De Zweedse dressuurruiter Patrik Kittel was gisteren iedereen de baas in de Wereldbeker Grand Prix tijdens de Göteborg Horse Show in het Zweedse Göteburg. De jury zette hem unaniem op kop met een gemiddelde score van 75,021%. Hij realiseerde dit percentage met de twaalfjarige Toy Story (v. Come Back II).
Kittel blijkt zijn paard Scandic (v. Solos Carex) helemaal niet nodig te hebben om een wereldbekerwedstrijd te winnen. Hij besloot recent dit wereldbekerseizoen niet meer met Scandic in actie te komen vanwege een lichte blessure van het paard. “Hij is niet kreupel, maar ik kies voor de veilige weg. Na controle hebben we besloten hem een kleine pauze te geven, zodat de voorbereiding voor Londen niet in gevaar komen”, verklaarde Kittel. Hij besloot het wereldbekerseizoen met Toy Story af te maken, wat vooralsnog goed uitpakt.
Slechts drie combinaties scoorden boven de 70%. De Deense Lone Joergensen legde beslag op de tweede plaats met FBW De Vito. Zij kwam tot een score van 72,234%. De Brit Richard Davison legde beslag op de laatste podiumplaats. Hij scoorde 70,298% met Hiscox Artemis (v. Florestan).
Aat van Essen eindigde als beste Nederlander op de achtste plaats. Na afloop kon Aat van Essen weer breeduit lachen. Zijn paard MacRider Premier pakte in een met publiek goed bezet Scandinavium weer vol aan en bracht van Essen naar een achtste plaats. Jenny Schreven begon met de inmiddels twintigjarige Krawall ijzersterk en nam zelfs virtueel even de leiding. Tot de eerste piaffe, waarin het paard zich duidelijk verzette. De combinatie, die tot dat moment op een waardering stond van 72%, zakte terug naar 62%. Vanaf dat moment knokte de combinatie voor wat ze waard was en eindigde op de tiende plaats.
Met de achtste plaats was Aat van Essen dik tevreden. "Vooral de changementen om de pas en de piaffe en passage reprises kwamen goed uit de verf, maar in de zigzag lieten we steken vallen. Vorige week in Neumünster ging het helemaal fout, waardoor we ons niet eens voor de Kür wisten te plaatsen. Dan is het nu wel een fijn gevoel dat het lekker liep". Toch was er gedurende de gehele proef bij Premier (Jazz x Ulft) iets sprake van spanning, wat vooral tot uiting kwam in het front.
Jenny Schreven begon zeer sterk. Krawall was mooi in de aanleuning en begon voortvarend in het drafgedeelte. In de eerste piaffe toonde de bruine echter behoorlijk verzet. In de tweede piaffe was er ook sprake van enige tegenwerking, maar in de laatste lijn waarin tussen de passage reprises ook de piaffe getoond dient te worden, was de harmonie weer aanwezig. Jammer genoeg hadden de changementen om de pas ook nog iets beter getoond kunnen worden. Aan de andere kant toonde Krawall zich met een jeugdig elan. "Tijdens Jumping Amsterdam had mijn paard duidelijk last van de warmte in de hal, waardoor hij zich niet prettig voelde en daardoor viel onze prestatie daar iets tegen. In deze hal voelde mijn paard zich fantastisch en was hij bijna te fris. Eerlijk gezegd vielen de punten me iets tegen. Het Zweedse jurylid had me ondanks de foutjes die we maakten toch nog op de vierde plek staan, terwijl de vier andere juryleden me rond de tiende plek hadden staan. Voor mij houdt het wel in dat er morgen duidelijk sprake kan zijn van een hoge klassering", aldus de optimistische Jenny Schreven.
De wereldbekerkür start zaterdagavond om acht uur.