Britten sneller naar rechtbank na val van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Britten sneller naar rechtbank na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 13:46

www.bokt.nl

Diverse advocatenkantoren hebben recentelijk geadverteerd met een ‘no win, no fee’ advertentie waarbij ze mensen oproepen om de manege- of paardenhouder aan te klagen na een val van het dier. Vooral als er sprake is van bijvoorbeeld slecht tuig kan de eigenaar van het paard verantwoordelijk worden gehouden voor de val. Eén advocatenkantoor gaf in een interview met Horse and Hound aan dat zij gemiddeld vier belletjes per dag krijgen.

Het ‘no win, no fee’ principe houdt in dat als je door de rechter in het gelijk wordt gesteld en een vergoeding krijgt voor de opgelopen verwondingen dat je een deel daarvan aan de advocaat betaald. Stelt de rechter je in het ongelijk dan ontvang je niks en hoef je ook niks te betalen aan de advocaat.

Voor manege-, stal- en alle andere paardenhouders die hier mee te maken kunnen krijgen is het belangrijk dat zij een goede aansprakelijkheidsverzekering hebben. Indien deze niet aanwezig is zullen ze, bij aansprakelijkheid, de kosten zelf moeten betalen. Maneges worden bovendien geadviseerd om hun papierwerk goed bij te houden en regelmatig risico analyses uit te voeren.

In de afgelopen tien jaar zijn het aantal claims op dit gebied sterk gegroeid, maar volgens advocatenkantoor Forbes komt dit niet door een verandering in mentaliteit. Er zijn tegenwoordig gewoon meer mensen die rijden.

Niet alleen manege- en andere paardenhouders moeten oppassen voor claims. Recentelijk heeft Forbes ook de bestuurder of eigenaar van een grote vrachtwagen aangeklaagd. Deze reed met een dergelijke hoge snelheid dat de amazone van haar paard viel en zichzelf daarbij verwondde.

Ook zijn er succesvolle zaken bekend van ruiters of begeleiders die een verwonding opliepen, doordat het paard op signalen van de eigenaar wegrenden, bokten of andere rare manoeuvres maakten.

Of deze ontwikkeling ook in Nederland door zal zetten is niet bekend.

zuske

Re: Britten sneller naar rechtbank na val van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:49

Ik weet niet wat ik hier van moet vinden...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:51

Ik denk dat die trend niet zo gauw hier zal doorzetten. In Nederland mag je namelijk als advocaat niet werken onder no cure no pay omdat je dan als advocaat een belang krijgt bij de zaak. Dit betekent dat mensen hun gang naar de Rechter zelf zullen moeten betalen en dat maakt de stap een rechtszaak te beginnen toch veelal groter.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:15

Er zijn in Nederland genoeg letsel schaderegelingsbureau die werken op basis van "no cure - no pay". Er is wel degelijk sprake van een mentaliteitsverandering in het claim gedrag van mensen; en waarom niet!? Wanneer idd een ander aansprakelijk is voor de (letsel)gevolgen, waarom zou je dan zelf met het financiële ongemak blijven zitten.
Als paardeneigenaar, manegehouder, pensionhouder kan je jezelf verzekeren tegen het aansprakelijkheidsrisico. Dit hoort m.i. standaard bij de maatschappelijke verantwoordelijk bij een gevaarlijke sport en de onberekenbaarheid van dieren. Je niet verzekeren, vind ik "not done". :n

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:31

Voor advocaten staan de beroepsregels het in Nederland simpelweg niet toe. Er zijn wel advocaten/juristen die hier creatief mee omgaan door een zgn succesfee oid te berekenen, maar niets betalen als je verliest werkt hier gewoon niet.

Natuurlijk behoort een paardeneigenaar/manegehouder/etc. goed verzekerd te zijn. Maar meteen een manegehouder aansprakelijk stellen omdat je van een paard valt, vind ik not done. Je weet als ruiter zelf ook van de onberekenbaarheid van dieren. Om dit gehele risico op de manegehouder af te schuiven vind ik persoonlijk wat simpel gedacht. Heeft de manegehouder zijn zaken niet netjes voor elkaar, zoals tuigage, etc., dan wordt het een ander verhaal.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:36

Ik zou de ruiters die letsel oplopen aansprakelijk stellen..
Daar zij een paard ervaring op laten doen, door een paard niet kundig te behandelen
en de eigenaar met een "traumische" ervaring laten zitten .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:38

Ben ik de enige die moet gniffelen om deze dubbelzinnige titel? Dat ze sneller bij de rechtbank komen als ze van hun paard zijn gevallen dan wanneer niet :D?

Net zoals het boekje "Man schiet niet in knie" :)).

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:52

J01andA schreef:
Wanneer idd een ander aansprakelijk is voor de (letsel)gevolgen, waarom zou je dan zelf met het financiële ongemak blijven zitten.

