Verzet tegen experiment op bedrijf van Paul Schockemöhle

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Verzet tegen experiment op bedrijf van Paul Schockemöhle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 12:08

http://www.dehoefslag.nl

Na protest door omwonenden denkt Paul Schockemöhle er over na om het experiment met genetisch gemanipuleerde entstof tegen de gevreesde bacterie Rhodococcus equi stop te zetten.
Het Nederlandse pharmaceutische bedrijf MSD Animal Health kreeg enige tijd geleden van de Bundesamt für Verbraucherschutz und Lebensmittelsicherheit (BVL) toestemming om drie jaar lang testen uit te voeren voor het vaccin. Er werd een overeenkomst gesloten met Gestüt Lewitz en dus was het de bedoeling om van 2012 tot 2014 in het voorjaar een groep veulens in een quarantaine-gebied van tien kilometer omtrek te plaatsen en hen het experimentele vaccin toe te dienen. Een deel van de veulens krijgt de entstof tegen de bacterie Rhodococcus equi, terwijl een tweede groep een placebo in het bloed gespoten krijgt.

Rhodococcus equi besmettingen komen veelvuldig voor bij veulens. De infectie is meestal fataal of zorgt voor ernstige schade aan de luchtwegen waardoor het veulen op latere leeftijd onbruikbaar is voor de sport. Tot voor kort was er geen effectief vaccin tegen de bacterie in de omloop.

Men kon tot 16 februari bezwaar indienen tegen het besluit van de BVL om het onderzoek toe te staan. Anja Sobczak van het Gentechnik-Refertin des Umwelt instituut is duidelijk tegen: “Men kan tijdens dit experiment niet garanderen dat de gemanipuleerde bacterie ziektes veroorzaakt bij mensen met een laag immuunsysteem. Dat zorgt voor veel te veel risico’s voor de omgeving.”

Op de website van het instituut is Sobczak minder vriendelijk. Zo wordt Schockemöhle onder andere beschuldigd van het hebben van een fokfabriek waarbij duizenden paarden in een te kleine ruimte worden gehouden.

Schockemöhle reageerde op deze beschuldiging met de volgende verklaring: “Op mijn bedrijf staan de paarden in grote loopstallen waar zo’n dertig tot veertig paarden in rondlopen. In sommige groepen staan zelfs maar acht tot tien paarden en sommige dieren staan in een individuele box. Ik begrijp niet waar deze loze kreten vandaan komen.”

Sobczak geeft toe nooit op het bedrijf te zijn geweest, maar blijft volhouden dat Schockemöhle wel degelijk eigenaar is van een enorme fokfabriek.

Er staan 3500 paarden op 2000 hectare grasland. Dat betekent dat er per hectare 1.75 paard graast. Volgens experts is twee paarden per hectare het maximum en dus moet de situatie op het bedrijf van Schockemöhle geen problemen opleveren.

Schockemöhle geeft aan teleurgesteld te zijn in het feit dat zoveel mensen tegen het vaccinatie experiment zijn: “Een heel aantal paardeneigenaren hadden van dit onderzoek kunnen profiteren. Wij als bedrijf hebben het probleem met de bacterie nu goed onder controle. We nemen bloed af van een pasgeboren veulen, tellen de witte bloedcellen en wanneer er zweren in de longen zijn geven we direct antibiotica. We weten nu tien dagen eerder of een veulen ziek is of niet. Op deze manier hebben we afgelopen seizoen slechts een enkel veulen verloren.”

Of Schockemöhle daadwerkelijk afziet van het experiment is nog onduidelijk. De paardenmagnaat kijkt nu of er andere manieren zijn om alsnog een betrouwbare entstof te ontwikkelen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:13

Hij is een gewaardeerd paardenmens, maar het lijkt of er een hetze tegen hem gaande is.
Is er al eens iemand op dit bedrijf geweest hier op Bokt?
Ik neem toch aan dat hij geen gekke risico's zal gaan nemen?
Even een linkje naar zijn imperium:
http://www.schockemoehle.com/gestuet-le ... in-lewitz/

Sky_As

Re: Verzet tegen experiment op bedrijf van Paul Schockemöhle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:15

ach ja, er gebeuren wel gekkere dingen.
Ik ken iemand die daar werkt.... losspringen van jonge hengsten gebeurt ook niet voor niks "achter gesloten deuren" .....

