Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:49

http://www.bokt.nl

Afbeelding
De volbloed op de renbaan
foto: http://www.paardenpixels.nl
Diverse dieren- en paardenwelzijnsorganisaties zetten wereldwijd al jaren hun vraagtekens bij het feit er veel jonge paarden die al moeten presteren. Zo zijn daar ook de paardenraces waarbij bijvoorbeeld tweejarige volbloedpaarden al aan de start komen. Deze races zouden debet zijn aan de gezondheid van de paarden. Een Nieuw-Zeelandse onderzoek, gepubliceerd in het vakblad Equine Veterinary Journal lijkt echter het tegendeel te bewijzen.

Het onderzoeksteam, bestaande uit drie man, concludeerde dat er duidelijk bewijs is dat de beweging op jonge leeftijd een positief effect heeft op het spier- en bottengestel. Tot op heden was er weinig onderzoek gedaan naar de invloed van races voor tweejarigen waarbij er een grote populatie betrokken was, waarbij die populatie ook hun gehele carrière gevolgd werd.

Voor het onderzoek zijn 4683 Nieuw-Zeelandse paarden gebruikt welke in het jaar 2001 en 2002 zijn geboren. Daarnaast waren er drie meetmomenten. De aanmelding bij een trainer (3152), het trainen en/ of voorbereiden op de race zelf (2661) en het uitkomen in races (2109). Deze paarden werden ook gevolgd op latere leeftijd. Er werd ook gekeken naar de winst of de uiteindelijke plek in de race. Daarnaast werd er ook rekening gehouden met de lengte van de carrière, het aantal starts en het aantal jaren dat een paard racete. Vervolgens werden deze gegevens via een wiskundig model vergeleken met paarden die pas op latere leeftijd in training en dus op de baan uitkwamen.

Onderzoekers concludeerde dat paarden die als tweejarigen al in een race meededen in hun hele carrière beduidend meer aan de start verschenen dan paarden die pas op driejarige leeftijd hun eerste race liepen. Dit verschil bleef ook bestaan als de gegevens getrokken op tweejarige leeftijd niet ingevoerd waren. Paarden die als tweejarigen al raceten hadden in hun carrière meer racejaren achter de rug. Ook de winsom van deze paarden was groter in vergelijking met paarden die op een latere leeftijd werden getraind en werden uitgebracht.

Mogelijk heeft het eerder trainen een positief effect op het spierweefsel en het bottengestel waar de paarden hun hele leven profijt van hebben, aldus de onderzoekers.

Lees hier het abstract van het onderzoek, alwaar je (tegen betaling) ook het hele artikel kunt downloaden.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-02-12 20:03, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Uitgebreider bericht geplaatst/ foto toegevoegd

upendo

Re: Racen met tweejarigen niet per definitie slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:51

Allemaal leuk en aardig, maar mentaal kan het alsnog nooit goed zijn voor zo'n dier.

Die gekke Nieuw-Zeelanders toch. :Y)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:53

wie heeft dat onderzoek gesponsord? wat een onzin!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:53

Ik had het denk ik iets geloofwaardiger gevonden als ze de paarden binnenstebuiten gekeerd zouden hebben medisch en gekeken zouden hebben naar hoe en op welke manier die hun oude dag gesleten hebben of aan hun eind zijn gekomen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:54

Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:55

Citaat:
Er lijkt dus een sterke associatie te zijn met een goede rencarrière en het starten op tweejarige
leeftijd. Ook lijken deze paarden een sterkere spier- en skeletopbouw te hebben dan de
paarden die op latere leeftijd getraind worden.

Eerste deel is logisch, ervaring en training

2e deel zegt genoeg, niet bewezen dus

Kan i.m.o. nooit goed zijn, zowel fysiek als mentaal

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:55

Hier zit een luchtje aan, dat van geld wel te verstaan.
Onderzoeken die aantonen dat een paard het best pas met 5 ingereden kan worden winnen daar niks mee. Maar een onderzoek als dit heeft toch best een leuke uitkomst, kunnen weer meer centjes verdiend worden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:56

kleinvosje schreef:
Gekeken is dus naar paarden uit 2001 en 2002, die zijn nu dus 10 en 11 jaar oud. Das nog niet zo oud, hoe kun je dan oordelen over gezondheid op langere termijn? Zijn die paarden er over 10 jaar nog, dan is het een ander verhaal, dan pas kun je oordelen of het paard er goed uitgekomen is...

