Tuigpaardhengst Vaandrager HBC naar de Amish

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Tuigpaardhengst Vaandrager HBC naar de Amish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 10:55

www.kwpn.nl

Afgelopen week werd bekend dat de zwarte tuigpaardhengst Vaandrager HBC van de HBC Stal via Roelof van ’t Oever is verkocht aan David Beachy uit Goshen, Indiana en wordt daarmee stalgenoot van de inmiddels 24-jarige Gelviro.

Beachy was destijd één van de eerste Amish die geïnteresseerd raakte in het KWPN tuigpaard en kocht naast verschillende merries ook de goedgekeurde tuigpaardhengst Gelviro.

‘David Beachy was al enige tijd op zoek naar een goedgekeurde tuigpaardhengst en hij is blij dat hij Vaandrager HBC heeft kunnen kopen’, aldus Roelof van ’t Oever. ‘Mede doordat het KWPN keuringen samen met de American Dutch Harness Horse Association al enige jaren keuringen organiseert stijgt de belangstelling voor de zuivere tuigpaarden. We zien dat de zuivere tuigpaarden op veilingen meer opleveren dan de kruisingsprodukten. Beachy gaf aan blij te zijn met die ontwikkeling en besloot mede daardoor om in een goedgekeurde tuigpaardhengst te investeren.’

De 10-jarige Vaandrager HBC, die in 2008 de Hengstencompetitie won, is een zoon van Manno en werd door Krijn Polinder uit Nunspeet gefokt uit de keur preferente Himone (v.Renovo), een volle zus van de hengst Seinman. Na Fabricius, Gelviro, Harmonie, Hendo, Jonker, Majesteit, Moneymaker, Opgenoort, Ulandro en Uromast is Vaandrager HBC de 11e tuigpaardhengst die geëxporteerd is naar de VS.

Van Vaandrager HBC staan 394 nakomelingen geregistreerd bij het KWPN, waaronder 24 stermerries en drie keurmerries. GSM Ballerina is zijn bekendste concourspaard, deze keurmerrie van f/g J.T. Seinen uit Punthorst wordt door Susan Bouwman uitgebracht en heeft 78 winstpunten op haar naam staan.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:26

Ok heel flauw, Amish mogen geen internet, telefoon, electra etc vraag me af hoe de onderhandelingen tot stand zijn gekomen. Zou wel gaaf zijn als je die hengst met een buggy over de interstate ziet gaat _/-\o_

Jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:48

Haha dat is ook wat ik dacht mltex.

LindyH

Re: Tuigpaardhengst Vaandrager HBC naar de Amish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:05

Dat mogen ze wel in bedrijfsverband. Ze mogen het alleen niet in hun huis hebben omdat het het gezinsleven verstoort. Daar zit wel wat in vind ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:24

die hengst gaat echt niet op de interstate lopen hoor. Die gaat daar gewoon de dekdienst in.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:04

mltex schreef:
Ok heel flauw, Amish mogen geen internet, telefoon, electra etc vraag me af hoe de onderhandelingen tot stand zijn gekomen. Zou wel gaaf zijn als je die hengst met een buggy over de interstate ziet gaat _/-\o_

Denk dat Roelof onder andere daarom ook naar de Amish toe gaat.. hij was er laatst namelijk ook. Zag laatst ook een Amish vrouw mee doen aan een tuigpaardenshow had ik eigenlijk ook niet verwacht..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:07

mltex schreef:

Eigenlijk zijn ze best cool de Amish; gewoon wat bevalt behouden. :D 'vooruitgang' is niet altijd een verbetering :+

Een nadeeltje; geen bokt := , verder wel lekker rustig en overzichtelijk leven :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:56

Wat ze toch met die tuigpaarden moeten. Gaan ze showtjes rijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:05

Arabesk schreef:
Eigenlijk zijn ze best cool de Amish; gewoon wat bevalt behouden. :D 'vooruitgang' is niet altijd een verbetering :+

Inderdaad. Als er íemand weet wat consuminderen is, dan zijn het de Amish wel. :D Kunnen wij nog een hoop van leren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:19

NatasjavE schreef:

denk dat veel van die tuigpaarden ook wel voor hun sjeezen komen voor hun dagelijks vervoer. Voor het zware werk op het land gebruiken ze dan weer belgische trekpaarden.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:57

NatasjavE schreef:

Als ik deze reactie lees terwijl ik weet dat jij je erg veel inzet voor de promotie van het gelderse paard, vind ik het eigenlijk een beetje een zure reactie. Ik neem aan dat het niet zo bedoeld is?

Laatst nog een heel artikel gelezen over Amish en tuigpaarden. Ze gebruiken ze als koetspaard/ showpaard. Ze houden erg van paarden met kleur, houding en front. En dan moet je inderdaad bij de tuigpaarden zijn :D

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:00

ligt aan welke orde de amishman of vrouw hoort, liberale 'ordnungen' hebben wel auto's, stroom etc. t.o.v. de ouderwetse stroming...

Dankzij de Amish is het vlaamse paard ook weer vers bloed ingegoten want zij gebruiken ze op het land en hebben daar mooi meer doorgefokt terwijl het vlaamse paard hier beetje was doodgebloed als ras... Dus heel goed dat zulke mensen bestaan. Ze maken ook enorm mooie tuigen etc. met de hand, kortom, goede 'paardenmensen'. Dus als het tuigpaard hier uitsterft, hebben ze daar dadelijk weer mooie lijnen in de wei lopen..
Wat doen ze met die paarden? De conservatieve oude stromingen rijden met - de typische- rijtuigen van 2 eeuwen terug en doen daar alles mee wat we hier met auto doen.. lijkt mij logisch dat ze goede betrouwbare tuigers voor zo'n karretje zetten?

