Nicole en Astro
Foto: Peter Ristevski
Spannende race tegen de klok
De Australische Nicole Graham ging afgelopen weekend op strandrit in Geelong, Melbourne samen met haar dochter, Paris. Het was laag water, dus reed het stel dichtbij de branding. Zonder enige waarschuwing vooraf zakte het 18-jarige paard, Astro van Nicole in de modderachtige drijfzand. Nicole kon haar dochter Paris niet op tijd waarschuwen, waardoor ook haar dochter met de pony gedeeltelijk wegzakte. Nicole was in staat om van haar paard af te komen en zowel haar dochter als de pony op het droge te krijgen.
Nicole kroop terug naar Astro die volledig vast zat gezogen in de modder. Bij elke poging die Nicole deed zonk ook zij dieper in de modder. Dochter Paris is vervolgens naar de auto gerend en heeft om hulp gebeld.
Al snel waren reddingswerkers ter plaatse, die maximaal drie uur de tijd hadden om Astro en Nicole uit de modder te krijgen. Het werd namelijk vloed en het gedeelte waar het duo vast zat komt dan onder water te staan.
Nicole, paardentandarts en eigenaresse van meer dan tien paarden vertelde lokale krant The Geelong Advertiser het volgende: “Ik rijd hier al twintig jaar en heb dit nog nooit mee gemaakt. Er was geen enkel indicatie dat hier drijfzand zou kunnen zijn. We zakte allebei direct weg, overal om ons heen was modder. Elke keer dat ik bewoog zakte ik steeds dieper weg. Ik kon niks anders doen dan hopen en bidden dat reddingswerkers er zouden voordat het vloed werd. Het was verschrikkelijk om mee te maken, ik vond het bovendien hartverscheurend om mijn paard zo te zien worstelen waardoor hij uitgeput raakte. Toen ik in de verte auto’s zag naderen was ik zo ontzettend blij en opgelucht. ”
Een lokale boer werd erbij gehaald om met zijn tractor het dier eruit te trekken. Diverse pogingen van de brandweer om met slangen en krukken Astro te ondersteunen zodat hij eruit getrokken kon worden faalde. Zelfs een helikopter werd stand-by geroepen, als eventuele laatste poging om Astro uit de modder te krijgen.
Astro bleef worstelen om uit de modder te komen, waardoor hij steeds vaster kwam te zitten, maar hij raakte ook steeds meer uitgeput van. Een dierenarts ter plaatste besloot Astro een licht sedatief toe te dienen. Nog een laatste poging voor het vloed werd om Astro met de tractor uit de modder te trekken lukte. Uiteindelijk stonden zowel Nicole als Astro veilig op het droge, wat voor een emotionele uitlating zorgde voor iedereen die betrokken was bij de reddingsoperatie. Een paar minuten later was de plek waar Astro vast zat niet meer te zien door het opkomende water.
Na controle bleek dat Astro alles redelijk goed doorstaand had, hij vertoonde enkel milde tekenen van uitdroging. Nicole is iedereen die mee geholpen heeft ontzettend dankbaar.
Bekijk hier de foto’s van deze reddingsoperatie.
De krant besteedde ook vandaag nog aandacht aan het paar.
Bekijk hieronder een interview met Nicole