precies.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:04

volgens mij is het niet ideaal om een renpaar dzo vroeg in te zetten, maar ik ken wel een EV die 18 koersen gelopen heeft als 2-jarige en daarna nog eventing gedaan heeft en uiteindelijk nog tot z'n 15de jaarlijks 3-4 rennen gelopen heeft. Die had niks arthrose of andere "kwaaltjes" tengevolge van het vroeg onder het zadel zijn en hard presteren
Al geloof ik best dat het niet alle paarden zo vergaat...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:05

Tis niet per definitie slecht zeggen ze..............maar meestal wel _O-

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:16

Zoals ik het lees, zijn het nog altijd voornamelijk een berg aannames en is er nog altijd geen klinisch/röntgenologisch onderzoek gedaan naar de fysieke gesteldheid en verschillen van de paarden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:18

Chakkie17 schreef:
Zoals ik het lees, zijn het nog altijd voornamelijk een berg aannames en is er nog altijd geen klinisch/röntgenologisch onderzoek gedaan naar de fysieke gesteldheid en verschillen van de paarden.

en dus kan er zeker door bokkers geen besluit genomen worden, iets wat blijkbaar toch wel het geval is...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:19

Chakkie17 schreef:

Van een goed onderzoek verwacht ik inderdaad rontgefoto's, rapporten van dierenartsen etc.
Die zie ik hier niet, dus dan blijft over, inderdaad, een berg aannnames.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:21

als ze gaan racen met 2. hoe oud zijn ze dan, als ze worden ingereden ?
max. 1,5 jaar...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:22

Het feit dat er correlatie is wil nog niet zeggen dat er causatie is...

Dus het feit dat een paard dat als 2 jarige gestart is wil nog niet zeggen dat hij lichamelijk er beter aan toe is en DAAROM langer door racet/succes voller is.
Het lijkt mij logischer dat een 2 jarige meer ervaring heeft (namelijk een jaar meer training en ervaring) en daardoor een stap voor is op de 3 jarige. Hierdoor is hij meer succesvol en zal hij meer winnen en meer gebruikt worden.

Het is pas interessant als ze gaan kijken of er verschil is te vinden als de paarden een jaar of 16-17 zijn. Kijken welke paarden dan al artrose ontwikkelen, in welke gradaties en op welke plek bijv.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:26

spicegirl schreef:
als ze gaan racen met 2. hoe oud zijn ze dan, als ze worden ingereden ?
max. 1,5 jaar...

dat hangt er vanaf van wanneer ze zijn, hier is het nog belangrijker om een "vroeg" veulen te hebben dus maart/april, dan zijn ze bij het "inbreken" in het beste geval 20 maanden...
klein voordeel voor de paarden is wel dat ze met lichte ruiters lopen en eigenlijk vrij snel de baan op gaan, dus rechtdoor en niet in een longeerbak of alleen 20x40pistes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:32

Focussed schreef:

Dus het feit dat een paard dat als 2 jarige gestart is wil nog niet zeggen dat hij lichamelijk er beter aan toe is en DAAROM langer door racet/succes voller is.
Het lijkt mij logischer dat een 2 jarige meer ervaring heeft (namelijk een jaar meer training en ervaring) en daardoor een stap voor is op de 3 jarige. Hierdoor is hij meer succesvol en zal hij meer winnen en meer gebruikt worden.

Het is pas interessant als ze gaan kijken of er verschil is te vinden als de paarden een jaar of 16-17 zijn. Kijken welke paarden dan al artrose ontwikkelen, in welke gradaties en op welke plek bijv.

Tja, ik ken echter ook genoeg artrose paarden die nog nooit een renbaan van dichtbij gezien hebben....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:35

Misschien een idee om met 1 jarigen te beginnen.. die kunnen wellicht nog meer races lopen en nog grotere winstsommen binnen slepen.. :r :wow:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:41

Ah, de bokt-wetenschappers denken weer eens zonder enige goede argumenten een onderzoek te kunnen verbeteren. Ongetwijfeld op basis van uitspraken in de penny, hart van Nederland en de Partij van de Dieren.

