www.dehoefslag.nl / http://www.worldofshowjumping.com/
De Amerikaanse amazone Beezie Madden heeft zondag de G & C Jumping Derby tijdens het Winter Equestrian Festival gewonnen. Madden zadelde voor deze wedstrijd de dertienjarige KWPN merrie Prima (Kigali x Nimmerdor). De combinatie kreeg vier strafpunten, maar bleek met 143.05 seconden toch de snelste.
Madden was er niet zeker van of haar tijd wel voldoende zou zijn voor de overwinning: “Ik dacht eigenlijk dat iemand hier onder zou blijven,” aldus de amazone. “Ik vond dat het een mooie en efficiënte ronde was, maar die ene omlaag komende balk zorgde er wel voor dat het spannend bleef of iemand anders alsnog foutloos zou blijven.
“Prima is een echt speed paard. Ik heb ontzettend veel respect voor mijn Grand Prix paarden, maar speed paarden zoals prima worden niet altijd gewaardeerd. Ik denk dat het heel belangrijk is om zo’n paard in je arsenaal te hebben. Daarom ben ik eigenaresse Jenny Sutton erg dankbaar dat ik Prima mag blijven rijden en dat ze niet te koop zal komen te staan.”
Richard Jeffery had voor de gelegenheid in Wellington een uitdagend uit twintig hindernissen bestaand parcours neergezet, met onder andere een nieuwe derby wal, open water, de devil’s dyke en een aantal moeilijke heggen. Niemand wist foutloos rond te komen.
Op de tweede plaats eindigde Canadees Mario Deslauriers met Whistler (vier fouten in 144.95 seconden). “Wat een fijn parcours stond hier! Het was anders dan de vorige keer; toen was er aan beide zijkanten wat meer ruimte om snelheid te maken, maar ik vond het fijn te rijden.”
Shane Sweetham uit Ierland en Little Emir eindigden met eveneens vier fouten en een tijd van 145.23 seconden op de derde plaats.