Einde sportcarrière KWPN-hengst D-Day

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Einde sportcarrière KWPN-hengst D-Day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 10:49

www.horses.nl /www.vlhorses.nl

Na een lange carrière als KWPN-dekhengst en dressuurpaard gaat de schimmel D-Day (Donnerschwee x Welt As) van een welverdiende oude dag genieten. De nog altijd topfitte schimmel kreeg de laatste tijd lastvan opspelende blessures. Recent onderzoek leerde dat verder uitbrengen in de sport niet meer verantwoord en fair richting paard is. Waar en op welke wijze de leermeester zijn pensioen gaat houden wordt na het aftrainen bekeken.
De schimmel werd in 1992 geboren bij B. Huslage jr. in het Duitse Essen (D) onder Oldenburger vlag. Hij scoorde het hoogst van zijn jaargang in de dressuurverrichtingen in Neustadt-Dosse (D) in 1996, toen inmiddels goedgekeurd door het Oldenburger Verband. In 1999 werd D-Day ook goedgekeurd voor het KWPN na een verkort verrichtingsonderzoek.

Als hengst werd D-Day vele jaren gepresenteerd door De Ijzeren Man in Weert waar onder andere Niels Bax de hengst uitbracht in de dressuursport. De over veel beweging beschikkende schimmel met expressief voorbeengebruik werd matig ingezet voor de fokkerij maar vooral in moederlijnen duikt de naam nog steeds positief op.

In 2007 werd deze hengst verkocht naar Denemarken, waar hij met name vanwege zijn dominante karakter, werd gecastreerd en vervolgens opnieuw succesvol uitgebracht door een young rider-amazone op lichte tour-niveau.
In 2009 werd D-Day door Nico Witte uit Schijndel weer teruggehaald naar Nederland en verkocht aan de familie Van Limpt, de voormalig eigenaren van Bretton Woods. De inmiddels zeventienjarige werd ingezet als leerpaard door de jeugdige amazone Desiree van Limpt. "Het doel was om in alle rust met D-Day naar het Z te rijden, maar door zijn speciale karakter was dit niet altijd even makkelijk", aldus Desiree. Met de naam Diego werd, onder begeleiding van Emmelie Scholtens, met veel rust en geduld dit doel bereikt.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-02-12 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aangepast voor VN en ON --> VN

Dekloktikt

Re: Einde sportcarrière KWPN-hengst D-Day

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:21

Wel verdiend pensioen! Hij had het bij ons op stal 2006/2007 toch wel al aardig gezien met de dressuursport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:24

Dekloktikt schreef:
Wel verdiend pensioen! Hij had het bij ons op stal 2006/2007 toch wel al aardig gezien met de dressuursport.

Jammer idd dat zijn karakter de reden moet zijn van een moeizame doorstart, wellicht kon of wilde hij gewoon niet meer... Maar goed dat ie nu met pensioen is. :j

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:52

Jammer van zo'n gaaf paard maar wel heel eerlijk!

Heb in Waspik foto's gemaakt van dit dier, wel een gave combinatie met zijn huidige amazone! _/-\o_

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:11

Noeni schreef:
Jammer van zo'n gaaf paard maar wel heel eerlijk!

Heb in Waspik foto's gemaakt van dit dier, wel een gave combinatie met zijn huidige amazone! _/-\o_

Ben benieuwd kun je ze niet plaatsen?

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:46

Welverdiend. Lekker met pensioen.
Vind het wel leuk om te lezen. De moeder van Donnerschwee is de volle zus van de moeder van mijn paard.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:21

Jammer dat de blessure nu toch zo op blijft spelen alhoewel 20 jaar een respectabele leeftijd is om met pensioen te gaan :) Ik had hem graag nog eens in actie willen zien, heb een zoon van D-day die naarmate hij ouder wordt steeds meer op z'n pa gaat lijken (inclusief zijn interessante karakter :P )

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 08:07

Ik heb een merrie gehad van D-day.. (r.i.p) Een heerlijk, lief, aanhankelijk dier, maar idd ook een interressant karakter :))
Toevallig kwam ik een aantal jaar geleden op een stal te staan waar de stal ruiter jaren voor de ijzeren man heeft gereden met D-day. Het was erg leuk om zijn verhalen te horen over D-day, zeker omdat het bekend voor kwam bij mijn merrie :P

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 09:45

Ik heb ook met hem gewerkt bij de IJzeren Man. Ik vond hem zelf de fijnste hengst om mee te werken. In ieder geval goud eerlijk. Dat is ook het enige paard dat ik niet vergeet van de (korte :) ) tijd dat ik daar werkte.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:06

wij hebben hem een aantal keren gebruikt als vader dier. Dat leverde 1 elite merrie op {inmiddels ook prestatie} en 1 ruin die na een wat moeilijke start {inderdaad....niet altijd het makkelijkste karakter} de sterren van de hemel liep in het Z2. Overigens werd het later {vanaf zijn zesde ofzo} juist een heel makkelijk paard met alles.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:22

Ik heb een dochter van hem gereden zo'n 11 a 12 jaar terug,qua karakter net haar vader.
Dat hij nu maar lekker van zijn welverdiende pensioen mag gaan genieten!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:04

Samen met Desiree vond ik hem een prachtige combinatie. Al was hij niet altijd makkelijk, groot respect hoe zij hem dan de ring rondstuurde. Menig maal van hen samen genoten en het was gezellig als ze samen tijdens de ruiterweek bij ons op stal 'logeerden'. Ik hoop dat hij nog lang van zijn oude dag mag genieten!