It is al about the money!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:19

Er is ooit een docu van zijn bedrijf geweest. Link daarnaar toe stond toen op bokt.
Wat er op de film stond was allemaal netjes op orde.
Het is gewoon gigantisch groot en elk jaar komp er weer en hoop nafok bij.
Het onderzoek kan bij positief resultaat uiteindelijk vele paardenbezitters helpen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:20

Sky_As schreef:
ach ja, er gebeuren wel gekkere dingen.
Ik ken iemand die daar werkt.... losspringen van jonge hengsten gebeurt ook niet voor niks "achter gesloten deuren" .....

It is al about the money!

Als je niet voor je paarden zorgt dan sta je niet te boek als iemand als PS, overal gebeuren dingen hoog in de sport waar je niet blij van wordt.
Als je het niet met eigen ogen gezien hebt kan je geen mening vormen, dan is het van 'horen van'.
Zien is geloven....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:22

Wat is er aan deze bacterie precies genetisch gemanipuleerd, dan?
Want je moet er wel rekening mee houden dat voor gewone vaccins de bacteriën ook op één of andere manier gemanipuleerd danwel behandeld zijn, dus dit zegt nog niets...

Overigens klein spelfoutje: het is immuunsysteem, niet immuumsysteem.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:51

Vergeet ook niet dat dit soort vaccins eerst uitgebreid in laboratoria worden getest voordat ze in de praktijk worden getest, en als er ook maar enige twijfel is over de veiligheid van het vaccin wordt het niet in de praktijk getest...

Ik ben ook wel eens daar op stal geweest en heb niks raars gezien, ik zou er mijn eigen paardje met een gerust hart achterlaten/stallen...

nikita95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:02

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:12

Ik vind het knap dat PS hieraan mee werkt :j dat onderzoek kan voor de hele paarden sector veel betekenen.
Is er geen manier om te zeggen of deze bacterie echt op mensen kan overgaan?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:19

Laten we zeggen: dat kón ie niet... oorspronkelijk. Er staat niet voor niets "equi" achter lijkt me.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:31

nikita95 schreef:
dit is de link naar het filmpje

http://www3.ndr.de/media/pferdetraum102.html

Ik heb die film een keer gezien. 900!!!!! veulens per jaar.
En hoe PS dan zit achter zijn tafeltje om aan de lopende band paarden(veulens) te keuren. Ik vond het net een fabriek en zo te lezen ben ik dus niet de enige die daar zo over denkt.

Ik ken PS nog uit zijn springcarriere....die was ook over toen er iets over de trainingsmethode naar buiten kwam. Heeft toen veel indruk om mij gemaakt als 11 jarige.

Houd niet in dat ik nu gelijk anti onderzoek ben. Het is natuurlijk super dat een bedrijf daar aan wilt werken. Uiteindelijk zal de hele paardensector daar baat bij hebben. Goed gekeurd of niet goedgekeurd medicijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:33

Marga schreef:
Anja Sobczak van het Gentechnik-Refertin des Umwelt instituut is duidelijk tegen: “Men kan tijdens dit experiment niet garanderen dat de gemanipuleerde bacterie ziektes veroorzaakt bij mensen met een laag immuunsysteem. Dat zorgt voor veel te veel risico’s voor de omgeving.”

Schockemöhle geeft aan teleurgesteld te zijn in het feit dat zoveel mensen tegen het vaccinatie experiment zijn: “Een heel aantal paardeneigenaren hadden van dit onderzoek kunnen profiteren. Wij als bedrijf hebben het probleem met de bacterie nu goed onder controle. We nemen bloed af van een pasgeboren veulen, tellen de witte bloedcellen en wanneer er zweren in de longen zijn geven we direct antibiotica. We weten nu tien dagen eerder of een veulen ziek is of niet. Op deze manier hebben we afgelopen seizoen slechts een enkel veulen verloren.”

En het draait kennelijk weer om geld. Wat betreft "alles onder controle" en "direct antibiotica". Mooi verhaal....ik dacht dat resistentie tegen antibiotica juist zo'n hot item was. Dat werkt hij zo in de hand. Straks krijgen ze mutaties, loopt alles uit de hand en werkt geen enkel antibiotica meer. Leuk voor mensen met een verminderde weerstand.....
Aan de andere kant: onderzoek is noodzakelijk als men een vaccin wil ontwikkelen......
Laatst bijgewerkt door Bravura op 16-02-12 19:40, in het totaal 4 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:38

Marga schreef:
“Men kan tijdens dit experiment niet garanderen dat de gemanipuleerde bacterie ziektes veroorzaakt bij mensen met een laag immuunsysteem. Dat zorgt voor veel te veel risico’s voor de omgeving.”

