In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 22:01

http://www.paardenlifestyle.com/

Paard&Lifestyle ging op bezoek bij instructeur John Swaab op zijn nieuwe locatie in Limburg. Wat enkel een gesprek over zijn cursus zou worden, liep uit op een uitgebreid gesprek waar een breed scala aan onderwerpen de revue passeerden, zoals het gymnastiseren van paarden, het belang van goed kunnen zitten, het lesgeven, over John’s achtergrond en Piet Oothout. Volg in deze 6-delige serie de openhartige gesprekken die John Swaab met Paardenlifestyle heeft gevoerd.

Sinds enkele maanden hebben John Swaab en zijn vrouw Pieteke de Reus hun pension- en africhtingsstal in Nederhorst den Berg verruild voor de karakteristieke accommodatie in Grathem (Limburg). De inmiddels 83-jarige John runt daar met zijn vrouw een handels- en africhtingsstal en is zelf nog dagelijks in het zadel te vinden. Naast het trainen en verhandelen van paarden, geeft John ook sinds 2010 een cursus waar je opgeleid wordt tot ruiter of amazone. Conny Loonstra ging namens Paard&lifestyle op bezoek bij John en Pieteke en sprak met hen over een breed scala aan onderwerpen van het gymnastiseren van paarden tot het belang van het goed kunnen zitten.

John staat bekend als een klassieke dressuurinstructeur die zelf als dressuurruiter op de Olympische Spelen heeft gereden en Nederlands kampioen was gedurende twee jaar. Dat is op zich al een bewonderenswaardige prestatie, maar John is ook in andere disciplines zeer succesvol geweest. Zo heeft hij als jockey internationaal renpaarden gereden, is hij actief geweest in de drafsport met een paar honderd overwinningen op zijn naam en daarnaast heeft John ook internationaal gesprongen. Dat is een staat van dienst die weinig ruiters en amazones over de hele wereld kunnen evenaren.

“Ik heb van al die disciplines geleerd. Wat ik van de dravers heb geleerd, gebruik ik ook tot op de dag van vandaag bij mijn rijden. En ook omgekeerd, want ik heb mijn dravers aan de longe leren cavaletti’s lopen. Zo heb ik ze leren draven. Daar had nog nooit een draversman van gehoord, maar dat was onderdeel van mijn rijopleiding.” John werd in 1981 uitgeroepen tot meest winnende amateur en had 80.000 gulden met zijn draver bijeengereden. “Het was niet zo dat ik nu zo veel beter was dan de anderen, maar ik had een systeem en die had ik vanuit de rijpaarden geleerd,” vertelt John.

Lees hier de rest van het artikel. (Deel 1)

Whisperke

Re: In gesprek met John Swaab 'Ik ga niet van mijn geloof af'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:09

Ik kom er dagelijks langs maar hier hoor je er maar weinig van..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:20

Dea, weet ik eindelijk wie daar de toko heeft gekocht en verbouwd. Kom er regelmatig langs, er staan altijd auto`s maar je ziet verder nooit geen mens en hoort er hier weinig van net zoals Whisperke al zegt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:23

Voor die man heb ik echt respect. :j

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:20

Hmm..mooi artikel, mooier dan de waarheid.
Ik hoop voor ze dat het daar goed gaat lukken..83 jaar, bijzonder, hopelijk ben ik dan net zo fit ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:22

pfff....ben blij dat hij een eind weg zit....mijn vriend was het niet.
Eigenwijze man hoor....

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:24

Eigewijs?? Das nog zacht uitgedrukt hihi..gelukkig zegt ie het zelf al, ik wijk niet van mn geloof af..

