Gelderse hengst Zethar (v. Parcival) 3e in ZZ-Z Heinkenszand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Gelderse hengst Zethar (v. Parcival) 3e in ZZ-Z Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:35

http://www.kwpn.nl

In Heinkenszand werd gestreden in diverse Subtoprubrieken. In de eerste proef van de klasse ZZ-Zwaar won de achtjarige KWPN-hengst VMF Zethar (Parcival uit Panakeia keur prest sport-dres van Cabochon) de derde prijs. Met dressuuramazone Emma van Hooven scoorde de voshengst 62,14%. De winst was voor Philip van Ommen met Presidents Versace (v.Lancet) en 64,43%.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-02-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast

Albert

Re: Gelderse hengst Zethar (v. Parcival) 3e in ZZ-Z Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:17

Lijkt mij voldoende om zijn wacht status terug te draaien. De hoogst geklasseerde Gelderse hengst op dit moment.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:47

Albert schreef:
Lijkt mij voldoende om zijn wacht status terug te draaien. De hoogst geklasseerde Gelderse hengst op dit moment.

Zeker een goede prestatie, maar als de nafok niet voldoende is, en niet voldoende getoond dan zal het hem niet van de wacht afhalen lijkt me zo

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:53

Inderdaad Cheytjuh het belangrijkste van een dekhengst lijkt mij toch ook zijn nafok.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:05

Albert, Parcival was toch Prix st. George?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:32

Was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:36

Met een bokker erop zo te zien :))
Vind het een prachtig dier, maar de nafok is inderdaad wel behoorlijk belangrijk.
Je rijdt immers op een paard, niet op papieren!

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:45

Hoezo Parcival was? Als hij nu niet meer uitgebracht wordt (?) dan betekend dat toch niet dat hij opeens minder is dan een zz- zwaar hengst?
Met alle respect voor Zethar maar op het moment kan hij nog niet tippen aan Parcival. Zowel kwa nafok als eigen prestatie.
Natuurlijk heeft dat voor een groot gedeelte te maken met zijn leeftijd, maar een echt goede hengst komt vanzelf bovendrijven en in het geval van Zethar zal de toekomst dat moeten uitwijzen.
Ik hoop het voor hem en de fokkers die een nakomeling van hem hebben.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:59

stoffel schreef:
Inderdaad Cheytjuh het belangrijkste van een dekhengst lijkt mij toch ook zijn nafok.

Ik heb alle nakomelingen van het eerste jaar gezien en n.a.v. het in mijn ogen onterecht negatieve raport on line gezet. Dat resulteerde in een opnieuw nakomelingen laten zien, hetgeen na zo'n raport nooit meer een eerlijk beeld geeft.
De bekende zelf fulfilling prophecy treedt dan geheid op.

Ik verwacht dat na de keuring dit jaar de wachtstatus teruggedraaid zal worden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:45

Ik heb zo hier en daar ook redelijk wat veulens van hem mogen bekijken en ik vond ze persoonlijk matig in hun gangen en gebruik van het lichaam.
Daarbij ben ik zeker wel gecharmeerd van de hengst, maar zoals ik al zei, een dekhengst moet niet zelf alleen maar goed zijn en goed scoren, zijn nafok moet dit ook doen in mijn ogen. Er loopt genoeg Koss-materiaal rond inmiddels wat op dit moment betere nafok levert en dus niet op wacht staat.

Of de wachtstatus teruggedraaid gaat worden is natuurlijk de vraag. Dan moeten er wel voldoende correcte nakomelingen van hem zich laten zien.

Self fulfilling prophecy ? Mwoah, nee niet echt. Maar het blijven mensen die de veulens beoordelen, en geen 1 mens is 100 % objectief

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:04

uryanne schreef:
Hoezo Parcival was? Als hij nu niet meer uitgebracht wordt (?) dan betekend dat toch niet dat hij opeens minder is dan een zz- zwaar hengst?
Met alle respect voor Zethar maar op het moment kan hij nog niet tippen aan Parcival. Zowel kwa nafok als eigen prestatie.
Natuurlijk heeft dat voor een groot gedeelte te maken met zijn leeftijd, maar een echt goede hengst komt vanzelf bovendrijven en in het geval van Zethar zal de toekomst dat moeten uitwijzen.

Hij loopt nu niet meer op dat niveau, dat bedoelde ik.
Je hebt natuurlijk gelijk, Parcival is zeer terecht keur geworden. Al zou ik niet snel met P. dekken, iets te ril.
Maar vergelijk Zethar met een Nickson, Galant beide op wacht geweest, dan hoef ik mijn voorkeur toch niet uit te leggen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

Ik denk dat dat vergelijken niet echt opgaat. In de laatste paar jaar is de nadruk veel en veel meer op de sport komen te liggen. In de tijd van galant was dat minder, alhoewel hij zeker goed heeft gepresteerd. Eigenlijk beter dan Zethar uitgaande van de gelderse fokrichting. Galant was Z springen en tevens is er veel mee gemend. Wat veelzijdiger dan zethar. Ook heeft hij goede nakomelingen gebracht.

Nickson is er een hele tijd uitgeweest en bovendien eigenlijk tuigpaard. Dankzij zijn goede nakomelingen is hij in ere hersteld, maar toen was het eigenlijk al te laat.

Maar ik blijf erbij, eigenlijk is het niet goed vergelijken. Zethar heeft veel meer kansen nu dan de andere toen. Ook is hij een stuk jonger. Wellicht is zethar op een leeftijd als galant nu is, een hele waardevolle hengst in de gelderse fokrichting.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:54

Albert schreef:

Hij loopt nu niet meer op dat niveau, dat bedoelde ik.
Je hebt natuurlijk gelijk, Parcival is zeer terecht keur geworden. Al zou ik niet snel met P. dekken, iets te ril.
Maar vergelijk Zethar met een Nickson, Galant beide op wacht geweest, dan hoef ik mijn voorkeur toch niet uit te leggen.

En sinds wanneer loopt Parcival dan niet meer op dat niveau? Is dat sinds kort? Heb m nog niet zo lang geleden nog gezien tijdens een Subtop wedstrijd in Emmeloord dus dat is nieuw voor mij! Zethar doet het toch maar even en dat van die wachtstatus daar moeten ze zich maar over buigen bij het KWPN... :D knappe prestatie is het wel!

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:27

We doen ons uiterste best !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:52

Odie schreef:
We doen ons uiterste best !!

Jij boft maar met zulke paarden onder je kont :))