Reddingsoperatie om paard op tijd uit drijfzand te krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Reddingsoperatie om paard op tijd uit drijfzand te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 14:39

http://www.bokt.nl / http://www.geelongadvertiser.com.au/

Afbeelding
Nicole en Astro
Foto: Peter Ristevski

Spannende race tegen de klok

De Australische Nicole Graham ging afgelopen weekend op strandrit in Geelong, Melbourne samen met haar dochter, Paris. Het was laag water, dus reed het stel dichtbij de branding. Zonder enige waarschuwing vooraf zakte het 18-jarige paard, Astro van Nicole in de modderachtige drijfzand. Nicole kon haar dochter Paris niet op tijd waarschuwen, waardoor ook haar dochter met de pony gedeeltelijk wegzakte. Nicole was in staat om van haar paard af te komen en zowel haar dochter als de pony op het droge te krijgen.

Nicole kroop terug naar Astro die volledig vast zat gezogen in de modder. Bij elke poging die Nicole deed zonk ook zij dieper in de modder. Dochter Paris is vervolgens naar de auto gerend en heeft om hulp gebeld.

Al snel waren reddingswerkers ter plaatse, die maximaal drie uur de tijd hadden om Astro en Nicole uit de modder te krijgen. Het werd namelijk vloed en het gedeelte waar het duo vast zat komt dan onder water te staan.

Nicole, paardentandarts en eigenaresse van meer dan tien paarden vertelde lokale krant The Geelong Advertiser het volgende: “Ik rijd hier al twintig jaar en heb dit nog nooit mee gemaakt. Er was geen enkel indicatie dat hier drijfzand zou kunnen zijn. We zakte allebei direct weg, overal om ons heen was modder. Elke keer dat ik bewoog zakte ik steeds dieper weg. Ik kon niks anders doen dan hopen en bidden dat reddingswerkers er zouden voordat het vloed werd. Het was verschrikkelijk om mee te maken, ik vond het bovendien hartverscheurend om mijn paard zo te zien worstelen waardoor hij uitgeput raakte. Toen ik in de verte auto’s zag naderen was ik zo ontzettend blij en opgelucht. ”

Een lokale boer werd erbij gehaald om met zijn tractor het dier eruit te trekken. Diverse pogingen van de brandweer om met slangen en krukken Astro te ondersteunen zodat hij eruit getrokken kon worden faalde. Zelfs een helikopter werd stand-by geroepen, als eventuele laatste poging om Astro uit de modder te krijgen.

Astro bleef worstelen om uit de modder te komen, waardoor hij steeds vaster kwam te zitten, maar hij raakte ook steeds meer uitgeput van. Een dierenarts ter plaatste besloot Astro een licht sedatief toe te dienen. Nog een laatste poging voor het vloed werd om Astro met de tractor uit de modder te trekken lukte. Uiteindelijk stonden zowel Nicole als Astro veilig op het droge, wat voor een emotionele uitlating zorgde voor iedereen die betrokken was bij de reddingsoperatie. Een paar minuten later was de plek waar Astro vast zat niet meer te zien door het opkomende water.

Na controle bleek dat Astro alles redelijk goed doorstaand had, hij vertoonde enkel milde tekenen van uitdroging. Nicole is iedereen die mee geholpen heeft ontzettend dankbaar.

Bekijk hier de foto’s van deze reddingsoperatie.

De krant besteedde ook vandaag nog aandacht aan het paar.

Bekijk hieronder een interview met Nicole

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:41

Brrr wat eng zeg!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:44

wat een hel moet dat zijn geweest....

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:45

Het zal je maar gebeuren. Gelukkig is alles goed gekomen... :S

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:46

Wat een hartverscheurende foto's.... jemig...

Wat een reddingswerk is daar verricht..... jemig, knap hoor!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:49

Jeetje zeg, dan schrik je je ook kapot! Wat fijn dat ze het paard er toch uitgekregen hebben.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:55

Pff wat een nachtmerrie zeg!
Die foto's zijn inderdaad hart verscheurend. :(:)

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:55

Hartverscheurende foto's zeg..! Die gezichts uitdrukking van ze..gelukkig is het goed afgelopen..

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:04

Jeetje wat een hel moet dat geweest zijn ! Erg knap van de reddingswerkers dat het ze gelukt is !

loisbr96

Re: Reddingsoperatie om paard op tijd uit drijfzand te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:06

Wat vreselijk dat dit je moet gebeuren!
Op de foto's zie je ook niks dat het drijfzand was

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:07

Wow het zal je gebeuren. De foto's zijn inderdaad heel treurig om te zien. Wat mooi dat iedereen zich heeft ingezet en het dier is gered!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:08

gets zal je idd maar gebeuren.
Fotos laten goed de paniek zien vind ik. Het gevoel enz. kortom emoties.
Gelukkig is het goed afgelopen

elles9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:08

echt heftig!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:09

Pfffff...Heftig!! :oo Het zal je gebeuren!!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:10

Jemig, het zal je gebeuren... Wel super dat het gelukt is beiden te redden!!!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:11

Vreselijk!
Heb zelf een keer met paard en al verzakt gezeten in een afgegraven veengebied. Maar zij had ook nog de druk van opkomend water erbij. Herken de beelden en de emoties maar al te goed.
Gelukkig zijn ze er heelhuids uitgekomen en op tijd!

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:14

Pffff wat een verschrikkelijke gebeurtenis.... Wow... En die foto's.... Ik ben er stil van, gelukkig dat het een goed einde heeft gekregen, bah zeg!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:15

OMG the horror :oo emotionele foto's ook. Gelukkig is alles op tijd goed gekomen.

suikerpaard

Re: Reddingsoperatie om paard op tijd uit drijfzand te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:16

Die foto's....ze zijn gewoon zo vertellend... gelukkig is alles goed gekomen met paard & baasje

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:16

Heftig joh!
Je ziet drijfzand inderdaad echt helemaal niet. Wanneer je het merkt is het al te laat.
Ik heb het ook eens meegemaakt met een verzorgpaard van me. [VVDD] Hoe een leuke dag in een nachtmerrie kan eindigen...
Gelukkig is alles hier ook goed gekomen! Hopelijk gaan ze de kustlijn nu vaker controleren op drijfzand..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:17

Sla gewoon stil van de emoties die deze foto's tonen.
De wanhoop op haar gezicht, de liefde die ze uitstraalt voor haar paard.

Ik ben er echt stil van en wat fijn te lezen dat alles toch goed is gekomen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:21

Die fotos zeggen inderdaad alles,de belevenis,de emoties,heel mooi eigenlijk..gelukkig dat het goed afgelopen is!

Airborn

Oh man, heb de tranen over mn wangen lopen... Wat een emotie straalt er van die fotos af zeg... Wat moet die vrouw zich bang en radeloos en hulpeloos hebben gevoelt... Een pluim voor de dochter die hulp heeft gehaalt trouwens, en voor de reddingswerkers!

Squawk

Da's goed schrikken. Super dat ze er goed vanaf gekomen zijn en dat ze zoveel hulp hebben gehad. Op die link waar de foto's staan, is het wel mooi om te zien hoe de witte pony met de neus tegen het hoofd van de dochter aan staat.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:22

zo die foto's zijn gewoon al heftig, ja tranen schieten bijna in mn ogen joh die emoties pff..
Gelukkig is het goed afgelopen!!!