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 01:09

Die man kan zelf wel goed zitten en mooi rijden maar in de zitles was ik teleurgesteld. Kreeg een nog net niet onregelmatig (maar zuiver zou ik het ook niet noemen) manegepaard met strakke rug en te krap zadel onder mijn kont en kreeg zitles van een jong meisje dat daar dan werkte. Er wordt niet gekeken naar hoe jouw bekkenstand van nature is, hoe je rug loopt, geen uitleg wat je verkeerd doet en waardoor dit zo is. Nee helemaal niet. Er werd puur gekeken naar het plaatje hoe je hoort te zitten en dijbenen aan het zadel houden (of dat nu krampachtig is of niet) dat maakt niet uit, althans bij degene die les gaf. Ben ruim een uur onderweg geweest voor een les van die man, naar aanleiding van een dergelijk artikel als dit. Kreeg een ander als lesgever en kon naderhad 75 of 85 euro afrekenen. Wel lekker commercieel dat wel.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:08

Eigenwijs is inderdaad zacht uitgedrukt!

Maar weinig sympathiek en zeer zelf ingenomen figuur.
In Nederhorst Den Berg had hij Club Cercle Hippique als ik me niet vergis?
Hij heeft in die tijd een aantal paarden bij ons geprobeerd te kopen maar was na 1 telefoongesprek al klaar met deze man..

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:28

Amy77 schreef:
Eigewijs?? Das nog zacht uitgedrukt hihi..gelukkig zegt ie het zelf al, ik wijk niet van mn geloof af..

Gaf hij ook wel eens les op stal Pronk aan iemand?

Volgens mij is er wel iemand van stal Pronk bij hem gaan staan toen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:38

Heb me ook heel lang afgevraagd wie er nu in zat. Via de overburen ben ik erachter gekomen en heb ik eens gebeld.
Ik ben er dus pas geleden geweest voor een zitles. Ik wil misschien in de toekomst de volledige cursus gaan doen, maar voorlopig nog even niet. Ik heb toen les gehad van Pieteke. John is inderdaad een man met een sterke mening. Maar ja, daar HOEF je het niet mee eens te zijn. Als je er naar toe gaat om wat te leren ben je op het juiste adres.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:40

pasdedeux schreef:
en kreeg zitles van een jong meisje dat daar dan werkte. Kreeg een ander als lesgever en kon naderhad 75 of 85 euro afrekenen. Wel lekker commercieel dat wel.

Dat was idd de reden dat ik die cursus niet ben gaan doen, als ik veel geld neertel wil ik ook echt les van hemzelf.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:49

Nee, niet bij Stal Pronk, althas niet de 8 jaar dat ik er gestaan heb.... wel een andere oudere man, Arie Schram. Die gaf toen les aan twee meiden. En eentje heeft haar paard daar even gehad.Dat klopt.
Maar dat was niet meneer Swaab.
En ja, hij heeft CCH gehad in Nederhorst, daar ken ik hem ook van via pensionklanten daar....en idd erg eenzijdig met de verkoop van paarden en ook de lease-contracten waren vooral zijn kant leuk..

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:00

meneer de buurman!! Ik vind hem echt fantastisch, altijd als hij hier is of wij daar verteld hij van zo'n leuke verhalen over vroegen. Hij heeft een tijdje terug een paard van ons gekocht en dat was niet de braafste maar hij met zijn 80 jaar jong kruipt er gewoon op en rijdt er zo mee weg!

Als ik daar rijdt krijg ik ook altijd even les van hem, en moet zeggen doet hij echt goed. Hij legt alles heel goed en duidelijk uit

En ja hij heeft een sterke eigen mening, maar wie heeft dat nu niet? En als je het daar niet mee eens bent luister je toch niet?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:06

Weet iemand of ze ook nog een site ofzo hebben, waar je info over de lessen kan vinden?

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:49

ElCamino schreef:
Nee, niet bij Stal Pronk, althas niet de 8 jaar dat ik er gestaan heb.... wel een andere oudere man, Arie Schram. Die gaf toen les aan twee meiden. En eentje heeft haar paard daar even gehad.Dat klopt.
Maar dat was niet meneer Swaab.
En ja, hij heeft CCH gehad in Nederhorst, daar ken ik hem ook van via pensionklanten daar....en idd erg eenzijdig met de verkoop van paarden en ook de lease-contracten waren vooral zijn kant leuk..

