Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:44

www.horses.nl / www.paardenkrant.nl

Op de afgelopen hengstenkeuring in 's-Hertogenbosch verscheen geen enkele Gelderse hengst in de derde bezichtiging. De magere oogst van het seizoen 2011/2012 roept vragen op. Is de toekomst van de fokkerij van Gelderse paarden in gevaar? De Paardenkrant deed een vragenrondje. Betrokkenen concluderen dat zolang er vraag is naar de specifieke kenmerken van Gelderse paarden, zij bestaansrecht hebben.

Lees hier de rest van het artikel.

Ragdollcat

Re: Magere oogst Gelderse paarden roept vragen op

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:48

Tja men wil tegenwoordig hete moderne paarden, dan kijkt men niet meer naar gelderse paarden om.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:53

Dit is niet het eerste jaar dat de oogst erg mager is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:59

Ragdollcat schreef:
Tja men wil tegenwoordig hete moderne paarden, dan kijkt men niet meer naar gelderse paarden om.

GP worden juist steeds moderner.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:59

Vraag ik me af, waarom is die oogst zo mager? Ik heb geen snars verstand van die rassen maar op de manege loopt ook zon gelderse, is op zijn manier heet onder het zadel en loopt z2 dus is het dan omdat ze minder kunnen of hoe zit dat? Ik vond het wel een leuk paard om mee te werken!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

Nou wat mij zorgen gaf was dat ook het aanbod mager was. De afstamming van de aangeboden hengsten was echt niet je van het.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

Zolang het KWPN in het verleden goede Gelders hengsten naar de prullenbak verwees, de bloedeis afgeschaft heeft en er op de Gelderse paarden keuringen een ratjetoe aan paarden loopt, zodat niemand meer weet wat Gelders is, zie ik de toekomst somber in.
Gelders paarden zijn fijne gebruikspaarden, ook voor de iets minder getalenteerde ruiters. Jammer dat ze als "ouderwets' bestempeld worden; je hebt er meer plezier van dan die "hete moderne paarden" waar Ragdollcat het over heeft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:06

Ja op dat punt ben ik het oneens Linky. Maar dat weten we van elkaar ;)

Wat mij stoort dat het KWPN de bezichtegingen van de Gelderse heeft weggehaald bij de rijpaarden. De hengstenhouders komen daarom niet meer met kopers in aanraking en het heeft dus minder zin om hengsten voor te brengen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:25

Het is jammer dat er geen eentje bij zit dit jaar. En dat ze gemist worden, dat vind ik ook zeker positief, dat betekent dat de Gelderse hengsten een eigen plek hebben in dit gebeuren. En als je kijkt naar de reden (volgens M.Brouwer van het KWPN): de aangeboden hengsten waren kwalitatief niet goed genoeg, dan vind ik dat best een solide reden om geen hengsten door te laten. Het is geen lopende bandwerk waarbij er standaard elke jaar een of meerdere hengsten uit moet rollen. De populatie Gelderse paarden staat bekend als een kleine populatie (maar ik heb eigenlijk geen idee hoe veel/weinig er precies rondlopen, wie het weet mag het zeggen) waarbij bloedspreiding toch een belangrijk onderdeel is van het fokken. En Danser/Dior is bv. een hengst die vorig jaar november nog is goedgekeurd. Plus Saron en een hoeveelheid diepvries KI van overleden/geruinde hengsten waar ook nog uit geput kan worden. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er in de toekomst wel hengsten aangeboden blijven worden. Als dat niet gebeurt, of ze komen er niet doorheen, dan moet daar natuurlijk verder naar gekeken worden wat de reden is en of daar iets aan gedaan kan worden.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:26

Ik denk dat dit 'type' zeker lijdt aan veel onderwaardering en gebrek aan kennis van de mensen tegenwoordig.

KWPN had inderdaad niet de geldersen weg moeten halen bij de rijpaarden, maar het hele punt is ook (en tegelijkertijd de 'fout' in mijn ogen), dat zij zich ook zo opstellen dat het gelderse type niet mee hoeft te kunnen komen met de rijpaarden. Als je dit als stamboek verkondigd, komt er al gauw een stempel op het type paard van : Puur recreatiepaard om zijn geweldige veelzijdigheid.

Wat krijg je als kettingreactie : De 'echte' sporters zullen niet snel gaan voor een paard met 100 % gelders bloed of veel gelderse bloedvoering.

Waar ik het wel mee eens ben met Linky is dat de 'vergaarbak' aan hengsten die geen kans maken binnen de 'normale' KWPN hengstenkeuring/tuigpaardenkeuring vaak ingezet worden voor de gelderse richting. Met als gevolg dat ze niet genoeg voldoen aan de eis van het Gelders paard en er dus geen hengsten zijn in dat jaar die meedoen in de hengstenkeuringen.

