Ook na de winter nog veel paarden te dik in Groot Brittanië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Ook na de winter nog veel paarden te dik in Groot Brittanië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 23:25

Bokt Nieuwsredactie - http://www.horsetalk.co.nz/

Uit een recent onderzoek in Groot Brittanië,uitgevoerd door de Univerity of Bristol's Animal Welfare and Behaviour Group in samenwerking met Waltham
Equine Studies Group, bij twee groepen paarden die tenminste zes uur per dag weidegang kregen bleek meer dan een kwart van de paarden en pony's te dik
aan het einde van de winter.
Deze uitslag kan er op wijzen dat goedbedoelde aanpassingen in de winter zoals dekens en minder beweging geven invloed hebben op het welzijn van de paarden.

Het onderzoek was gericht op de lichaamsconditie van een kleine groep paarden gedurende de maand februari 2011 en een cross-sectioneel onderzoek werd
uitgevoerd op 127 paarden en pony's in Somerset in februari 2011.
De paarden werden gehouden in kuddes van drie of meer paarden en kregen per dag tenminste 6 uur weidegang.

Hun lichamelijke conditie scores werden beoordeeld met een body condition score (BCS) en de cresty neck score (CRS).
Bij 27,6% van de dieren was sprake van zwaarlijvigheid (BCS van 7 of hoger), waarbij de paarden hoger scoorden dan de
pony's.
De pony's scoorde hoger bij de cresty neck score, waar in totaal 48,8 dieren te hoog op scoorden.
Het feit dat meer paarden dan pony's te dik waren maakt een einde aan de fabel dat over het algemeen pony's te dik zijn.

Wanneer paarden en pony's te dik zijn geworden in de lente- en zomermaanden dan moeten de eigenaren ingrijpen om de seizoensgebonden schommelingen in het gewicht te herstellen.
Dit kan worden bereikt door meer lichaamsbeweging en een lagere calorie-inname.

Toekomstige onderzoeken zullen zich richten op de andere factoren die van invloed kunnen zijn zoals spontane activiteit tijdens weidegang, onderling gedrag, sociale interacties en de sociale positie binnen de kudde.

tamary

Re: Ook na de winter nog veel paarden te dik in Groot Brittanië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:56

BCS gaat maar tot 5.

Tussen bar slecht weer en de kou (dus weinig beweging en meer voer) kan ik me voorstellen dat veel paarden te dik zijn. Zeker als die netjes winterspekjes hebben aangegeten.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 07:35

Bij ons doen de paarden nu ook weinig, staan 24/7 buiten en kunnen onbeperkt hooi eten. Er lopen er een paar bij die vooral te dik zijn. Mijn merrie bijvoorbeeld en haflinger.. dat komt omdat ik met dit weer gewoon niks kán. Maar ik ze liever dat ze nu te dik zijn en het niet koud hebben en straks weer mooi op gewicht en met spieren worden getraind als dat ze zo zijn als veel paarden die afgemaakt worden wegens verwaarlozing etc wat je nu enorm veel tegenkomt!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:01

En elders in de UK dwalen kuddes gedumpte paarden rond op zoek naar eten, het is een rare wereld.

Ik zie het al voor me straks op tv: Help mijn paard is te dik!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:24

verbaast mij ook wel wat over Engeland, dacht dat het daar zo slecht ging met veel paarden?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 09:25

Ik denk dat het voor de paarden qua rijkdom en armoede net zo verdeeld is als bij de mensen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:50

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zie het al voor me straks op tv: Help mijn paard is te dik!

Is er weer werk voor onderstaande groep. :(:)
Idee..op laten nemen bij je paardenverzekering. :D

Citaat:
Uit een rondgang van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD) blijkt dat de vierduizend diëtisten in Nederland tot 60 procent minder afspraken in de agenda hebben vergeleken met een jaar geleden. De terugloop leidde vorige week tot het faillissement van LIV, een van de grootste diëtistenorganisaties, waarbij 125 ontslagen vielen. De Diëtheek, een diëtistennetwerk met zo'n 65 personeelsleden, komt naar eigen zeggen het eerste kwartaal nog rond, maar vreest voor de toekomst.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... lten.dhtml

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:19

Veel mensen zien het niet eens als een pony te dik is, of ze vinden het niet zo erg...

Ben toch blij dat die van mij netjes op gewicht is. Daar heb ik best wat aan te doen en dat vind ik ook niet meer dan normaal. Maarja, ik ben diëtist.. kan dus moeilijk aankomen met een moddervette pown.

@ceasario vind het geen gek idee ;)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 12:15

Maar zonder gekheid, te zwaar is net zo erg als te mager.
Een paard met overgewicht kan niet alleen last krijgen van overbelasting van de gewrichten, maar in het lichaam hopen zich ook afvalstoffen op, die schade toebrengen aan de organen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:41