Zaanstad komt met regels voor paardenhouderijen. Het aantal mensen dat paarden houdt neemt de laatste jaren zo fors toe dat er volgens burgemeester en wethouders beleid nodig is.
In de landelijke gebieden van Zaanstad houden steeds meer bewoners paarden. Boeren doen het om er wat extra’s mee te verdienen of uit hobby. Maar de gemeente constateert dat veel van de bouwsels die nodig zijn voor de dieren, zoals de paardenbakken, vaak illegaal worden aangelegd. Daarnaast zijn er buren die last kunnen hebben van de paarden van de buren. Bijvoorbeeld door het gebruik van lichtmasten. Soms krijgt de gemeente klachten over mensen die paarden houden en is de gemeente genoodzaakt op te treden als er zaken illegaal zijn gebouwd. Met het nieuwe beleid wil de gemeente nu houderijen legaliseren die gewenst zijn en optreden tegen andere illegale situaties. Er zijn in Zaanstad nu twaalf paardenbedrijven geregistreerd. Dit zijn stallingen en maneges. Er zijn veel meer plekken waar meerdere paarden staan. De gemeente ziet daar geen probleem in. Het houden van paarden maakt gebieden aantrekkelijker voor toerisme en recreatie, vinden B en W. En boerenbedrijven kunnen er een extra zakcentje mee verdienen en dat maakt de houderijen zelfs goed voor de economie.
Het nieuwe beleid wordt donderdagavond door de raad in het Zaanstad Beraad behandeld.
De mogelijkheden van paarden houden zou voor mij een reden zijn om naar de Zaanstad te verhuizen... Hoop dat ze er niet te veel aan gaan knutselen...
Autumnn
Geplaatst: 08-02-12 19:19
Ik ben benieuwd wat voor regels het worden. Het is nu allemaal prima geregeld in zaanstad, wat betreft de (pension, manege) stallingen. Hoop dat het aanleggen van lichtmasten nu wat makkelijker gaat, zou onwijs veel schelen
Ik vraag me af wat dit beleid (financieel?) gaat betekenen voor de niet geregistreerde paardenhouders. Misschien gaat dit namelijk wel zodanig veel kosten met zich meebrengen voor vergunningen e.d. dat het niet eens meer aantrekkelijk zal zijn om paarden te houden voor dat 'extra centje' of dat de stallingsgelden fors verhoogd gaan worden.