Om maar eventueel niet te praten over een dekhengst hebben waar nauwelijks mee wordt gedekt omdat er geen winst uit een veulen fokken te halen is, enkel eer en prestatie. Ik zeg niet dat de rest van de paardenmarkt hier geen problemen mee heeft, maar je vangt altijd nog meer voor een 'rijpaard'/ 'dressuur' / 'spring' gefokt veulen als voor een gelderse.... Zo houdt je op het eind enkel de 'liefhebbers' van het gelders paard over die de lijnen doorzetten en die doorfokken, en er is in die populatie van liefhebbers nogal wat vergrijzing. De nieuwere generatie is te huiverig om eventueel een hengst op te fokken omdat je een keer een toekomstperspectief hebt van 20 dekkingen in het jaar ? Dan haal je de andere kosten er niet uit, mocht het je daar om gaan.

Een paar van de punten waar dit bericht een gevolg van is. Hopelijk is het nog niet te laat en zijn er genoeg mensen die nu eens de koppen bij elkaar steken om te zorgen dat behoud en verbetering het toekomstperspectief gaat zijn in plaats van het 'vergaan' van een zeer waardevol ras :j

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:31

NatasjavE schreef:
Nou wat mij zorgen gaf was dat ook het aanbod mager was. De afstamming van de aangeboden hengsten was echt niet je van het.

Welke afstammingen waren dat (ben even benieuwd)?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:32

Volgens mij wordt er al jaren gewerkt aan verbetering, maar zit het niet echt mee. De markt is al slecht en de vraag naar Geldersen is waarschijnlijk minder dan naar rijpaarden, vooral vanwege het imagoprobleem. Veel ruiters hebben een ouderwets Tuigpaard voor ogen als ze denken aan een Gelderse. Dat type is het gelukkig al lang niet meer, op enkele uitzonderingen na ;)

Ik vraag mij ieder jaar weer af waar nou toch die hele goede hengstveulens van Hengelo gebleven zijn. Je hoort er nooit meer wat van terug..

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:34

Pletje123 schreef:
Volgens mij wordt er al jaren gewerkt aan verbetering, maar zit het niet echt mee. De markt is al slecht en de vraag naar Geldersen is waarschijnlijk minder dan naar rijpaarden, vooral vanwege het imagoprobleem. Veel ruiters hebben een ouderwets Tuigpaard voor ogen als ze denken aan een Gelderse. Dat type is het gelukkig al lang niet meer, op enkele uitzonderingen na ;)

Ik vraag mij ieder jaar weer af waar nou toch die hele goede hengstveulens van Hengelo gebleven zijn. Je hoort er nooit meer wat van terug..

vraag ik me ook af, zou jammer zijn als de kampioenen inmiddels geruind zijn.... Blijven duimen dat er meer zijn die de gok durven te wagen :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:41

Ja :) Ik vraag me ook af waarom velen het helemaal niet doen, de hengst voorbrengen.

Wij als kleinschalige fokkers hebben het zelfs op de planning.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:45

Agnes75 schreef:
NatasjavE schreef:

Welke afstammingen waren dat (ben even benieuwd)?

De oudere hengst was :
Gelderse hengst:
Cat. Afstamming
705 Redford x Uniform

rest moet ik nog even vinden....grrr

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:48

Pletje123 schreef:
Ja :) Ik vraag me ook af waarom velen het helemaal niet doen, de hengst voorbrengen.

Waarschijnlijk een kostenkwestie....de hengst kost 3 jaar lang geld en levert niks op....bij de keuring moet je maar afwachten of hij wordt goedgekeurd, zoniet dan kun je hem ruinen en proberen als sportpaard te verkopen en hopen dat je dan de kosten er uit hebt.

Welke hengst willen jullie evt. uitbrengen? (afstamming?)

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:49

Pletje123 schreef:

Tja, wij hopen dus ook in 2014 te gaan.
Mochten er echt goede veulens geboren worden volgend jaar, dan houden we die ook zeker aan. Maar dan wel de koss vrije :') Eventueel 1 eigen dekhengst met Koss erin is genoeg ^^

Dat zeg ik, hopelijk wordt de ietwat jongere generatie wat fanatieker, die gebruiken het internet ook fatsoenlijk (no offense, maar geen mail krijgen van hengstenhouders of pas na 3 weken is ronduit om om te huilen) en wie weet kijken we dan over 10 jaar terug met al deze slechte vooruitzichten als een lachertje.

Het is voor mijn part absoluut geen verloren zaak, ik weet zeker dat er een goede markt is voor dit type paard, maar eerst moeten we dat imago een beetje weer op weten te krikken :j

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:57

Agnes75 schreef:
Waarschijnlijk een kostenkwestie....de hengst kost 3 jaar lang geld en levert niks op....bij de keuring moet je maar afwachten of hij wordt goedgekeurd, zoniet dan kun je hem ruinen en proberen als sportpaard te verkopen en hopen dat je dan de kosten er uit hebt.

Welke hengst willen jullie evt. uitbrengen? (afstamming?)