Kunnen ze het niet garanderen of niet uitsluiten? :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:06

Bravura schreef:
Marga schreef:
Anja Sobczak van het Gentechnik-Refertin des Umwelt instituut is duidelijk tegen: “Men kan tijdens dit experiment niet garanderen dat de gemanipuleerde bacterie ziektes veroorzaakt bij mensen met een laag immuunsysteem. Dat zorgt voor veel te veel risico’s voor de omgeving.”

En het draait kennelijk weer om geld. Wat betreft "alles onder controle" en "direct antibiotica". Mooi verhaal....ik dacht dat resistentie tegen antibiotica juist zo'n hot item was. Dat werkt hij zo in de hand. Straks krijgen ze mutaties, loopt alles uit de hand en werkt geen enkel antibiotica meer. Leuk voor mensen met een verminderde weerstand.....
Aan de andere kant: onderzoek is noodzakelijk als men een vaccin wil ontwikkelen......

Hij zegt toch dat de veulen gelijk bloed worden afgenomen, pas wanneer de veulens ook echt problemen met de longen hebben krijgen ze antibiotica, lijkt me geen onverantwoord antibioticagebruik. afwachten en pas behandelen als ze doodziek zijn of voor het geval dat ze doodziek raken dat is onverantwoord, dus snap je probleem niet zo goed.
Heel vervelend iets die rhodococcus, het zou mooi zijn als er wat tegen gevonden wordt qua vaccin.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:39

Dat zal niet om enkele veulens gaan waarvan er 1 antibiotica krijgt. Dat gaat om zeer veel veulens waarvan er meerdere antibiotica zullen krijgen bij problemen.....en ga er maar vanuit dat er risico's aan vast zitten met dit onderzoek, dus het zal niet sporadisch zijn dat er meerdere veulens antibiotica toegediend krijgen. En het project duurt enkele jaren.....dus ieder jaar weer veulens die risico lopen en behandeld worden. Die veulens groeien op en komen weer elders te staan. PS heeft enorm veel paarden dus er zal best wat meer antibiotica gebruikt worden dan op een kleine stal. Dat meerdere veulens dan ook nog eens behandeld moeten worden, dat werkt het wel in de hand op zo'n groot bedrijf.
Men maakt niet voor niets bezwaar in DTSL.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:49

Bravura beter lezen: er staat dat ze het betreffende veulen behandelen met antibiotica wanneer het zweren in de longen heeft.... Wat zouden ze volgens jou moeten doen, Jomanda bellen? Zo'n dier gaat zonder AB op een hele ellendige manier kapot. Jammer dat dit onderzoek geen doorgang meer kan vinden, het is een hele nare ziekte.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:52

hoogendroog schreef:
Bravura beter lezen: er staat dat ze het betreffende veulen behandelen met antibiotica wanneer het zweren in de longen heeft.... Wat zouden ze volgens jou moeten doen, Jomanda bellen? Zo'n dier gaat zonder AB op een hele ellendige manier kapot. Jammer dat dit onderzoek geen doorgang meer kan vinden, het is een hele nare ziekte.

Ik lees toch echt heel goed. Ik heb het hier over het gevaar voor antibioticaresistentie >- r i s i c o !. Niet 1 veulen te moeten behandelen onder 10 maar misschien wel tientallen veulens moeten behandelen uit enkele honderden, of weet ik hoeveel die vent fokt. Niet over een gruwelijke dood, de noodzaak om dergelijke veulens met zweren op de longen te moeten behandelen of Jomanda en haar gepruts.

Dat veulens met zweren behandeld moeten worden met antibiotica lijkt me logisch. Maar ik geef aan dat er dan een gevaar voor resistentie bestaat op een dergelijk groot bedrijf met zoveel veulens in een dergelijk onderzoek. Plus dat in een bedrijf waar ver over de 1000 paarden staan toch wel vaker, voor wat dan ook, eerder antibiotica zal worden gebruikt.

In DTSL maken ze zich niet voor niks zorgen bij een dergelijk onderzoek!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 02:56

