Nieuw beleid Paardrijbakken gemeente Medemblik

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Nieuw beleid Paardrijbakken gemeente Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 20:51

Het college van burgemeester en wethouders van Medemblik maakt bekend dat zij in hun vergadering van 31 januari 2012 heeft vastgesteld, de ‘Beleidsregels voor planologische afwijkingsmogelijkheden van het bestemmingsplan onder de Wabo/planologische kruimellijst’.

Op basis van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2° van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is het mogelijk om voor kleine afwijkingen van het bestemmingsplan ontheffing van de regels van het bestemmingsplan te verlenen in kruimelgevallen die uitputtend zijn opgesomd in artikel 4 van bijlage II behorend tot het Besluit omgevingsrecht (Bor). Daarnaast is een apart beleid voor paardrijbakken opgesteld. Het beleid treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan.

De beleidsregels liggen van 10 februari 2012 ter inzage bij de balie van KCC Ruimte in het gemeentehuis aan de Dick Ketlaan 21 te Wogum.

(Ik zal de beleidsregels z.s.m. ophalen en uploaden)

Sammie

Re: Nieuw beleid Paardrijbakken gemeente Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:39

Heb je ze al? Verder ontbreekt hier nog een bron. :)

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 21:40

Bron: http://www.medemblik.nl//medemblik/beke ... drijbakken

Ik ben vandaag bij de gemeente geweest om de beleidsregels ter inzage te zien. Ik kreeg echter geen kopie mee en mocht ook geen foto maken van het document. Fijn die openbaarheid van bestuur.... Pas als de beleidsregels definitief zijn kan je een kopie mee krijgen maar dan kan je dus geen zienswijze meer indienen.

Gelukkig waren het slechts 7 regels. Dus hierbij ongeveer de regels. De regels hebben betrekking op alle huidige bestemmingsplannen binnen het totale grondgebied van de gemeente Medemblik met uitzondering van de gebieden die een ecologische status hebben.

1) De rijbak moet zuiver voor hobbymatig gebruik zijn van de eigenaar/bewoner.
2) De rijbak moet recht achter de woning van de aanvrager liggen.
3) Alleen objectverplichting is toegestaan. Er moet met een officieel rapport worden aangetoond dat alleen het oppervlakte van de bak verplicht wordt.
4) De rijbak moet minimaal 30 meter van woningen van derden zijn gelegen
5) De rijbak moet 5 meter van de perceelgrens zijn afgelegen. De rijbak moet landelijk worden ingekleed.
6) Het maximum oppervlak van de rijbak is 800m2 (dit zijn dus 20 bij 40 bakken)
7) De omheining mag maximaal 1.5 meter hoog zijn.

De bevoegdheid om bovenstaand beleid aan te nemen is in zijn algemeenheid door de raad gedelegeerd aan het college. Als er geen zienswijze worden ingediend wordt het beleid automatisch geldig ( 6 weken na publicatie ). Worden er wel zienswijze ingediend dan moet het college opnieuw een afweging maken.

Er is mij aangegeven dat als het beleid straks aangenomen is de gemeente Medemblik voornemens is om te gaan handhaven op alle illegale rijbakken waarbij overlast wordt gemeld (waarbij de situatie afwijkend is aan bovenstaande beleidsregels).

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 22:06

Nog ter informatie de beleidsregels die tot op heden geldig waren binnen de gemeente Medemblik:

Medemblik en Noorderkoggenland en Wognum, beleidsnota 2008.
Beleidsnota paardrijbakken, via internet kan ik deze niet meer terugvinden ( iemand anders wel?) Ik heb nog wel de 7 pagina tellende beleidsnota uit 2008, dus mocht iemand interesse hebben kan ik deze in pdf toesturen. Over het algemeen kan ik aangeven dat de bovenstaande concept regels soepeler zijn ( geen verbod meer witte hekken, 50 tot derden is 30 meter geworden, niet meer perse richting buitengebied)

Andijk, beleid vastgesteld 21 oktober 2010
• De voorzieningen worden gerealiseerd op het huisperceel tot maximaal 120 meter vanaf de voorgevel van de woning
• De voorzieningen mogen alleen worden gerealiseerd en gebruikt in het kader van de uitoefening van de hobby door de bewoners van de op het perceel aanwezige woning
• De voorzieningen mogen een totale oppervlakte hebben van niet meer dan 2400 m2
• De afstand van de voorziening tot de perceelgrens moet tenminste 5 meter zijn;
• De voorzieningen moeten , vanaf de weg gezien, achter de achtergevelrooilijn en als regel achter de eigen bestaande bebouwing moeten worden gerealiseerd.
• Er moet een beplantingsstrook van 3.5. meter breed tussen de voorziening en de perceelgrens worden aangebracht, tenzij de mening van het college van burgemeesters en wethouders in een specifieke situatie het belang van behoud van open landschap geen of slechts enkele beplantingen moet worden aangelegd.
• Er mogen geen lichtmasten worden geplaatst.

Wervershoof
De gemeente Wervershoof had geen officieel beleid maar een circulaire onder de ambtenaren. Deze is volgens mijn info in het laatste bestemmingsplan van zwaagdijk-oost uiteindelijk verwerkt en had als belangrijkste regel de 30 meter tot aan derden. Er werd echter per individueel geval bekeken hoe of wat.

Met ander woorden ( iedereen in voormalig Andijk, Wervershoof en in mindere mate Noorderkoggenland ):Let op! De tijd dat alles gedoogd werd of makkelijk te legaliseren viel is niet meer. Mijn inschatting is dat minder dan 5 a 10% van alle rijbakken binnen de gemeente Medemblik ooit formeel vergund is, en dat dit voor veel mensen problemen kan gaan opleveren.