Ik heb 3 maand geleden een mail gestuurd om de kosten duidelijk te krijgen. Kosten zo kaal :
Citaat:
1e bezichtiging tuigpaard of Gelders paard
197,50

2e bezichtiging tuigpaard of Gelders paard
197,50

Verrichtingsonderzoek Gelders paard
Per dag
63,00

Cornage-onderzoek
67,00

DNA-onderzoek per paard
46,50

PROK-onderzoek hengst
67,00

Alle hierboven genoemde bedragen zijn excl. BTW

Voor de 3e bezichtiging worden geen kosten in rekening gebracht.

Cornage en PROK onderzoek moeten worden uitgevoerd door een daarvoor erkende dierenarts, U kunt deze dierenarts vragen naar de kosten hiervan.

De tarieven die ik hierboven vermelden heb zijn voor de beoordeling van deze beide onderzoeken.

Meer informatie en reglementen over de selectie van Gelderse hengsten kunt u terug vinden op:

http://www.kwpn.nl/site/main/article?gu ... 0c299e1a48

Dus ja, je bent wel wat kwijt. Maar dat is natuurlijk te verwachten

Wij hopen met een Wilson x Sirius te gaan in 2014, mocht alles goed verlopen
link afstamming : http://www.horsetelex.nl/pedigree.php?horseid=742211

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:09

Tja als je logisch nadenkt dan is het niet gek dat met al die rare bloedvoeringen het gelderse paard bedreigd wordt. Gelders en Groninger paarden zijn aparte rassen en door de rijpaardinvloeden verbaster je het ras.

Het KWPN denkt daar geheel anders over maar in mijn ogen verpesten ze het Gelderse ras. Ik vind ook niet dat het Geldersstamboek behoord bij het KWPN Als die zich nu bezig houden met rijpaarden en niet met Gelderse paarden zou dat het ras alleen maar ten goede komen.

Ik als paardenliefhebber en fokker van springpaarden vind het de doodsteek van het KWPN voor de huidige gelderse paarden zoals ermee omgesprongen wordt. Het gelderse paard moet terug naar de basis zoals het ook bedoelt is BASISPAARD met niet of nauwelijks invloeden van bloed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:14

Senja_x schreef:
Tja als je logisch nadenkt dan is het niet gek dat met al die rare bloedvoeringen het gelderse paard bedreigd wordt. Gelders en Groninger paarden zijn aparte rassen en door de rijpaardinvloeden verbaster je het ras.

Het KWPN denkt daar geheel anders over maar in mijn ogen verpesten ze het Gelderse ras. Ik vind ook niet dat het Geldersstamboek behoord bij het KWPN Als die zich nu bezig houden met rijpaarden en niet met Gelderse paarden zou dat het ras alleen maar ten goede komen.

Ik als paardenliefhebber en fokker van springpaarden vind het de doodsteek van het KWPN voor de huidige gelderse paarden zoals ermee omgesprongen wordt. Het gelderse paard moet terug naar de basis zoals het ook bedoelt is BASISPAARD met niet of nauwelijks invloeden van bloed.

Och och de eeuwig durende discussie..
A: Tis geen ras. Nooit geweest
B: Er is altijd een grote variteit in bloedvoering gweest.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:19

@Cheytjuh: ik heb het ook over het voer wat een hengst eet, het strooisel in z'n stal, de hoefsmid, vaccinaties, wormenkuren etc. Kan leuk zijn, een Wilson x Sirius (hoewel je dan wel enigszins inteelt op het Goudsmidbloed maar dat is weer een andere discussie), helaas niet voor mijn merrie...

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:21

Agnes75 schreef:
@Cheytjuh: ik heb het ook over het voer wat een hengst eet, het strooisel in z'n stal, de hoefsmid, vaccinaties, wormenkuren etc. Kan leuk zijn, een Wilson x Sirius (hoewel je dan wel enigszins inteelt op het Goudsmidbloed maar dat is weer een andere discussie), helaas niet voor mijn merrie...

PLetje gaat geloof ik met haar hengst volgend jaar, een Negro x Elegant :j

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:31

Er zit dus wel wat aanstormend talent aan te komen :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:34

Ik heb ook een hengst in opfok. Een Alexandro x Elegant x Zep x Commandant.
Zelfde jaargang als Chetjuh.

Klein beetje iteelt op Goudsmid is zo erg niet.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:35

Agnes75 schreef:
Er zit dus wel wat aanstormend talent aan te komen :D

Oh jazeker, de G jaargang in het gelderse paardentopic heeft wat leuke kandidaten, de F jaargang dus ook zowieso 1 :j

En mocht alles goed verlopen met de merries drachtig krijgen dit jaar, en er komen volgend jaar goede hengstveulens dan worden ze hier ook aangehouden om op te fokken :o Maar eerst maar eens DE keuze maken en kijken hoe alles verloopt

Ik zie nu pas dat jij Lisavivera hebt ? Prachtige merrie, ik ken haar nog van eerdere tijden in het Gelders paarden topic toen ze nog van Lia en Albert was geloof ik :j ?