In het Zuid-Franse Vaucluse is de gevreesde paardenziekte Equine infectious Anemia (EIA) vastgesteld. Een virale ziekte die in de volksmond ook wel moeraskoorts wordt genoemd. Uit het vandaag verschenen rapport blijkt dat begin deze maand acht paarden op verdenking van besmetting werden onderzocht, vier van hen bleken daadwerkelijk drager van het virus. De vier besmette paarden zijn afgemaakt.
Equine infectieuze anemie is een virale paardenziekte die niet op de mens overdraagbaar is. Na een incubatieperiode van meestal één tot drie weken, maar soms ook drie maanden, kan de ziekte zowel acuut als chronisch verlopen. De acute versie gaat gepaard met koorts, zenuw-, hart- en bloedsymptomen (anemie).
De ziekte kent soms een dodelijk verloop, terwijl een groot aantal dieren nooit symptomen vertoont. Stress of andere ziekten kunnen de ziekte opnieuw activeren. De dieren worden voornamelijk via het bloed besmet, door insectenbeten of besmet materiaal (bijvoorbeeld naalden). De dieren blijven levenslang besmet en vormen zo een besmettingsbron voor andere paarden. Er bestaat geen behandeling of vaccin. Besmette dieren worden dus afgemaakt om de verdere verspreiding van de ziekte te vermijden.
ze weten nog helemaal niet of het zo besmettelijk is als wordt beweerd. Twee jaar geleden is mijn 'adoptie' paard ingeslapen....hij was drager. Hij stond al drie zomers in een kudde van 29 paarden,deze paarden zijn allemaal 2x getest....geen van de 29 was besmet.
Desty
Geplaatst: 15-02-12 22:02
Anemie is toch sowieso niet overdraagbaar? Of iig soorten van anemie? Of is er tegenwoordig ook al een virus soort die anemie veroorzaakt...
voornamelijk horsels geloof ik....en dan moeten ze niet verder vliegen na het besmette dier geprikt te hebben dan 3 km....dat overleeft het virus niet.
Ik heb in zuid frankrijk gewoond en 3 jaar geleden was het echt een epidemie. Ze noemen het daar le sida du cheval "paarden-aids". Alle wedstrijden werden toen afgeschaft en heel veel paarden zijn toen afgemaakt geweest. Heel erg triestig. Hopelijk zijn ze er deze keer snel bij zodat een hoop paarden niet besmet worden.
Ja verplicht... Het is triestig maar het is ongeneeselijk en om te vermijden dat het virus zich te veel versprijdt kunnen ze niet anders dan zo een maatregelen te treffen. Gelukkig was toen de stal waar ik werkte niet besmet, maar anderen hadden dat geluk niet waaronder dus sommigen effectief hun paard hebben moeten laten afmaken.