Kleinere paarden dankzij klimaatopwarming

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kleinere paarden dankzij klimaatopwarming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 12:43

www.scientias.nl / http://www.sciencemag.org/

Afbeelding
Het hedendaagse paard en zijn voorouder
foto: Danielle Byerley, Florida Museum of Natural History
Hoge temperaturen zorgden ervoor dat de eerste paarden tijdelijk net zo klein werden als een huiskat. Dat schrijven wetenschappers in het blad Science. Ze baseren hun conclusie op gefossiliseerde tanden die van de eerste paarden – Sifrhippus – bewaard zijn gebleven.

Sifrhippus ontstond zo’n vijftig miljoen jaar geleden en woog toen ongeveer 22 kilo. Maar toen de onderzoekers tanden uit later tijden bestudeerden, zagen ze iets opmerkelijks. “De eerste paarden waren veel groter dan de de latere paarden,” vertelt onderzoeker Jonathan Bloch. “En dat patroon werd duidelijker naarmate we meer fossielen verzamelden.”

Maar wat veroorzaakte de krimp? Om dat te achterhalen, bestudeerden de onderzoekers middels de zuurstofisotopen in de tanden van de paarden de temperaturen uit die tijd. En zo ontdekten ze dat de temperaturen exact hetzelfde patroon volgden als het krimpende lichaam van de paarden. “Voor de eerste keer waren we door ver terug in de tijd te gaan – tientallen miljoenen jaren terug – in staat om aan te tonen dat inderdaad temperatuur de verandering in lichaamsgrootte veroorzaakte.”

Het heeft alles te maken met het Paleocene-Eocene Thermal Maximum (PETM). In deze periode stegen de temperaturen met vijf tot tien graden Celsius. De periode startte zo’n 56 miljoen jaar geleden en duurde 175.000 jaar. De opwarming werd veroorzaakt doordat grote hoeveelheden koolstof vrijkwamen. De paarden krompen tijdens het PETM met wel dertig procent. Op een gegeven moment waren ze qua grootte vergelijkbaar met een huiskat. In de laatste 45.000 jaar van het PETM herstelden ze zich weer een beetje en wisten ze hun gewicht van 3,8 kilo naar 6,8 kilo op te krikken. “Omdat het over zo’n lange periode speelt, kun je zeer sterk bepleiten dat we hier kijken naar natuurlijke selectie en evolutie en dat dit alles sterk reageert op de verandering in temperatuur en dat het (de temperatuur, red.) de drijfveer achter de evolutie van deze paarden is.”

Waarom krompen de paarden? Waarschijnlijk door een tekort aan voedsel. Uit experimenten is gebleken dat meer koolstofdioxide in de atmosfeer leidt tot minder voedingswaarde in planten. Dieren moeten dus meer eten om ‘vol’ te raken. En als dat niet lukt, zit er maar één ding op: krimpen.Het is een heel interessant onderzoek dat ons ook meer kan leren over de toekomst. “Dit heeft mogelijk implicaties voor wat we in de komende eeuwen mogen verwachten,” merkt onderzoeker Ross Secord op. Naar verwachting stijgen de temperaturen de komende jaren sterk. En sommige wetenschappers vermoeden dat de lichamen van vogels reeds krimpen. Toch zal deze temperatuurstijging niet precies dezelfde gevolgen hebben als het PETM. “De opwarming tijdens het PETM vond veel langzamer plaats”. Gedurende 10.000 tot 20.000 jaar werd het geleidelijk aan warmer. “En nu verwachten we dat het binnen een eeuw of twee gebeurt.” De grote vraag is dan ook of dieren zich wel snel genoeg aan kunnen passen: zijn ze in staat om zo snel te krimpen en dus te overleven?

Lees hier het abstract.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:19

Nou, dan massaal op dieet, alle ruiters, anders zijn we allemaal te groot en te dik voor onze poownies :D

Het paardenbestand krimpt, en mensen worden alsmaar zwaarder en dikker........

suvan

Re: Kleinere paarden dankzij klimaatopwarming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:47

Is toch logisch? Wat je heet wast...krimpt ook :D

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:18

Toen ik de titel las dacht ik; "je bedoelt te wijten aan zeker!!"

Maar ik vind het wel logisch linken!

edit: tiepvouwt

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:23

Misschien gaan de paarden terug evolueren naar die kleine rakkers. :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:41

Hoop het niet, ik heb liever een paard van boven de 1.70.

xRamonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:47

ziet straks alle bokkers op mini paarden rijden :')

_Evanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:53

Zolang de paarden door de mens gevoerd worden, en zo dus binnen krijgen wat ze nodig hebben, zullen ze toch niet zo zeer krimpen neem ik aan. Nu hebben we ook pony's en paarden in allerei soorten en maten. Of heeft dit betrekking op paarden die in het wild leven?