Er moet allereerst aansprakelijkheid zijn, natuurlijk!
Ben je een ondernemer in de paarden branche dan gaat je verantwoordelijkheid m.i. echter verder dan bijv. tuigage. Je behoort ook in te schatten het karakter en eigenschappen van je paarden en de ervaring van je klanten. Deze twee elementen behoren in evenwicht te zijn! Hij/zij is als geen ander in staat deze inschatting correct te maken.
Ook goede en gediplomeerde instructie, veilige accommodatie en juiste EHBO voorzieningen is m.i. een vereiste richting de klant.

"NC-NP" stuit met name op verzet bij advocaten. Voor (minderbedeelde) gedupeerde vind ik een dergelijke regeling niet zo slecht. Of het hierbij zou worden zoals in Amerika (waar de advocaat bij de Eerste Hulp zijn kaartjes uitdeelt, haha) is in ons nuchtere Nederland maar de vraag!?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:05

Wij hebben tien jaar terug een paar jaar in Schotland gewoond. Onze dochter ging daar op een gegeven moment op een manege rijden en als ze een keer van de pony afkukelde, moest ik meteen na de les een formulier ondertekenen dat ik de manege niet aansprakelijk stelde. Ik wist niet wat me overkwam.....
Gelukkkig viel ze niet zo vaak anders blijf je bezig.

Je merkte ook wel dat er in mijn ogen overdreven voorzichtig werd gedaan met de kinderen, in mijn ogen niet altijd goed voor een juiste basis. Laat lekker rijden, doe de beugels eens uit en doe dan evenwichtsoefeningen. Eigenaresse zei ook dat ze dat vroeger zelf ook deden maar nu niet meer durfden uit angst ook voor aansprakelijkheidstelling als iemand er af valt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:12

Deze ontwikkeling is al een aantal jaar bezig. Het is nu zo ver dat je op een aantal stallen voordat je uberhaubt op buitenritje mag een formulier moet invullen met daarop je rij-ervaring (en dat je dit na waarheid hebt ingevuld) en dat je een body-protector aan en cap op moet. Dit voor een buitenritje van anderhalf uur met twee galopstukjes :+

Het heeft wel als voordeel voor de 'toerist' dat als je bijvoorbeeld mee wilt rijden met een Hunt en je een paard huurt bij een professionele organisatie je dus vrijwel zeker weet dat het tuig in orde is en het paard in kwestie een prima paard is en niet een of andere maniak. Juist om dit soort rechtbank situaties te voorkomen.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:39

Het word je als manegebedrijf bijna onmogelijk gemaakt om nog te kunnen werken.
Veiligheid staat voorop, altijd, maar niet alles is te voorkomen, en verzekeringen zijn er niet voor ons...
Ik vind dat we in Nederland al erg moeilijk kunnen doen, de onbevangeheid is compleet weg. Alles wordt overheerst door angst.
En angst veroorzaakt weer ongelukken.
Eigen verantwoording is nergens meer, alles is te droppen bij een ander.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:20

Gerner schreef:
.
Veiligheid staat voorop, altijd, maar niet alles is te voorkomen, en verzekeringen zijn er niet voor ons...

Hier staan verschillende tegenstrijdigheden.

Veiligheid staat NIET altijd voorop; ander zou Bokt niet besstaan, want niemand paardrijden :)*

Paardrijden houdt een risicobeslissing in.
Lol versus risico.
Risico = kans op een ongeval x ernst van de potentiële gevolgen.

Zaken als kennis, kunde, vaardigheid (allesn van ruiter én paard), goed matriaal en beschemrmende keldeing verminderen kans x ernst.

Een verzekering verandert hier NIETS aan. Dat wentelt de financiële gevolgen af op een derde. Niets meer/minder.
Staat LOS van een risico-analyse.

Lol met een knol heeft blijkbaar de hoogste prioriteit :)*
De enige vraag is; welke ´prijs´ aan risico wil men accepteren.
Dát is de rsisicobeslissing.

Hoort de risicobeslissing te zijn.
Helaas wil de moderne mens dat liever niet zo zien en de bedrijfssector heeft er geen belang bij het onder de neus te drukken.
Dáár gaat het fout.
Bij onvoldoende bewustheid van het risico van paardrijden en dan een ánder de schuld willen geven van de eigen risicobeslissing.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 16:24

Veiligheid staat voorop, ik bedoelde bij ons staat veiligheid voorop. Maar niet alles is te voorkomen, als je iemand wil leren paardrijden moet je risico's nemen. Ook mijn klanten willen neiet eeuwig op het braafste oudste paard rijden, maar dan neem je wel elke keer een risico. Bedenk maar de eerste keer in galop, altijd een spannend moment.. En een buitenrit is ook nooit zonder risico..
De rest is duidelijk wat je zegt..

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:00

Gerner schreef:
Het word je als manegebedrijf bijna onmogelijk gemaakt om nog te kunnen werken.
Ik vind dat we in Nederland al erg moeilijk kunnen doen, de onbevangeheid is compleet weg. Alles wordt overheerst door angst.
En angst veroorzaakt weer ongelukken.
Eigen verantwoording is nergens meer, alles is te droppen bij een ander.