Bij de ontwikkeling van ELK nieuw geneesmiddel of vaccin komt er toch echt een moment dat het toegepast moet worden op het levende dier (of mens, als het om humane middelen gaat). In eerste instantie gebruikt men daarvoor alleen gezonde dieren om te zien of het nieuwe preparaat ongewenste bijwerkingen heeft en of het bijvoorbeeld wel de juiste concentratie in het bloed en de weefsels bereikt. Daar ontkom je niet aan. Juist zo'n grote stal als die van PS is daarvoor geschikt, omdat er makkelijk groepen dieren gemaakt kunnen worden die verder onder precies dezelfde omstandigeheden leven. In de ene groep wordt het middel dan wel toegepast, in de andere niet (de controle groep). Zo is goed te beoordelen wat het effect van het nieuwe preparaat is. Ik stel het een beetje simpel voor, maar zo werkt het wel.
Het is dus juist goed dat zulke grote stallen hieraan meewerken, al zal er ongetwijfeld goed voor betaald worden. Vergeet niet dat de stal/hun dieren ook het risico lopen dat er (al of niet ernstige) bijwerkingen kunnen blijken. Overigens gaat het in dit stadium iha alleen om preparaten waarvan men geen problemen verwacht.
Het alternatief is dat er alleen speciale proefpaarden gebruikt worden, die speciaal voor dat doel gehouden worden. Is dat wenselijk? Ik denk het niet, ook al vanwege de kosten.
Of moet je elk onderzoek naar nieuwe medicijnen maar afblazen om het gebruik van proefdieren te elimineren? Vind ik niet erg reeel. Denk je eens in wat het voor veel veulens in de toekomst betekent als ze geen rhodococcus meer kunnen krijgen. Jaarlijks sterven er toch veel dieren aan. De behandeling is bovendien erg kostbaar (al gauw 800 euro of meer), het onderzoek van het zieke dier ook. Daarom wordt vaak gekozen voor euthanasie bij een sterke verdenking van rhodococcus, gewoon omdat de eigenaar geen geld heeft voor onderzoek en behandeling van het zieke veulen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 07:14

Volgens mij snap je het niet helelmaal of lees je het niet goed. Maar het behandelen met antibiotica is zoals het mu gebeurd. Hij wil aan een experiment meedoen voor wen nieuw vaccin waarbij ze hopen dat de veuelen een weerstand ontwikkelen tegen die bacterie. Alleen willen de omwoneneden dit niet omdat er een genetisch gemanipuleerde bacterie inzit, dat is heel wat anders dan een resistente. Ze hebben dus zelf et aan de genetica van die bacterie veranderd dus of wat verwijderd of wat er bij in gedaan. Mensen zijn hier vaak bang voor omdat je niet echt weet wat met zo n bacterie gebeurd en of die zelf verder gaat ontwikkelen of zelf verder als dusdanig veranderd dat ze erg gevaarlijk wordt. Hier gaat het protest om. Het uiteindelijke doel van S. Is dus zelfs om van die antibiotica af te geraken door de veulens te beschermen.
Bravura schreef:
hoogendroog schreef:

Ik lees toch echt heel goed. Ik heb het hier over het gevaar voor antibioticaresistentie >- r i s i c o !. Niet 1 veulen te moeten behandelen onder 10 maar misschien wel tientallen veulens moeten behandelen uit enkele honderden, of weet ik hoeveel die vent fokt. Niet over een gruwelijke dood, de noodzaak om dergelijke veulens met zweren op de longen te moeten behandelen of Jomanda en haar gepruts.

Dat veulens met zweren behandeld moeten worden met antibiotica lijkt me logisch. Maar ik geef aan dat er dan een gevaar voor resistentie bestaat op een dergelijk groot bedrijf met zoveel veulens in een dergelijk onderzoek. Plus dat in een bedrijf waar ver over de 1000 paarden staan toch wel vaker, voor wat dan ook, eerder antibiotica zal worden gebruikt.

In DTSL maken ze zich niet voor niks zorgen bij een dergelijk onderzoek!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:54

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:11

die zweren horen er niet op een gezond veulen. Ik snap dat je tegen het overdadig gebruik van antibiotica bent, je weet zo te lezen best waar je over praat. Maar als je de dood van een veulen kan voorkomen moet je alle middelen aangrijpen. Als zo'n veulen verder een normale jeugd kan hebben is er echt geen sprake van resistentie. Als je zelf fokt moet of zou je dat begrijpen.

Als je al je geld in goede merries stopt, die op en top gezond houdt, het risico neemt die merrie te verliezen bij de geboorte, je een dure dekking koopt, je de dierenartsrekening moet betalen voor het insemineren, scannen en Rhino-entingen, je 11 maanden in spanning zit en vaak vele nachten slaap mist... Geloof me, dan doe je er ALLES aan het veulen te behouden. Wie die instelling niet heeft kan beter ander werk of hobby zoeken!!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:12

Natuurlijk. Ik vind het ook goed dat er onderzoek verricht wordt naar vaccins, om welke ziekte het ook gaat. Anders komt er nooit een vaccin. Bij het testen zijn altijd risico's. Helaas wel.