Al die mensen hier blèren elkaar alleen maar na en willen niet eens proberen uit hun hokje te komen. Goed bezig, worden jullie allemaal een stuk wijzer van! +:)+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:42

stef schreef:
Focussed schreef:

Tja, ik ken echter ook genoeg artrose paarden die nog nooit een renbaan van dichtbij gezien hebben....

Maar dat is in deze casus toch niet van belang?
Je wilt toch weten of 2 jarige op lange termijn schade ondervinden aan het vroeger inrijden dan 3 jarige (of mis wel 4 of 5 ik noem even wat) in de rensport?

Overigens kan men er in andere disciplines ook wat van hoor, daar vind je ook genoeg slijtage gevallen door het jaren verkeerd gebruiken van een paard, wat jij ook aangeeft . Maar goed daar gaat het in dit geval niet om.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:44

hollywood86 schreef:
Ah, de bokt-wetenschappers denken weer eens zonder enige goede argumenten een onderzoek te kunnen verbeteren. Ongetwijfeld op basis van uitspraken in de penny, hart van Nederland en de Partij van de Dieren.

Al die mensen hier blèren elkaar alleen maar na en willen niet eens proberen uit hun hokje te komen. Goed bezig, worden jullie allemaal een stuk wijzer van! +:)+

Als jij denkt dat je iedere wetenschappelijk onderzoek moet geloven ben je wel errug naief...
Eigenlijk moet je nooit alleen op de conclusie afgaan zonder de methode en discussie te kunnen lezen.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:46

@hollywood86: maar je moet toegeven dat er op basis van dit onderzoek eigenlijk geen conclusies kunnen worden getrokken (aselecte steekproef, controlegroep? etc etc)

Aan de andere kant zeg ik: laten we hieruit concluderen dat alleen mensen van 50kg en minder op paarden moeten rijden }:) Dat is ook een leuke :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:48

opvallend. als dit onderzoek het tegendeel had aangetoont was iedereen het er roerend mee eens geweest en had niemand van jullie getwijfeld aan de juistheid ervan en niet lopen mieren over worden als 'lijkt'.

maar dit past niet in jullie straatje en dus zal het wel niet kloppen of gesponsoord zijn.

open your eyes!!!!!!!!!!!!!!!
er is een helew ereld buiten bokt die niks anders doen dan paarden met 1.5/2 aanrijden, paarden met goede carierres en lange levens.
paarden die waarschijnlijk een nuttiger en bljer leven hebben dan veel van jullie paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:49

Focussed schreef:
Als jij denkt dat je iedere wetenschappelijk onderzoek moet geloven ben je wel errug naief...
Eigenlijk moet je nooit alleen op de conclusie afgaan zonder de methode en discussie te kunnen lezen.

We kunnen deze redenering ook omkeren. Ik durf te stellen dat zeker een 90% van de posters hier nooit een onderzoek volledig hebben gelezen waaruit eventueel blijkt dat het vroeg inrijden wel slecht is.
Dus nogmaals, op welke basis heeft iedereen die kennis?

Er is in ieder geval een zeker onderzoek gedaan naar prestaties, en spier/pees, dus nogmaals, prima als je het kan ontkrachten. Doe het dan alleen op basis van echte onderzoeken en niet op basis van ''ik heb van horen zeggen dat'''.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 15:53

Mijn ogen openen voor een onderzoek waar geen betrouwbare conclusie kan worden getrokken? Dat doen mensen alleen als het in hun eigen straatje past.

Ik wil het prima geloven dat een vroeg ingereden paard gezonder blijft dan een laat ingereden paard als er een GOED onderzoek komt.
-Grote groep paarden (denk aan 1000 tot 10.000en)
-Omstandigheden hetzelfde (overigen variabelen zoals huizing, voeding, manier van training, uren training etc.)
-Goede afhankelijke variable. Dus niet "lengte en succes van carriere" maar "staat van gewrichten" bijv.

En als er dan uitkomt dat het vroeg ingereden paard minder last heeft van (bijv) artrose dan een later ingereden paard, wil ik dat helemaal aannemen ;)