Dit zegt het helemaal _/-\o_

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:19

mylittlejoy schreef:
omdat je dan als advocaat een belang krijgt bij de zaak.

Ik mag hopen dat een advocaat ook zonder no cure-no pay belang heeft bij een zaak: namelijk winnen voor zijn cliënt. Anders zou het een verdomd slechte advocaat zijn :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:45

Ik ben het volledig met HC eens; Neem verantwoordelijkheid voor je eigen beslissingen .
Dit soort ellende eindigt met amerikaanse toestanden, kost iedereen handen vol geld, behalve de avocaten natuurlijk....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:23

Ik hoop nog steeds dat er een keertje een rechter met gezond verstand een uitspraak doet in de trant van: Iemand boven 18 jaar die een claim legt bij een manege "Tja, je bent er zelf opgestapt en je weet dat een paard aan drie kanten ongemakkelijk is en de vierde kant is de onderkant; op het moment dat je opstapt kan je ervan uitgaan dat alle kanten van een paard weleens te zien krijgt"

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:24

Gerner schreef:
Veiligheid staat voorop, ik bedoelde bij ons staat veiligheid voorop. Maar niet alles is te voorkomen, als je iemand wil leren paardrijden moet je risico's nemen. Ook mijn klanten willen neiet eeuwig op het braafste oudste paard rijden, maar dan neem je wel elke keer een risico. Bedenk maar de eerste keer in galop, altijd een spannend moment.. En een buitenrit is ook nooit zonder risico..
De rest is duidelijk wat je zegt..

Laat ze maar mooi bij jullie rondhuppelen...Dan lopen wij als fokkers geen risico. :+

Het geeft ook verder te denken voor al die instrukteurs die een advies geven aan hun klant welk paard ze moeten aanschaffen..
De te vangen commissies kon wel eens een negatief rendement op leveren. :Y)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:01

Nu vind ik toch dat ze wel overdrijven. Iedereen valt wel eens keertje van zijn paard. Dit lijkt inderdaad wel erg op amerikaanse toestanden aan het worden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:15

suikerp schreef:
mylittlejoy schreef:
omdat je dan als advocaat een belang krijgt bij de zaak.

Ik mag hopen dat een advocaat ook zonder no cure-no pay belang heeft bij een zaak: namelijk winnen voor zijn cliënt. Anders zou het een verdomd slechte advocaat zijn :)

Het is het belang van de client dat de zaak gewonnen wordt, dus ook het belang van de advocaat. Maar de advocaat mag geen eigen belang bij de zaak hebben. Het is een subtiel verschil, maar zeker een verschil. ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:22

Dan maar geen verzorgers meer, als het straks hier ook zo gaat...
Nalatigheid oke, maar je bent er toch zelf bij dat je op stapt? Zelf even kijken of er nog wel teugels aan het hoofdstel zitten.oid.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:38

Anne_GTI schreef:
Ik hoop nog steeds dat er een keertje een rechter met gezond verstand een uitspraak doet in de trant van: Iemand boven 18 jaar die een claim legt bij een manege "Tja, je bent er zelf opgestapt en je weet dat een paard aan drie kanten ongemakkelijk is en de vierde kant is de onderkant; op het moment dat je opstapt kan je ervan uitgaan dat alle kanten van een paard weleens te zien krijgt"

Dat soort uitspraken worden er wel degelijk gedaan.

Bedrijf waar ik een paard huurde voor een buitenrit was inderdaad ooit aangeklaagd door iemand die er in de springtuin was afgekletterd (ja, ik kan rijden, ja ik wil springen en springles). De rechter heeft toen het bedrijf in het gelijk gesteld. Dit had dus echter wel tot gevolg dat desbetreffend bedrijf zich nog meer aan het indekken is door de huurders een verklaring te laten invullen en bodyprotector en cap te laten dragen (ook voor brave buitenritjes van anderhalf uur).

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:47

Als je al ziet dat het tuig slecht is stap er dan niet op. Controleer alles nog even voordat je erop stapt.
ind e winter weet je bv dat paarden meer wakker zijn of met de sneeuw en je begint weer met rijden de kans dat je eraf ligt is groter.
ga dan gewoon niet paardrijden het zijn en blijven vluchtdieren.
je weet dat het risico groot is met paardrijden. Je valt er echt meerdere keren af in je leven.

Ik rij meerdere keren in een week buiten paard is bom proef. Schrikt alleen soms als er bv een stoep tegel anders ligt dan normaal enz. Maar tractoren vrachtwagens en vuurwerk niks aan de hand.

Gisteren liep er een meisje met een hele witte muts leek wel of hij door draaide helemaal in paniek....
kan gebeuren nooit eerder was het voor gekomen we komen veel mensen tegen altijd.
maar deze persoon vond het paard doodeng. kan altijd gebeuren.

Ik had het in de kou op de manege alle paarden waren woest. na jaren ben ik er afgevallen!
ga daar de manege niet voor aanklagen. je kan daarna wel zelf beslissen stap ik er nog wel op of is het veiliger de les uit te gaan omdat de paarden zo de hele les blijven doen....