Bleker presenteert Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Bleker presenteert Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 13:54

www.dierenbescherming.nl / www.rijksoverheid.nl / www.dehoefslag.nl

Staatssecretaris Henk Bleker van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie heeft donderdag de nieuwe Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid (NDD) gepresenteerd aan de Tweede Kamer. Uit de nieuwe nota kan men opmaken dat de overheid van plan is een georganiseerde sector te vormen die zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Daarnaast zal er, ter bevordering van de gezondheid en welzijn van het paard, een plan komen voor een professionele gezondheidsorganisatie. Bleker is van plan de financiering voor bestrijding tegen besmettelijke ziekten te bespreken en te werken aan een sluitende identificatie en registratiemethode.

De Dierenbescherming heeft via hun website laten weten ernstig teleurgesteld te zijn over de ‘vizieloze’ nota. Volgens de organisatie is het een document vol open deuren en zal het leven van geen enkel dier hierdoor verbeteren.

Dierenbescherming ernstig teleurgesteld in 'visieloze' nota
De Dierenbescherming is ernstig teleurgesteld over de inhoud van de Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid, die staatssecretaris Bleker van EL&I donderdagmiddag publiceerde. Volgens de organisatie is het een visieloos document vol open deuren.

Naar het document werd door de Dierenbescherming maandenlang uitgekeken. Gehoopt werd op een document dat het leven van dieren structureel zou verbeteren. "Niets is helaas minder waar. Van deze nota wordt geen dier beter. De staatssecretaris legt de verantwoordelijkheid bij bedrijven en consumenten, zelf wil hij niks doen aan het verbeteren van de situatie voor dieren.", aldus directeur van de Dierenbescherming Frank Dales in een eerste reactie.

In de nota staat dat staatssecretaris Bleker een betere omgang met dieren wil. Dat gaat hij volgens Dales niet bereiken met deze nota. "Als voorbeeld noemt de staatssecretaris de paarden. De sector zou het goede voorbeeld geven door zaken zelf te regelen. Maar in werkelijkheid gebeurt er al vijf jaar niets.", aldus de directeur.

Ook slaagt de staatssecretaris er volgens de Dierenbescherming niet in beloftes van zijn voorganger Verburg in te lossen. Zo zou de overheid regels maken voor de huisvesting van melkvee. Maar dat doet hij niet, de staatssecretaris legt de verantwoordelijkheid hiervoor nu volledig bij de sector. Dales: "Een zelfde beeld (zelfregulering) komt terug bij alle vormen van dierhouderijen"

De Dierenbescherming gaat de Tweede Kamer en de staatssecretaris haar kritiek in een uitgebreide reactie laten weten. Frank Dales: "Ik ken de staatssecretaris als iemand die goed luistert naar organisaties als de onze. Dus ik ga er vanuit dat uiteindelijk de situatie voor dieren ondanks deze nota toch gaat verbeteren."

Lees hier de nota.

Chaos

Re: Bleker presenteert Nota Dierenwelzijn en Diergezondheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:03

Is het allemaal zo slecht gesteld dan met de NLse paarden?
Nee toch? Is het niet behoorlijk overdreven van de DB.
We hebben al zo veel regels ed.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:11

@Chaos: Er staat niks in de wet vastgelegd wat betreft de paardenhouderij (vorige week hadden we namelijk nog wetgeving).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:27

Ja maar is het wel zo broodnodig?

Die welzijnsregels wast DB toen mee aan kwam waren grotendeels onzin naar mijn mening.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:15

Het is zeker nodig als je ziet hoeveel schrijnende gevallen naar voren komen de laatste tijd,ook het 24/7 op stal houden en het 24/7 onbeschut rond laten ploeteren in een modderpoel mag van mij aangepakt worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:46

Ik heb de nota gelezen en het valt mij op dat er veel gerept wordt over registratieplicht (voornamelijk honden) om "een instrument in handen te hebben waarmee handelsstromen en de fokkerij inzichtelijker worden gemaakt en handhaving en opsporing effectiever worden." "ligt
de grondslag op het gebied van welzijn, vermissing, illegale handel en fokkerij."

Dit is natuurlijk hartstikke mooi en zo, maar hoe zit dat met de registratie van katten? Als ik toch zie wat ik allemaal tegenkom in het asiel wat katten betreft (gedumpt, verwaarloosd, honderden pretnestjes per jaar) dan vind ik juist dat voor deze dieren ook een regeling moet komen.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:03

Ik zie iedere keer weer dat beeld voor me van die uitgehongerde herten en hooglanders in de drassige NO polder. Enkele jaren geleden.Toen vond de Dierenbescherming het niet nodig om de dieren te helpen. Ze lieten ze aan een vreselijke honger doodcreperen. |(
Boeren die ze durfden te voeren werden bekeurd.
En nu een beetje zielig lopen te doen over de paardenhouderij........Tssss ze zijn ook geen knip voor de neus waard! :n