Nog ter informatie de beleidsregels die tot op heden geldig waren binnen de gemeente Medemblik:
Medemblik en Noorderkoggenland en Wognum, beleidsnota 2008.
Beleidsnota paardrijbakken, via internet kan ik deze niet meer terugvinden ( iemand anders wel?) Ik heb nog wel de 7 pagina tellende beleidsnota uit 2008, dus mocht iemand interesse hebben kan ik deze in pdf toesturen. Over het algemeen kan ik aangeven dat de bovenstaande concept regels soepeler zijn ( geen verbod meer witte hekken, 50 tot derden is 30 meter geworden, niet meer perse richting buitengebied)
Andijk, beleid vastgesteld 21 oktober 2010
• De voorzieningen worden gerealiseerd op het huisperceel tot maximaal 120 meter vanaf de voorgevel van de woning
• De voorzieningen mogen alleen worden gerealiseerd en gebruikt in het kader van de uitoefening van de hobby door de bewoners van de op het perceel aanwezige woning
• De voorzieningen mogen een totale oppervlakte hebben van niet meer dan 2400 m2
• De afstand van de voorziening tot de perceelgrens moet tenminste 5 meter zijn;
• De voorzieningen moeten , vanaf de weg gezien, achter de achtergevelrooilijn en als regel achter de eigen bestaande bebouwing moeten worden gerealiseerd.
• Er moet een beplantingsstrook van 3.5. meter breed tussen de voorziening en de perceelgrens worden aangebracht, tenzij de mening van het college van burgemeesters en wethouders in een specifieke situatie het belang van behoud van open landschap geen of slechts enkele beplantingen moet worden aangelegd.
• Er mogen geen lichtmasten worden geplaatst.
Wervershoof
De gemeente Wervershoof had geen officieel beleid maar een circulaire onder de ambtenaren. Deze is volgens mijn info in het laatste bestemmingsplan van zwaagdijk-oost uiteindelijk verwerkt en had als belangrijkste regel de 30 meter tot aan derden. Er werd echter per individueel geval bekeken hoe of wat.
Met ander woorden ( iedereen in voormalig Andijk, Wervershoof en in mindere mate Noorderkoggenland ):Let op! De tijd dat alles gedoogd werd of makkelijk te legaliseren viel is niet meer. Mijn inschatting is dat minder dan 5 a 10% van alle rijbakken binnen de gemeente Medemblik ooit formeel vergund is, en dat dit voor veel mensen problemen kan gaan opleveren.