Ik maak hier namelijk uit op dat er door de hogere temperaturen minder voedingsstoffen zullen zijn in planten, maar ik denk niet dat de gemiddelde paardenhouder zijn paard opeens voer zal geven dat minder voedingsstoffen bevat. Die verzinnen wel iets om hen toch te geven wat ze hen zouden willen/moeten geven.

De mens kennende bootsen ze voedinsstoffen die paarden nodig hebben dan wel volledig na(desnoods zonder enkel natuurlijk product. Niet dat ik daar zo stuk van ben, maar ze zullen het toch doen...) en zullen paarden in gevangenschap er vrijwel tot niets van merken...

Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:14

Primaire voeding voor een paard is nog steeds ruwvoer en als dat minder voedingswaarde heeft per kg komt er toch een probleem. Dieren met te veel energie, seme klachten, te dik, etc. door extra krachtvoer om dat te compenseren. Plus dat er gewoonweg een limiet zit aan hoeveel een paard kan eten.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:22

dan is 20x40 toch best ruim, kosten de zadels de helft eten minder dus goedkoper je valt de helft zo hard 5 in een stal.
Overtuigd! Ik zie alleen voordelen!! :j

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:26

Plus je kan zelf meelopen, goed voor de beweging (van jezelf) en goed voor mindere belasting van je rosje.
Allen maar plussen dus :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:28

Ja maar... onze paarden worden nu toch door de mens gefokt? Daar komt weinig natuurlijke selectie aan te pas denk ik zo. Zoals ook al werd gezegd worden paarden nu door de mens gevoerd, en aan ruwvoer kun je nog altijd genetisch manipuleren... enzo. Ik verwacht niet dat we over 300 jaar paarden in hamsterkooitjes hebben zitten...

Aan de andere kant wordt "paard aan(in) huis" wel een stuk haalbaarder voor veel mensen :')

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 09:37

Ik probeer me echt voor te stellen hoe dat er uit ziet. Haha :+
Zo'n Klein schattig mini paardje! (l)

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:44

tamary schreef:
Primaire voeding voor een paard is nog steeds ruwvoer en als dat minder voedingswaarde heeft per kg komt er toch een probleem. Dieren met te veel energie, seme klachten, te dik, etc. door extra krachtvoer om dat te compenseren. Plus dat er gewoonweg een limiet zit aan hoeveel een paard kan eten.

Onzin, de gemiddelde paardenhouder geeft zijn paard veel te weinig ruwvoer. Het ruwvoer dient momenteel alleen nog maar om koliek te voorkomen en dus als vezelrommel. Paardenhooi noemen ze dat. Hooi waar amper voedingsstoffen inzitten, zodat wij vervolgens zoveel mogelijk krachtvoer kwijt kunnen aan onze paarden.
De huis,tuin en keuken paarden gaan dus geen verschil merken die kregen toch al rommel te eten.
Daarbij kunnen we perfect de weilanden zo bemesten dat er voldoende voeding in het hooi komt en we evengoed voedzaam hooi kunnen veoren.

Storm in een glas water dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:47

Hoe verbaster je onderzoek naar de evolutie van het paard tot iets dat je linkt aan de klimaatverandering...
Journalisten zijn geen wetenschappers, dat is wel weer duidelijk.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 19:49

Paarden worden geselecteerd (muv 'wilde' paarden) en hebben naar mijn mening dus niks te maken met deze krimping (oftewel survival of the fittest). Tenzij ze echt enorm last ervan gaan krijgen en wij niet zozeer meer naar de maat gaan kijken met fokken.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:13

Horsesandme schreef:
Ik probeer me echt voor te stellen hoe dat er uit ziet. Haha :+
Zo'n Klein schattig mini paardje! (l)

Piaffe, Passage, "totilasniveau" strekken, pirouette, GPruiter die als een gek mee rent en galopeerd. Ja! Ik zie het al helemaal voor me!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:54

Maar wie zegt dat dat alleen bij paarden gebeurde? Straks is de mens zo groot als een vlo....kan ie toch weer meeliften op een paard zo groot als een kat. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:59

Achja, Dat was toen er nog natuurlijke selectie plaats vond.
De mensen fokken toch op wat ze willen, en als ze 'groot' willen, komt 'groot' ook wel.
Mochten de mensen dan niet meer bestaan, maakt het ook niet zo veel meer uit...