Kunnen paarden zee- of wagenziekte ervaren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kunnen paarden zee- of wagenziekte ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 20:58

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz/ / http://www.animaltransportationassociation.org/

Dierenartsen en andere experts hebben altijd gezegd dat paarden die overgeven dit alleen doen als de maag is gescheurd of als ze bijna dood gaan.. In elk ander geval kan een paard niet overgeven. Grooms die een paard begeleiden bij vliegtuig- of zeetransport zien het anders. Zij vinden regelmatig halfverteerd hooi terug in de boxen en containers.

Drie experts op het gebied van dierenvervoer gaan zich volgende maand met collega’s tijdens de jaarlijkse Animal Transportation Association conferentie in Vancouver, Canada buigen over de kwestie of een paard wel of niet zee- of wagenziekte kan ervaren. Daarnaast komt ook de meest ideale manier van vervoeren ter sprake.

Daarbij wordt onder andere gekeken of de box of container waarin een paard zich bevindt invloed heeft op de gezondheid van het dier. Zo zijn er zeevaartbedrijven die een paard vervoeren in een smalle standachtige container, maar anderen zorgen voor grote boxen waarin paarden ook kunnen bewegen en zo nodig liggen. Ook belangrijk is of er voldoende ventilatie en lucht aanwezig is. Ook moet er op gelet worden dat paarden voldoende drinken.

Paarden worden tegenwoordig nog zelden via een schip vervoert. De meeste gaan, zeker over lange afstand, per vliegtuig. Omdat de bewegingen van een paard grote invloed kan hebben op de stabiliteit van het vliegtuig, staan de paarden meestal met z’n drieën in een vrijwel dichte container, waarbij de ruimte voor een paard vergelijkbaar is zoals die in een kleine stand.

Op de agenda staat onder andere de twijfel die er her en der nog is over het geven van eten. Voornamelijk omdat tijdens de (lange) reis vocht kan ontstaan in de benen. Als paarden gezamenlijk in grote boxen (zeereis) staan kunnen verwondingen door verdringen ontstaan. Paarden kunnen ook uitdrogings- of onderkoelingsverschijnselen krijgen.

De 38ste Animal Transportation Association conferentie wordt gehouden van 18 tot en met 21 maart in Vancouver, Canada.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:45

Interessant. Komt daar ook nog verslag van?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:49

Bravura schreef:
Interessant. Komt daar ook nog verslag van?

Ben ik ook heel benieuwd naar! :j

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:50

ik ga dit ook even volgen, interessant.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:00

Paardenbreedte, een naamgeving voor een gebied in de grote oceanen.
Door het langzame slingeren van het schip, in dat gebied, gingen de paarden dood door het breken van de benen.
Wil je een paard heel houden op lange transporten, zoals tegenwoordig de luchtvaart, geef het paard de ruimte om de goede houding te vinden.
Als oud zeevarende weet ik dat de hut aan boord altijd zo ingericht was dat het bed in de lengte van het schip stond en de bank dwars op het schip.
Je kon dan in de slaap uren kiezen tussen slingeren of stampen.
Slingeren in bed, je werd er dood ziek van.

IngridM

Re: Kunnen paarden zee- of wagenziekte ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:54

wel interessant want er bestaan inderdaad diverse theorieen over !

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:55

Ben heel benieuwd naar een verslag hiervan :j
Klinkt namelijk als een heel interessant onderzoek, en misschien verbeteren we daardoor wel weer de reisomstandigheden van onze paarden.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:26

Ik weet niet hoor.. Maar is het niet gewoon uitgespuugd hooi? Wat niet goed gekauwd werd?
ik weet niet wat de kwaliteit is van het voer op een vliegtuig of een boot?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:44

Een paard heeft zo'n fijne reuk en tastzin in zijn mond en lippen dat hij vies of verkeerd hooi niet pakt.
En de KLM geeft de paarden rotzooi hooi mee ??
Nou ik denk dat de groom die mee vliegt de piloot dwingt om terug te gaan om eerst goed hooi te gaan laden.
Half verteerd hooi, volgens het TS verhaal, is hooi wat uitgemest wordt.
Dus die paarden die lucht / zee ziek worden hebben een probleem in de maag en darmen.
Vergeet niet, onze trailer ritjes zijn misschien 2 tot 3 uur.
Een vliegtuig hangt toch wel soms meer dan 8 uur in de lucht.
En een vliegtuig heeft luchtdruk veranderingen bij stijgen en landen.
Ik heb veel gevlogen voor mijn werk, maar bij dalen had ik elke keer weer een knallende pijn in mijn oren.
Zouden paarden daar ook geen last van kunnen hebben ?

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:12

Ik ben benieuwd!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:21

Ariebren, ik zeg ook nergens dat de KLM rotzooi hooi heeft?
Ik doe ook maar een wilde gok hoor!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 21:52

Janedieene schreef:
Ariebren, ik zeg ook nergens dat de KLM rotzooi hooi heeft?
Ik doe ook maar een wilde gok hoor!

Sorry hoor, dan slaat je opmerking over het hooi nergens op.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:03

Serieus?
Moet ik maar gewoon aan nemen dat het hooi op een boot of where ever gewoon van goede kwalteit is.
Of naar de smaak van de paarden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:03

Ik heb een merrie waarvan de DA zegt dat ze niet tegen trailer reizen. Merrie is na een rit altijd zuur, happen naar buik, niet te rijden en ondanks dat ze relatief rustig staat en makkelijk laad komt ze altijd letterlijk badend van het zweet de trailer uit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 22:20

Janedieene schreef:
Serieus?
Moet ik maar gewoon aan nemen dat het hooi op een boot of where ever gewoon van goede kwalteit is.

De weinige top paarden die echt vliegen worden van begin tot eind verzorgd door de vaste grooms.
En die nemen hun eigen paarden voer mee.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:44

Chaos schreef:
Ik heb een merrie waarvan de DA zegt dat ze niet tegen trailer reizen. Merrie is na een rit altijd zuur, happen naar buik, niet te rijden en ondanks dat ze relatief rustig staat en makkelijk laad komt ze altijd letterlijk badend van het zweet de trailer uit.

heeft mijn vz paard ook, alleen hij ligt dan onderste boven achterste voren in de trailer/vrachtauto. Dus die gaat gewoon nergens meer heen. Onlangs weer even geprobeert, enkel het erf afrijden. Hij stapte eruit alsof die in de draaimolen had gezeten!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:49

Die van ons komt ook nergens meer, we hebben een half jaar getracht wedstrijden te rijden maar paard is totaal de weg kwijt na een rit.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:35

Janedieene schreef:
Serieus?

wel, ik moet toegeven dat ik vliegtuigeten ook al eens heb uitgespuuwd :+ :')
Maar ik denk niet dat dit het geval is bij de paarden hoor ;)