Paardenmelk een goed alternatief bij koemelk-eiwitallergie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenmelk een goed alternatief bij koemelk-eiwitallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 22:23

http://www.vmt.nl

Paarden- en kamelenmelk kunnen een goed alternatief vormen voor kinderen en volwassenen met een koemelk-eiwitallergie. Het is echter nog wachten op het wetenschappelijke bewijs hiervoor.

Fhealinc, een organisatie die wetenschap en praktijk bij elkaar brengt, richtte het Expertisecentrum voor Voeding, Afweer en Allergie op om onder meer onderzoek te doen naar nichemelk.

Esther de Vries van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch stond aan de wieg van het EEVA. “We zijn de aanjaagfase intussen voorbij. Ambitieuze ondernemers timmeren al jarenlang samen aan de weg om de claim te kunnen leggen voor de gezonde werking van hun paarden-en kamelenmelk”, zo vertelt De Vries. “Voor deze groep ondernemers is deze claim belangrijk. Het biedt businessperspectieven kansen voor ketenontwikkeling.”

Daarnaast benadrukt De Vries dat het voor patiënten belangrijk is om te weten dat voeding werkt zoals het bedoeld is. “Het uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoek kan leiden tot het veelgevraagde bewijs.”

De eerste stap naar wetenschappelijk bewijs is het aanbieden van het onderzoeksprotocol voor medisch ethische toetsing. Na goedkeuring zullen twintig patiënten met een bewezen koemelk-eiwitallergie deelnemen aan een provocatietest. Bij deze test wordt gekeken of patiënten nichemelk kunnen verdragen. Ondervinden ze geen hinder van de melk, dan kunnen ze de melk langer gebruiken om erachter te komen of ze op lange termijn geen allergie ontwikkelen. Op dit moment is het project in de fase van medisch ethische toetsing en draait op volle toeren.

Als nichemelk geschikt blijkt te zijn voor koemelk-allergiepatiënten, biedt dit kansen voor ketenontwikkeling. Het bedrijfsleven kan samen met kennisorganisaties bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuwe sector door gerichte producten en/of diensten te ontwikkelen die aansluiten bij de problematiek en wensen van de markt van koemelkallergie.

Jodi93

Re: Paardenmelk een goed alternatief bij koemelk-eiwitallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:30

paardenmelk smaakt wel raar in het begin haha

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:33

ben heel benieuwd! mijn zoontje heeft koemelk allergie.
daarbij wist ik al dat paardenmelk heel goed helpt bij eczeem. ken meerdere mensen die erge klachten hadden en nu helemaal eczeem vrij zijn! jammer dat het bij de huisarts nooit voorgeschreven word het is zo veel beter dan al die hormoon zalven!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:34

Maar het is toch al jaaaaaren bekend dat een groot deel van mensen met een koemelkallergie wel tegen soja- en geitenmelk kan? Waarom paardenmelk dan niet?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:36

Het valt te proberen als je het hebt :j
Zo heb ik hele goede ervaring met dit weer met handcreme op basis van paardenmelk.

Ik heb vorig jaar paardenmelk gedronken, maar moet eerlijk zeggen dat ik moeite had om het weg te krijgen en binnen te houden.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:39

je hebt ook paardenmelk capsules he werkt net zo :j

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:43

ik vind het niet vies smaken maar wel aan de prijzige kant. of het moet nu al minder zijn.toen was het 16 euro voor 1 liter. weet niet hoe het nu zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 22:52

Het is inderdaad duur... maar persoonlijk vind ik het veel lekkerder als koemelk! Heb er veel goede verhalen over gehoord, ook qua crèmes etc. Wel goed dat ze nu ook wetenschappelijk hiernaar gaan kijken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:17

Je kunt ook gewoon geen melk drinken. Is nog nooit iemand dood aan gegaan.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:26

Ik hoorde dat het drinken van paardenmelk eczeem kan verminderen... Hmmm... Misschien toch uitproberen dan maar. :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:39

Ik vind paardenmelk lekker en geitemelk niet. Kamelenmelk nog nooit getest; zou ik ook weleens willen proeven.

