WEG 2010 eindigt in rode cijfers voor organisatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

WEG 2010 eindigt in rode cijfers voor organisatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-12 12:52

http://www.dehoefslag.nl

De WEG 2010 is voor de organiserende Stichting Wereldruiterspelen 2010 uitgelopen op een financieel debacle. Uit belastinggegevens komt volgens de krant Lexington Herald-Leader naar voren dat de stichting in de rode cijfers is beland en een tekort heeft van bijna 1,4 miljoen dollar, omgerekend ruim 1 miljoen euro. De stichting haalde op voorhand al niet het gewenste budget van 76 miljoen dollar. Factoren die hier aan bijdroegen waren de teruglopende economie en een duurder uitvallende renovatie van het Kentucky Horse Park en andere algemene operationele kosten. Het eindresultaat was dat alle kosten de bijna 70 miljoen aan inkomsten overstegen.

Andere partijen waren hierdoor genoodzaakt bij te springen. Alltech bracht als titelsponsor tien miljoen binnen, maar volgens een insider van het bedrijf is er uiteindelijk bijna 32 miljoen dollar gespendeerd. Alltech-oprichter Dr. Pearse Lyons schonk drie miljoen cash aan de stichting en er moest een door FEI Presidente Prinses Haya georganiseerde last-minute lening van twee miljoen dollar aan te pas komen om het evenement van start te kunnen laten gaan. Deze lening blijkt afkomstig te zijn van Darley, de wereldwijde renpaardenorganisatie van Haya’s echtgenoot Sjeik Mohammed. Op dit moment moet de helft van de lening nog worden terugbetaald.

Dezelfde Sjeik Mohammed uit Dubai sponsorde ook al via zijn Meydan Renbaan de endurancewedstrijd tijdens de WEG, waaraan hij zelf deelnam en individueel zilver won. Ook het Kentucky Horse Park ‘voelt’ de financiële gevolgen van de WEG. Kende het Park in 2008 nog een tekort van 47.000 dollar, het staat nu op 3,6 miljoen dollar. De gouverneur van de staat Kentucky heeft een budget van 7 miljoen voorgesteld om het park weer op de been te helpen. Zijn staat profiteerde overigens wel van de WEG. Het evenement bracht 18 miljoen dollar extra aan belastingen in de staatskas en gaf Kentucky een geschatte economische impuls van tussen de 200 en 400 miljoen dollar.

MargrietJonk

Re: WEG 2010 eindigt in rode cijfer voor organisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:13

Wéér rode cijfers met de wereld ruiter spelen. Hééééé'l lang geleden in Den Haag was dat ook al een fiasco m.b.t. de financiën. Correct me if I am wrong. Maar was t niet de wereld ruiterspelen in Aken? Die t wél rond had gekregen? Of heb ik t nou mis....

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:39

Klopt MargrietJonk.
De ruiterspelen waren toen in 1994 in Den Haag.
Ik heb er toen gewerkt, moest de mensen op het stallen en wedstrijd terrein van drank voorzien.
(ging ik op mijn fietsje met aanhangertje met drank, idolaat van de paardenwereld... ach ik was 14 haha)
Heb toen wel mijn geld gekregen, maar dat was alleen maar omdat mijn ouders en een kennis aandrongen op betaling op de laatste dag.

Zonde hoor dat het bijna niet kloppend te krijgen is.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:43

Tja zo zie je maar weer. Anders had je naar je centjes kunnen fluiten. Jammer hoor.

petraaken

Re: WEG 2010 eindigt in rode cijfers voor organisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:31

Ik denk dat Aken vooral heeft kunnen putten uit al jaren organiseren van een groot concours en dat de WEG niet zoveel meer vergde van hen. De Ruimte was er al omdat die hetzelfde is van het CHIO Aken. Kentucky had volgens mij ook op nog veel meer bezoekers van Europa gerekend. De gewone Amerikaan lag er ginder niet echt van wakker. het is de NBA niet of de super Bowl.

MargrietJonk

Re: WEG 2010 eindigt in rode cijfers voor organisatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:19

Ja inderdaad die zit niet zo erg te springen om een paardenfeest..... Maargoed Aken had inderdaad al wel zn reserves qua bezoekers aantallen.