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:09

mebianca schreef:
mltex schreef:

Denk dat Roelof onder andere daarom ook naar de Amish toe gaat.. hij was er laatst namelijk ook. Zag laatst ook een Amish vrouw mee doen aan een tuigpaardenshow had ik eigenlijk ook niet verwacht..

Ik weet dat Roelof veel contacten heeft/had met de Amish. Bezoeken en meerijden in hun shows hoort daar ook bij.
Geloof het of niet, maar de Amish zijn heel erg fanatiek met tuigpaardenshows en iedereen doet mee, jong of oud, man of vrouw. Ik vind het wel mooi.
Niet alleen tuigpaarden zijn daar populair, maar ook Friezen.

@ Liekensancho;
Je hebt gelijk hoor, zij hebben daar zometeen pure tuigpaarden en daar fokken ze ook mee. Dus als het hier uitgestorven raakt, kunnen we daar zometeen weer puur bloed weghalen :D

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:25

liekensancho schreef:
ligt aan welke orde de amishman of vrouw hoort, liberale 'ordnungen' hebben wel auto's, stroom etc. t.o.v. de ouderwetse stroming...

Dankzij de Amish is het vlaamse paard ook weer vers bloed ingegoten want zij gebruiken ze op het land en hebben daar mooi meer doorgefokt terwijl het vlaamse paard hier beetje was doodgebloed als ras... Dus heel goed dat zulke mensen bestaan. Ze maken ook enorm mooie tuigen etc. met de hand, kortom, goede 'paardenmensen'. Dus als het tuigpaard hier uitsterft, hebben ze daar dadelijk weer mooie lijnen in de wei lopen..
Wat doen ze met die paarden? De conservatieve oude stromingen rijden met - de typische- rijtuigen van 2 eeuwen terug en doen daar alles mee wat we hier met auto doen.. lijkt mij logisch dat ze goede betrouwbare tuigers voor zo'n karretje zetten?

Er zijn geen moderne stromingen binnen de Amish. Amish = amish. Denk dat je verward met mormonen waar ze close mee zijn. Die mogen wel auto's hebben en de Amish liften letterlijk weleens mij met mormonen.
Mijn moeder woont nl in bible belt> Missouri

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:17

Ik zal dat eens ff opzoeken in mijn Amish-boek. :D

Ik dacht dat ik gelezen had dat er wel verschillende stromingen zijn. Alleen heb je in één gebied vaak maar één stroming.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:32

Wat gevonden, blijf nl een bijzonder volkje vinden op positieve manier. Er is een moderne stroming maar die word dan door de amish weer niet zo erkend. Dacht zelf dat ze onder de menonieten vielen. Maar dat kan ook vloeken in de kerk zijn :o :D

copy/paste

De Old Order Amish gebruiken alleen technieken die gangbaar waren rond 1850 en rijden daarom tegenwoordig nog steeds met paard-en-wagen, gebruiken geen elektriciteit en dragen nog steeds de toen gebruikelijke kleding. De meer liberale stromingen hebben wel elektriciteit, en gebruiken ook auto's (Beachy- en New Order Amish). Soms is dit alleen om moderne werktuigen op de boerderij of werkplaats te kunnen gebruiken, maar bij anderen gaat het om een bijna volledige toepassing van alle moderne technologieën in werk- en woonhuis. Vaak worden deze 'moderne Amish' door de meer conservatieven niet meer als Amish beschouwd.

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 09:05

Op Ebay.com kan je veel tuigen en western artikelen vinden die met de hand zijn gemaakt door de amish.
Mooie felle kleuren en goede kwaliteit. Zoals deze paarse pad, hier hoort ook een singel, voortuig en hoofdstel bij.
Afbeelding[/url]]

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:25

onder wat kan je dat vinden op ebay? Die tuigen enzo die door amish gemaakt zijn? Vind 't wel interessant.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:23

marjan1986 schreef:
onder wat kan je dat vinden op ebay? Die tuigen enzo die door amish gemaakt zijn? Vind 't wel interessant.

Google op amish harnass sale en kind kan was doen ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:48

LindyH schreef:
Arabesk schreef:

Inderdaad. Als er íemand weet wat consuminderen is, dan zijn het de Amish wel. :D Kunnen wij nog een hoop van leren.

Als we willen naar minder of liever nog helemaal geen elektriciteit dan moeten we denk ik eens bij hun op de koffie gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:58

Heb respect vor de Amish. Ze zien kans om zich in deze consumptieve wereld staande te houden met hun waarden en ook nog eens oog hebben voor echte goede paarden. Er niet voor schromen om deze aan de andere kant van de aardbol op te duiken. Hoop dat ze dat ook met ons Fries Stamboek gaan doen.Hun taal lijkt op het oude Duits wat je terugvindt in hun voor en achternamen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:00

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:52

tja alleen het stukje religie staat me tegen :')
@arabesk: ik denk niet dat je uitgenodigd wordt voor kopje koffie, ze zijn ietwat opzichzelf :P

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:27

marjan1986 schreef:

Ik was alleen aan het zoeken naar saddle pads toen ik deze set vond waar ik het over heb. Je kan ook zoeken op amish made tack. Er is zo veel om uit te kiezen! :)