FEI stoot het IDRC af wegens onaanvaardbaar gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

FEI stoot het IDRC af wegens onaanvaardbaar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 09:04

http://www.fei.org / http://www.dehoefslag.nl

De FEI is over gegaan tot schorsing van de International Dressage Riders Club (IDRC) als nauw verwante organisatie. Deze beslissing werd genomen nadat het IDRC overging tot verwijdering van twee leden zonder hen de kans te geven tot wederhoor. Na de afzetting weigerde de club om de leden opnieuw toe te laten.

Het IDRC kwam afgelopen jaar in verzet tegen de FEI statuten omdat zij van mening was dat de voorgestelde kandidaat moest worden toegewezen en dat geen enkele andere persoon of organisatie de autoriteit heeft om kandidaten aan te wijzen voor het dressuur comité. Het FEI tribunaal wees op 7 november 2011 het verzoek af.

Het IDRC kwam op 30 october met gewijzigde statuten waarin de organisatie zichzelf toestemming verleende om zonder wederhoor IDRC leden te verwijderen. Het nieuwe reglement werd niet op voorhand overhandigd aan leden. Het vernieuwde regels werden in gebruik genomen en Luis Lucio (Spanje) en Maria Ines (Colombia) werden per direct ontdaan van hun lidmaatschap. Daarnaast hield de club vol dat secretaris-generaal Wayne Channon democratisch gekozen was om de club te vertegenwoordigen in het FEI dressuur comité. Het feit dat andere leden zich eveneens kandidaat stelden zou volgens het IDRC niet democratisch zijn.

Beide verwijderde leden vroegen om gelegenheid tot wederhoor, maar dit verzoek werd afgewezen. De FEI heeft diverse keren laten weten het niet eens te zijn met de acties van het IDRC. De club werd herhaaldelijk verzocht om de leden opnieuw toe te laten, maar IDRC gaf geen gehoor.

De overige FEI leden vroegen om verwijdering van het IDRC als aanverwante organisatie en na overleg besloot de FEI gehoor te geven aan dit verzoek. Het IDRC is uitgenodigd haar acties uit te leggen tijdens de ledenvergadering in juni. Aan de hand van deze uitleg zal de FEI een beslissing nemen over verdere schorsing van het IDRC.

“Dit is een heel vervelende situatie,” aldus FEI Secretaris-Generaal Ingmar de Vos. “We hebben het IDRC een aantal keer de gelegenheid gegeven om de situatie op te lossen, maar uiteindelijk was er voor ons geen andere oplossing meer dan over te gaan tot schorsing. De FEI geeft het IDRC nog de mogelijkheid om de recente acties uit te leggen. We adviseren hen sterk om een eerlijk beleid te volgen en de problemen op te lossen.”

Lees hier de reactie van de IDRC op deze uitsluiting.

s0173957

Re: FEI stoot het IDRC af wegens onaanvaardbaar gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:12

Machtsspelletje tussen FEI en IDRC duurt maar voort...
In deze heeft de IDRC naar mijn mening trouwens overschot van gelijk, maar ik ken natuurlijk niet de details van de zaak.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:40

Mwah, ik vind het toch wel redelijk niet-netjes van het IDRC om niet te gelegenheid tot wederhoor te geven.
Dan maak je je beslissing natuurlijk sowieso verdacht.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:04

Oké, maar het feit dat de FEI zomaar een lid van het IDRC aanduidt als vertegenwoordiger in het dressuurcomité, terwijl dat lid zelfs tot een maand voordien geen lid was van de IDRC is toch al helemaal te gek voor woorden?
Dat is gewoon machtsmisbruik en je eigen 'stakeholders' buitenspel zetten...

Maar nogmaals, ik ken alle details niet, alleen wat ik uit een discussie tussen beide partijen op het GDF gehoord heb...

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:15

Dit doet me zo denken aan NS en Prorail :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 09:38