Onderzoek naar recycling van paardenmest gestart

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Onderzoek naar recycling van paardenmest gestart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 16:29

http://www.insnet.org/ / http://www.bokt.nl

Samen met Staal Agritec, Paard & Zo en het Nederlands Hippisch Kenniscentrum (NHS) is de stichting iNSnet gestart met een onderzoek naar de haalbaarheid van volledig hergebruik van stalstrooisel in de paardensector. iNSnet, Staal Agritec en Paard & Zo hebben daarvoor het samenwerkingsverband Equfec opgericht.

De paardensector gebruikt van sinds jaar en dag voornamelijk stro als stalstrooisel. De stalmest werd veelvuldig afgenomen door de champignonkwekerijen. Door wisselende weersomstandigheden en het gebruik van nieuwe rassen in de landbouw loopt de aanvoer van stro structureel terug en wisselt de kwaliteit en de bruikbaarheid enorm. Daarnaast wordt afvoer van de mest steeds moeilijker, omdat de champignonbranche zich geleidelijk uit Nederland terugtrekt. Ook fluctueren de prijzen van stro (en hooi) jaarlijks enorm.

Equfec werkt nu aan een gesloten systeem, waarbij de mest wordt afgevoerd, gerecycled, geherconditioneerd en weer teruggeleverd als stalstrooisel (korrels), tegen een vast tarief. Uitval in het proces wordt verwerkt tot biobrandstof met een hoge energiewaarde.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:32

Super!, dit verdient dan ook de Bokt award 2012 :+

Ariebren

Re: Onderzoek naar recycling van paardenmest gestart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:35

Ben benieuwd.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:35

lijkt me super,
maar eerst zien dan geloven,

afvoer en aanvoer maakt het waarschijnlijk erg duur en niet haalbaar gok ik....

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:36

Dat zou echt super zijn!

Zou ook een oplossing zijn voor paarden die van hun bodembedekking snoepen, hihi
Die zullen ook denken: 'Bah!'

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:37

Sammie schreef:
Equfec werkt nu aan een gesloten systeem, waarbij de mest wordt afgevoerd, gerecycled, geherconditioneerd en weer teruggeleverd als stalstrooisel (korrels), tegen een vast tarief. Uitval in het proces wordt verwerkt tot biobrandstof met een hoge energiewaarde.

Goed dat er over nagedacht word.

Voor mij niet van toepassing... heb graag een paard op stro ipv korrels

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 16:42

108078 schreef:
Dat zou echt super zijn!

Zou ook een oplossing zijn voor paarden die van hun bodembedekking snoepen, hihi
Die zullen ook denken: 'Bah!'

Ik denk zelf 'bah', paard op eigen mest laten staan (en er nog fors voor betalen ook). Als bemestingskorrel (a la variant op gedroogde koemest) is het misschien interessant.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:03

Ik vraag mij af wat voor proces ze in gedachten hebben om van de stalmest weer een droge, vocht opnemende korrel te maken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:05

ik heb wel gehoord van mest, pellets maken voor in houtkachels...Doen ze volgens mij in Duitsland al..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:08

Zammie schreef:
ik heb wel gehoord van mest, pellets maken voor in houtkachels...Doen ze volgens mij in Duitsland al..

ja klopt, er zijn mensen die dat doen maar de brandgeur schijnt niet echt heel fris te ruiken :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:11

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:13

Zou wel wat zijn. Er werd al onderzoek gedaan naar gebruiken als brandstof dacht ik. Ik dacht dat mest soms al werd gebruikt om stallen te verwarmen ofzo?
Ben benieuwd wat dit wordt in de toekomst. En eigenlijk ook wat dat gaat doen met de afvoerbranche die het naar de champignonteelt brengen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:34

Urielle schreef:
Zammie schreef:

ja klopt, er zijn mensen die dat doen maar de brandgeur schijnt niet echt heel fris te ruiken :D

hahaha, kan ik me wat bij voorstellen... :D

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:38

Je hebt bij de rundveehouderij de mestscheider, waarvan de dikke fractie weer terug gaat in de koeienboxen en de dunne fractie in de kelder. Werkt ook prima!
Wij doen sinds 2 jaar de paardenmest (met zaagsel) in de koeienboxen, dus ook een vorm van hergebruik. Eerder stonden de paarden hier op stro en strokorrels, maar omdat alles steeds duurder werd hebben we hiervoor gekozen tot volle tevredenheid.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:22

Ik hergebruik de mest al 15 jaar; in elk geval niet als stalstrooisel, wel als energiebron en grondstof voor ander zaken etc. De 'paardensector' wilde er nooit iets van weten, nu doen ze alsof het 'hun' idee is.....
Alsof het zo uniek is.... Wanneer dringt het eens tot 'de gevestigde orde' door dat zij tientallen jaren achter lopen en af en toe andermans idee naar buiten brengen alsof het ' hun' idee is en dat dat uniek is....Bv ook de zg 'kengetallen' voor de paardenhouderij; ik gebruik deze al 20 jaar...
Het is waardeloos gesteld met de paardensector in Nederland, te gek voor woorden...

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:59

hoe hergebruik jij dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:14

Ik ben ook erg benieuwd madamX, ik raak er niet vanaf dus ik ben geinteresseerd in hergebruik :j

dakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 23:31

Heb er geen interesse in mn paarden op mestkorrels te zetten afkomstig van andere paarden. Kan ik net zo goed mn beesten in hun eigen stront laten staan. Vraag me af hoe het met wormbesmettingen zit op deze manier. Wel mooi als veel anderen hierop over gaan... wordt het stro minder schaars en kan er weer wat van de prijs af :) .