Paard in Nood: "Strijd dierenmishandeling wassen neus"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vrijwilliger

Paard in Nood: "Strijd dierenmishandeling wassen neus"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:55

www.paardinnood.nl

Paarden Elkenrade: strijd tegen dierenmishandeling een wassen neus.
De strijd van de Nederlandse overheid tegen dierenmishandeling en –verwaarlozing is niet meer dan een wassen neus. Dat blijkt opnieuw uit de antwoorden van staatssecretaris Bleker op de kamervragen van de Partij voor de Dieren over de verwaarloosde paarden van Elkenrade (https://www.partijvoordedieren.nl/tweed ... gen/i/2439).

Terwijl Bleker volhoudt dat de paarden “goed verzorgd” worden en “(…) zijn onderzocht door een dierenarts en waar nodig zijn een tandarts en hoefsmid ingeschakeld”, kon Paard in Nood eerder aantonen dat dit niet op waarheid berust. De opslag van de verwaarloosde paarden van Elkenrade door het ministerie laat zwaar te wensen over. De dierenarts deed zijn werk niet goed, de paarden krijgen absoluut niet de juiste verzorging, zien geen hoefsmid en worden in dezelfde verwaarloosde toestand bij nieuwe eigenaren afgeleverd (zie http://www.paardinnood.nl/elkenrade.htm). Dat dit meer schering dan inslag is, blijkt o.a. ook uit een zaak waarin ruim 1300 verwaarloosde kippen in beslag genomen werden (zie: http://www.comitedierennoodhulp.nl/nieuws.html#020212). Waarom Bleker blijft volhouden dat de opslaghouders voldoen aan de wettelijke en de extra dierenwelzijnseisen, is voor Paard in Nood een raadsel. Als regelmatige controles bij opslaghouders, die Bleker in zijn brief noemt, dit soort wantoestanden laten voortbestaan, dan is het lot voor in beslaggenomen dieren in Nederland uitermate droevig.

Onjuiste informatie
Wat ook een raadsel blijft, is de vraag waarom er geen gebruik is gemaakt van het aanbod van Paard in Nood de verwaarloosde paarden op te vangen. Het antwoord van Bleker, dat de stichting op dat moment niet over voldoende opvangcapaciteit beschikte, klopt niet. Paard in Nood had, los van de eigen opvangmogelijkheden, nog ruim 60 potentiële opvangadressen dankzij de vele dierenvrienden die zich gemeld hadden om deze paarden al dan niet tijdelijk op te vangen. Herplaatsing via Paard in Nood had veel tijd en geld, en de paarden veel ellende bespaard!

Aantoonbaar onjuist is ook de informatie dat de paarden in de opslag verzorgd blijven “ (…) totdat het OM een beslissing in de zaak neemt over de uiteindelijke bestemming van de dieren.” De paarden zijn volgens Bleker formeel nog steeds eigendom van de oorspronkelijke eigenaresse. “Zodra de in beslag genomen dieren zijn vrijgegeven en herplaatsing van dieren bij een nieuwe eigenaar mogelijk is, worden de werkzaamheden in gang gezet om de herplaatsing te realiseren.” Dat is vreemd, want minimaal twee van de paarden zijn al herplaatst bij nieuwe eigenaren. Paard Doc revalideert al een tijd bij Paard in Nood en uit betrouwbare bron is bekend dat de palomino Priscilla volgens DR-loket eind november 2011 ook al herplaatst was.

Opvallend is verder dat regiopolitie Limburg-Zuid volgens Bleker een uitgebreid onderzoek ingesteld heeft en men nu bezig is “met het completeren van het proces-verbaal”. Duidelijk is dat het afronden van het proces-verbaal nog enige tijd kan duren. Het proces-verbaal dateert van 9 november 2011. Na drie maanden zijn de mensen die alle bewijsstukken hebben verzameld en de zaak aanhangig hebben gemaakt nog steeds niet gehoord. Zo blijft het lot van de paarden van Elkenrade uitermate onzeker.

Paarden Elkenrade mogelijk alsnog naar de slacht
Volgens Bleker is het “niet altijd eenvoudig om voor de door DR op te vangen dieren een nieuwe plek te vinden, onder andere in verband met hun vaak lastige achtergrond.” Hoewel er moeite wordt gedaan om goede herplaatsadressen te vinden, kan het “helaas voorkomen dat een dier, na de verkoop, toch wordt verkocht aan een slachthuis. Ik kan daarom niet garanderen dat in beslag genomen dieren niet in een slachthuis belanden.” Dit is ronduit schandalig. Paard in Nood heeft diverse keren aangeboden om te helpen met de herplaatsingen. Hiervan is nog steeds geen gebruik gemaakt. Het via handelaren verkopen van dieren met een dergelijk traumatisch verleden drijft de kosten op. Mensen die zich in deze barre financiële tijden nog een paard kunnen veroorloven, zullen zeker niet kiezen voor een duur getraumatiseerd paard. De kans dat de paarden alsnog naar de slacht gaan is dan ook uitermate groot. Stichting Paard in Nood vraagt zich af waarom men dan nog de overheid zou moeten inschakelen om dieren te redden als deze via die route onder slechte omstandigheden gehouden en later alsnog naar de slacht gaan?!