Toen ik klein was vond ik melk bij een ander niet lekker. Bleek melk uit een pak te zijn; dat kreeg ik thuis nooit. Ik ben groot geworden op rauwe melk, bij voorkeur rechtstreeks uit de koeltank. :9

Melk uit een pak vind ik nog steeds niet lekker en houdbare melk zou de naam melk wat mij betreft niet eens mogen dragen. Dat smaakt niet eens meer naar melk maar een chemische witte substantie.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:53

dan wil ik een paarden boerderij beginnen met melk paarden , ik zeg kassen afbreken en weer meer weiland. ;)

nee zonder gekheid, ben zelf ook overgevoelig voor koemelk dus let erg op wat ik eet en drink omdat het tegenwoordig overal inzit < daar komt dan ook waarsch de overgevoeligheid vandaan, (in de natuur drink je melk , voor hulp met groeien met je botten enzv. daarna heb je t eigenlijk niet meer nodig.

ben benieuwd. geitenmelk vind ik prima smaken, soja melk daarintegen. niet te drinken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 23:55

Van nature drinken mensen geen melk, Odieta. Dat is juist heel tegennatuurlijk voor mensen die geen zuigeling meer zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 07:47

_San87_ schreef:
Van nature drinken mensen geen melk, Odieta. Dat is juist heel tegennatuurlijk voor mensen die geen zuigeling meer zijn.

fijn, dus ik ben gewoon normaal, als niet melk drinker, tot nu toe lust ik alleen karnemelk, dat drink ik heel sporadisch in de zomer een keertje.
Geitenmelk, paardenmelk, koeienmelk, vers, uit een pak, lang houdbaar, ik krijg het allemaal niet weg.
Zelfs cocosmelk vind ik echt niet om weg te krijgen ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:21

Ik ben zelf meer benieuwd naar het effect van paardenmelk op mensen met een darmziekte omdat sommige mensen daar dus ook veel baat bij schijnen te hebben.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 09:59

Ik heb ook een koemelkeiwit allergie. Ik doe het met geitenmelk producten. Werkt net zo goed en is veel goedkoper!

EDIT: werkt ook bij eczeem en spijsverteringsproblemen trouwens.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:02

_San87_ schreef:

Exact.

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:08

Wat een geldverspilling. Al jaren is geitemelk een goede vervanger,nu ruimen ze eerst alle geiten,dan gaan we onderzoek doen naar paardenmelk en gaan we heel nederland volzetten met kamelen.Nou misschien een voordeel alle merries die nu op marktplaats staan kunnen zo de melkstal in.

Zjakira_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:11

Pas wel op, want in Paardenmelk zit net zo goed Lactose als in Koemelk, en veel mensen zijn allergisch voor de Lactose en Lactase die in de melk aanwezig is. Dus dan zou Paardenmelk nog geen verbetering zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:25

Sojamelk dan? ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:28

Sojamelk bevat geen lactose maar wel vergelijkbare suikers die vergelijkbare reacties kunnen geven.
Kwestie van proberen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:32

Sojamelk schijnt helemaal niet zo goed te zijn als men in het begin beweerde.
Paardenmelk daar in tegen werkt echt fantastisch tegen exceem e.d.

Maar wat San al zegt... Mensen horen geen melk meer te drinken na hun baby periode, kijk eens naar alle zoogdieren. Er is er geen een meer die nog mel drinkt (al helemaal niet van een ander dier)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:35

Mijn zoontje heeft koemelkallergie.. hij heeft nu 'gewoon' allergie-speciale melk.
Ik hoop gewoon dat hij eroverheen groeit ;) (het is namelijk niet alleen puur het melk-drinken.. maar natuurlijk ook alle producten waar melk in is verwerkt)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 14:05

Maar bedenk wel dat de paardenmelkerij een bijprodukt heeft en dat zijn de veulens die jaarlijks geproduceerd moeten worden om de merries melk te laten geven. In veel gevallen zullen die veulens goed behandeld worden, maar wat gebeurt er met de veulens die niet verkocht kunnen worden of op melkerijen die het niet zo nauw nemen en gewoon maar wat aankruisen; het gaat tenslotte om melk en niet om het fokken van goede paarden.
Zeker in deze tijd, waar goed gefokte veulens al slecht verkocht worden vraag ik me af wat er met de veulens van de melkerijen gebeurt.
Daarbij is, zoals als gezegd, melk niet geschikt na de baby periode en schijnt de helende werking van paardenmelk (en melkzalfjes) ook nog wel eens wat overdreven te worden, ondanks dat het soms wel lijkt te helpen bij klachten, maar daarover zijn de meningen soms wat verdeeld!

http://www.skepsis.nl/paardenmelk.html

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:07