Oh ja Arie Schram, was ook een portret! Aparte man, niet negatief bedoeld overigens.
Één van die meiden kon wel een lekker stukje sturen hoor, ik reed regelmatig als zij ook reed en les had maar dat was wel mooi.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:05

Iemand die zo veel om paarden geeft, maar een stal zonder weidegang exploiteert, sorry, daar heb ik geen goed woord voor over. CCH had geen eigen weidegang. En dat is toch wel een heel belangrijk punt in het kader van dierenwelzijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:16

Janouke, je bent 18..... je kent hem amper....ga ons nou niet vertellen hoe geweldig hij is....je kent de andere kant waarschijnlijk nog niet.
En een eigen mening is prima, het gaat om de manier waarop je het ventileert!
Daarbij kennen een aantal mensen hem al ruim 20 jaar, dus die weten wel beter.
En zolang jij prima les hebt is het toch goed ???

Marjolijn: dat meisje is naar De Schaapskooi gegaan van Ati. Kan idd heel fijn rijden.
Heeft een "gewoon" paard zonder goede papieren etc gewoon lekker zelf naar het ZZ licht gereden en ws nu al verder. En heeft inmiddels een jong dier erbij.
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 28-02-12 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:17

In Grathem staat een enkel paard buiten. Dat zijn de lespaarden geloof ik. De overige paarden komt wel in de stapmolen en overige beweging, maar ik geloof dat zij geen echte weidegang krijgen. Dat is onder andere een van die meningen die ik eerder in dit topic bedoelde. Je HOEFT het er niet mee eens te zijn om toch iets van iemand te leren....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:19

germie schreef:
Iemand die zo veel om paarden geeft, maar een stal zonder weidegang exploiteert, sorry, daar heb ik geen goed woord voor over. CCH had geen eigen weidegang. En dat is toch wel een heel belangrijk punt in het kader van dierenwelzijn.

Misschien is ie daarom verhuisd? ;)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:24

ElCamino schreef:
Janouke, je bent 18..... je kent hem amper....ga ons nou niet vertellen hoe geweldig hij is....je kent de andere kant waarschijnlijk nog niet.

Marjolijn: dat meisje is naar De Schaapskooi gegaan van Ati. Kan idd heel fijn rijden.
Heeft een "gewoon" paard zonder goede papieren etc gewoon lekker zelf naar het ZZ licht gereden en ws nu al verder. En heeft inmiddels een jong dier erbij.

Het is toch Janouke haar mening om hem fantastisch te vinden? Je moet toch niet gaan vertellen wat ze mag of niet mag. Leeftijd heeft daar weinig mee te maken, vind ik.
Als hij echt zo'n l*l is, zal ze er misschien zelf wel achterkomen.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:11

ElCamino schreef:

Vond haar altijd heel vriendelijk en eerlijk naar haar paard toe. Geen bijzonder paard opzich maar ze deden het echt heel netjes.
Is Winifred destijds niet naar Swaab gegaan, zij had een flemmingh waarmee ze toen bij Pronk niets kon ofzo.

EstherBakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:13

marijkedam schreef:
In Grathem staat een enkel paard buiten. Dat zijn de lespaarden geloof ik. De overige paarden komt wel in de stapmolen en overige beweging, maar ik geloof dat zij geen echte weidegang krijgen. Dat is onder andere een van die meningen die ik eerder in dit topic bedoelde. Je HOEFT het er niet mee eens te zijn om toch iets van iemand te leren....

Helemaal mee eens!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:18

X__Trees schreef:
ElCamino schreef:

Het is toch Janouke haar mening om hem fantastisch te vinden? Je moet toch niet gaan vertellen wat ze mag of niet mag. Leeftijd heeft daar weinig mee te maken, vind ik.
Als hij echt zo'n l*l is, zal ze er misschien zelf wel achterkomen.

Zo en daar ben ik het dan weer mee eens. Trees je hebt helemaal gelijk.

Iedereen die een beetje naams bekendheid heeft heeft fans en mensen die hem haten. En dat heeft niets met leeftijd te maken.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:18

Jord schreef:
germie schreef:

Misschien is ie daarom verhuisd? ;)

Nee, CCH is toch failliet gegaan en maakt nu met een ander een doorstart? En Swaab en Pieteke zijn naar Limburg vertrokken.