Aanpak dwangmatig dierverzamelaars onder de maat
Ondanks op zich mooie initiatieven als 144 (Red een dier) en de dierenpolitie, blijkt de verdere aanpak van dierenmishandeling en –verwaarlozing in Nederland op dit moment niet meer dan goedkope politieke sier. Wanneer in beslaggenomen dieren, zoals de paarden van Elkenrade, telkens van de regen in de drup terechtkomen en het ministerie zich wentelt in mooipraterij, zetten dergelijke initiatieven weinig zoden aan de dijk. Ook de aanpak van dwangmatig dierverzamelaars, waaronder Marleen O, de hoarder van Elkenrade, blijft ver onder maat. De staatsecretaris mag zich troosten met de gedachte dat een tijdelijk houdverbod soelaas biedt. Uit Amerikaanse cijfers blijkt dat de recidive van dwangmatig dierverzamelaars nagenoeg 100% is! Dat blijkt ook in dit geval. Uit betrouwbare bron weet de stichting dat Marleen O weer is begonnen met de voorbereidingen voor een nieuwe dierenverzameling. Hoewel Paard in Nood de dierenpolitie meteen heeft geïnformeerd over de activiteiten van deze hoarder, is deze nog niet in actie gekomen. Wil men deze en andere dierverzamelaars het handwerk leggen, dan zouden zij een levenslang houdverbod moeten krijgen en onder permanent toezicht worden gesteld. Het is duidelijk dat het in Nederland nog aan de juiste kennis en ervaring ontbreekt om deze problematiek daadwerkelijk goed aan te pakken.

Paard in Nood hoopt dat de politiek en de overheidsinstanties zich eindelijk eens juist en volledig laten informeren. Daarvoor kunnen zij altijd terecht bij de vele stichtingen die het welzijn van dieren hoog in het vaandel hebben. De meeste van deze stichtingen hebben die kennis en ervaring namelijk wel in huis.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 13-02-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: aangepast

snellemerlin

Re: Paard in Nood: "Strijd dierenmishandeling wassen neus"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:39

Ik wist tot gisteren niets van dit hele verhaal. Heb vandaag mijn nieuwe paardje ( 1,5jr) leuk quarterhengstje, opgehaald. Er was keuze uit 15. waarvan er al een paar waren verkocht. Het gaat om paardjes uit bovengenoemde groep. Ik was voorbereid op nare tafrelen maar trof welliswaar geen schoonheidsprijs aan maar ze vielen helemaal niet ernstig tegen.( ik had misschien aan 10 keer erger gedacht door de filmpje die ik al van te voren had opgezocht.) netjes op de hoefjes, geend en gechipt. In schone stallen. Wat er met de anderen gebeurt weet ik natuurlijk niet, maar mijn paardje is nu thuis en blijft hier de rest van zijn leventje. Je kunt wel zien dat hij eea te kort is gekomen, maar hij lijkt niet ernstig getraumatiseerd. reageert allert en cool en dat voor zo'n jong diertje. Hij krijgt nu alle kans om zich lekker verder te gaan ontwikkelen. Ik hoop veel plezier met hem te gaan krijgen.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:46

uhm. paard in nood overdrijft ik weet namelijk van het eerst opgehaalde paard ze krijgen de basisbehoeften en dat ze dan niet gepoest zijn tsja daarvoor is de nieuwe eigenaar

Vrijwilliger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 21:35

litilaura schreef:
uhm. paard in nood overdrijft ik weet namelijk van het eerst opgehaalde paard ze krijgen de basisbehoeften en dat ze dan niet gepoest zijn tsja daarvoor is de nieuwe eigenaar

Beste litilaura, bekijk de foto's en video's op paardinnood.nl nog maar eens goed. Daar is niets overdreven aan.

Ondertussen is er weer heel wat tijd verstreken. Natuurlijk zorgt Dienst Regelingen n.a.v. alle publiciteit die deze zaak heeft gehad en kamervragen ervoor dat deze paarden er beter uitzien en beter verzorgd zijn voordat ze naar de handel gaan. Dat was ook de hele opzet van alle reuring die Paard in Nood heeft veroorzaakt: dat de paarden zo snel mogelijk die zorg zouden krijgen die ze verdienen!!
Ik zou zeggen: deze missie is voor het grootste deel geslaagd, maar er is nog veel, heel veel werk te doen!
We hebben ondertussen begrepen dat alle paarden verkocht zijn.