Studies over werking acupunctuur geven wisselende resultaten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Studies over werking acupunctuur geven wisselende resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 12:43

www.bokt.nl/ http://www.thehorse.com/

Acupunctuur bij paarden wordt al een geruime tijd toegepast, maar gedegen onderzoek over de werking en effectiviteit van (electro) acupunctuur zijn schaars en her en der verspreid. Vorig jaar tijdens een bijeenkomst van Amerikaanse dierenartsen in San Antonio, Amerika is besloten om alle onderzoeken te verzamelen en uit te geven.

Volgens de Word Health Organization (WHO) is bij het gebruik van acupunctuur bij mensen een positief effect waarneembaar. Bij de bestrijding van (chronische) pijn is acupunctuur vergelijkbaar met het pijnstillende middel morfine, echter dan zonder het risico om verslaafd te raken aan het medicijn. Ook andere bijwerkingen van medicijnen blijven uit.

Naar aanleiding van deze uitkomst is besloten tot verder onderzoek met als focus dieren. In 2006 is er een onderzoek geweest waaruit naar voren kwam dat er geen sluitend bewijs was dat acupunctuur bij dieren noch effectief noch schadelijk was. Diverse klinische proeven geven hetzelfde gemengde resultaat.

Met betrekking tot lumbale Rugpijn, specifiek het gebied tussen de schoft en de bekken, is er bij één onderzoek aangetoond dat de groep paarden die geholpen werden door middel van electro-acupunctuur lager scoorde in pijn, dan de groep die het medicijn phenylbutazone (bute) kreeg toegediend. De controle groep kreeg enkel een zoutoplossing toegediend. Alle paarden (15) hadden ten tijde voor het onderzoek al minstens drie maanden last van (chronische) rugpijn. Onderzocht werd waar de pijn zich bevond. De paarden werden daarna enkele weken behandeld en na het eerste controle moment werden de dieren van de ene groep overgeheveld naar een andere groep. Dit gebeurde zonder hiervan de eigenaren of trainers van de dieren op de hoogte te stellen. Naast klinische testen bij de dieren werden ook de betrokkenen regelmatig gevraagd naar hun ervaring met betrekking tot het gedrag van het dier. Omdat het gedrag van dieren vrijwel altijd een subjectieve waarneming is, is besloten tot de verwisseling. Uiteindelijk waren er acht paarden die drie sessies á 30 minuten acupunctuur hadden gekregen. Acht die 'bute' kregen en vier die alleen een zoutoplossing kregen. Het effect van de elektro acupunctuur verdween echter na drie weken. In de weken daarvoor was er tussen de groepen verschil in de pijnscores en het gedrag.

Bij een ander onderzoek werden 23 sportpaarden onderzocht. Eerst werd gekeken waar de pijn zich bevond en daarna zijn deze gebieden specifiek behandeld met electro-acupunctuur. Na vijf behandelingen was de pijn veroorzaakt door druk bij de behandelde groep aanzienlijk verminderd in vergelijking met de controle groep.

Onderzoeken naar pijn in de hoef die op een vergelijkbare manier zijn uitgevoerd tonen ook aan dat de pijnscores significant lager zijn dan bij de controlegroep die een zoutoplossing kregen Er was echter weinig verschil met de groep die een pijnstiller kreeg toegediend.
Bij onderzoek waar pijn aan interne organen, zoals kolieken en andere darmproblemen, werd onderzocht toonde aan dat electro acupunctuur géén effect had. De groep die de morfineachtige butorphanol toegediend kreeg had op de controle momenten minder pijn dan de groep die acupunctuur kreeg.

Een tweede onderzoek vertoonde min of meer hetzelfde resultaat, waardoor de suggestie gewekt kan worden dat acupunctuur niet diep genoeg kan doordringen om als zodanig pijnstillend te werken.

Onderzoek bij dieren, anders dan paarden vertonen dezelfde verschillende uitkomsten. De verzamelde gegevens tonen aan dat er voldoende wetenschappelijk gebaseerd onderzoek is dat de voordelen van acupunctuur onderstrepen. Zeker op het gebied van rugpijnen bij paarden, maar meer klinisch onderzoek is absoluut nodig.

nickynicole

Re: Studies over werking acupunctuur geven wisselende resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:53

Ik voel duidelijk het verschil wanneer mijn paard behandeld is met acupunctuur of (ipv acupunctuur) met de laser. En daarnaast zie je ook het verschil. Als mijn paard een blokkade heeft onder bijv. het zadel dan zijn de spieren hard en gespannen (spierpijn bijv.). Na het zetten van de naalden voelen de spieren weer aan als malse biefstuk (ik kan het anders niet verwoorden sorru :) ) zoals het hoort.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:09

Ik heb mijn paarden in het verleden ook via acupunctuur (naalden) laten behandelen. De regulieren geneeskunde bood geen soelaas en afmaken was het dierenarts advies voor 1 van mijn paarden, toen 10 jaar! Dit paard is nu 21 jaar en nooit meer rug (en kreupel) problemen meer gehad sinds de acupunctuur behandelingen. Ik hoef geen wetenschappelijk bewijs .... het bewijs heb ik thuis op stal staan! :j
Alleen maar positief resultaten gezien van behandeling via acupunctuur. +:)+

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:28

Ook ik sta positief tegenover acupunctuur. Als ik zie hoe mijn pony veranderde na een behandeling, een wereld van verschil. Helaas moet ik wel zeggen dat het niet afdoende heeft gewerkt, maar dat hebben alle andere behandelingsmethoden (reguliere va, homeopathie en osteopatie) ook nog niet gedaan.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:05

Wij hebben inderdaad ook een merrie op stal die kreupel was. Na de diagnose hoefkatrolontsteking of te weinig aanmaak synovia door verschillende dierenartsen,bleef de merrie kreupel. Nadat er accupunctuur toegepast is(lees 1 maal een behandeling) is het dier nooit meer kreupel geweest. Mijn merrie die inderdaad darmproblemen heeft en erg koliekgevoelig is heeft inderdaad nooit geen baat gehad bij accupunctuur.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:08

Deze is een mooie uitleg over acupunctuur bij dieren http://drspinello.com/altmed/acuvet/acuvet.swf met heel veel bronvermeldingen. Deze presentatie gaat over de geschiedenis van de veterinaire acupunctuur. Onder andere horse puncture , cat puncture, camel puncture, dog puncture, chicken puncture, pig pincture, de auteur heeft de kip als favoriet. ( misschien vanwege de acupunctuurpunten in de oren? )
Lees en geniet!

OO en let op de galblaas bij het paard !!! ( ook al hebben paarden geen galblaas)

Cemlys

Re: Studies over werking acupunctuur geven wisselende resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:25

Ook hier goede resultaten met accupunctuur maar dan wel in combi met osteopathie /manuele therapie. Als spieren behandelt worden, zonder een onderliggende blokkade op te heffen dan denk ik dat een probleem vrij snel terug kan komen. Maar goed dat hier even onderzoek naar gebeurt.