of met een regenbui een lekkere gladde drap wordt. Een paard legt dan ook nog eens flinke hopen die heus niet naar bloemetjes ruiken.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:34

tjee..mag niet gekker worden hier in nl en idd geloof niet dat mijn merrie die poepzak erachter laat hangen..hiihi maar gelukkig woon ik in vught en poept mijn hengst nooit buiten...wel op trailer en ook als hij in het water staat dat laatste veel erger vind ik zelf. wat word het volgende ?? muilkorf ? 8)7

en in de berm....wie heeft er dan last van...was dat geen optie geweest...vind rare regel.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:37

Ik geef ook aan, dat ik het in dit g eval erg ver vind gaan (die zak dus acchter het paard) echter komt deze maatregel wel ergens vandaan. En dat is dus dat wij als paardenmensen de paardenpoep NIET opruimen, Want immers als wij allemaal de poep wegschoppen dan is er minder overlast... dus ook geen onnodige maatregelen.

Citaat:

Ook zonde. Kan de gemeente toch ook een mooie ruiterroutre van maken.

tja waarom? het fietspad ligt naast de doorgaandeweg deze loopt tussen bos en hei door. daar zijn veel ruiterroutes. en soms steek je dus met paard het fietspad over om van bos naar hei over te steken.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:43

Echt bizar!
Ik kan me nog vaag herinneren dat er een onderzoek was geweest over de werking van zo'n zak op het paard. Dat bleek helemaal niet goed te zijn. Helaas kan ik dat niet meer vinden.

Maar reken maar uit wat er aan gewicht in die zak kan hangen. Lijkt me niet zo goed voor je paard.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:44

Vind dit wel héél ver gaan :j
Denk dat mensen het gewoon tegen ruiters moeten zeggen als de poep op straat ligt en even mogen verzoeken het in de berm te schoppen maar een boete bij het niet opruimen van.. Gaat érg ver :j
Geldt het nu alleen voor op straat als in weg waar je op loopt van steen of wordt ook de berm gerekend als straat? :o

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:48

straks maar eens paardjes tellen hier die een poepzak hebben. ik denk dat ik op een mooi rond getal uit kom: 0!
Vind het een beetje overdreven. in de berm schoppen of achteraf opruimen is toch ook een optie?

klachten van de fietsersbond? dan weet ik denk ik al genoeg....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:48

Dat je de mest opruimt vind ik niet meer dan normaal. Maar dan wel in de zin van "in de berm vegen, of in de goot"
Dat paarden dan weer een poepzak moeten dragen vind ik echt onzin :j
Wat nou als je van die rotkids hebt die voor de gein wel even aan die zak zullen trekken, je paard schrikt zich een ongeluk met alle gevolgen van dien...