Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pletje123 schreef:Volgens mij wordt er al jaren gewerkt aan verbetering, maar zit het niet echt mee. De markt is al slecht en de vraag naar Geldersen is waarschijnlijk minder dan naar rijpaarden, vooral vanwege het imagoprobleem. Veel ruiters hebben een ouderwets Tuigpaard voor ogen als ze denken aan een Gelderse. Dat type is het gelukkig al lang niet meer, op enkele uitzonderingen na![]()
Ik vraag mij ieder jaar weer af waar nou toch die hele goede hengstveulens van Hengelo gebleven zijn. Je hoort er nooit meer wat van terug..
Ik vraag me ook af waarom velen het helemaal niet doen, de hengst voorbrengen. Agnes75 schreef:NatasjavE schreef:Nou wat mij zorgen gaf was dat ook het aanbod mager was. De afstamming van de aangeboden hengsten was echt niet je van het.
Welke afstammingen waren dat (ben even benieuwd)?
Pletje123 schreef:JaIk vraag me ook af waarom velen het helemaal niet doen, de hengst voorbrengen.
Wij als kleinschalige fokkers hebben het zelfs op de planning.
Pletje123 schreef:JaIk vraag me ook af waarom velen het helemaal niet doen, de hengst voorbrengen.
Wij als kleinschalige fokkers hebben het zelfs op de planning.
Eventueel 1 eigen dekhengst met Koss erin is genoeg ^^
Agnes75 schreef:Waarschijnlijk een kostenkwestie....de hengst kost 3 jaar lang geld en levert niks op....bij de keuring moet je maar afwachten of hij wordt goedgekeurd, zoniet dan kun je hem ruinen en proberen als sportpaard te verkopen en hopen dat je dan de kosten er uit hebt.
Welke hengst willen jullie evt. uitbrengen? (afstamming?)
Citaat:1e bezichtiging tuigpaard of Gelders paard
197,50
2e bezichtiging tuigpaard of Gelders paard
197,50
Verrichtingsonderzoek Gelders paard
Per dag
63,00
Cornage-onderzoek
67,00
DNA-onderzoek per paard
46,50
PROK-onderzoek hengst
67,00
Alle hierboven genoemde bedragen zijn excl. BTW
Voor de 3e bezichtiging worden geen kosten in rekening gebracht.
Cornage en PROK onderzoek moeten worden uitgevoerd door een daarvoor erkende dierenarts, U kunt deze dierenarts vragen naar de kosten hiervan.
De tarieven die ik hierboven vermelden heb zijn voor de beoordeling van deze beide onderzoeken.
Meer informatie en reglementen over de selectie van Gelderse hengsten kunt u terug vinden op:
http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48
Senja_x schreef:Tja als je logisch nadenkt dan is het niet gek dat met al die rare bloedvoeringen het gelderse paard bedreigd wordt. Gelders en Groninger paarden zijn aparte rassen en door de rijpaardinvloeden verbaster je het ras.
Het KWPN denkt daar geheel anders over maar in mijn ogen verpesten ze het Gelderse ras. Ik vind ook niet dat het Geldersstamboek behoord bij het KWPN Als die zich nu bezig houden met rijpaarden en niet met Gelderse paarden zou dat het ras alleen maar ten goede komen.
Ik als paardenliefhebber en fokker van springpaarden vind het de doodsteek van het KWPN voor de huidige gelderse paarden zoals ermee omgesprongen wordt. Het gelderse paard moet terug naar de basis zoals het ook bedoelt is BASISPAARD met niet of nauwelijks invloeden van bloed.
Agnes75 schreef:@Cheytjuh: ik heb het ook over het voer wat een hengst eet, het strooisel in z'n stal, de hoefsmid, vaccinaties, wormenkuren etc. Kan leuk zijn, een Wilson x Sirius (hoewel je dan wel enigszins inteelt op het Goudsmidbloed maar dat is weer een andere discussie), helaas niet voor mijn merrie...
Agnes75 schreef:Er zit dus wel wat aanstormend talent aan te komen

Maar eerst maar eens DE keuze maken en kijken hoe alles verloopt
?