Boetes voor toedienen doping aan dravers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Boetes voor toedienen doping aan dravers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 10:05

http://www.nieuwsblad.be

De Belgen Hector S. uit Turnhout, Frans G. uit Geel en Bartholomeus V.H uit Antwerpen verschenen gisteren voor de strafrechter. Ze zouden hun paarden verboden geneesmiddelen hebben toegediend.

De feiten dateren van 25 juli 2010. De federale politie van Leuven hield toen samen met het federaal voedselagentschap (FAVV) een controle op een drafrenwedstrijd in de Hippodroom van Langdorp. Verschillende paarden en voertuigen werden gecontroleerd. Uit bloedstaalnames bleek dat twee paarden van Frans G. en een paard van Bartolomeus V.H behandeld waren met verboden producten, waaronder clenbuterol.

‘Het gaat om paarden die niet uitgesloten zijn voor voedselconsumptie en dat maakt het erg. Dit is gevaarlijk en kan verstrekkende gevolgen hebben', zegt de raadsman van het FAVV.

In de voertuigen van de betrokkenen werden ook nog spuiten en naalden gevonden met restanten van verboden geneesmiddelen of hormonale producten. Ze riskeren allemaal boetes tussen de 13.500 en 27.000 euro, mogelijk deels met uitstel. Daniël L. uit Laakdal kreeg eerder al een boete van 33.000 euro, waarvan 27.500 euro met uitstel. Vonnis op 6 maart.

uiltje001

Re: Boetes voor toedienen doping aan dravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:11

De boetes kunnen niet hoog genoeg zijn.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:21

Is een paard dat ooit clenbuterol toegediend heeft gekregen per definitie voor de rest van zijn leven niet meer geschikt voor voedselconsumptie (en dus eigenlijk slacht)?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:24

In Nederland is de wachttijd voor koersen volgens mij iets van 6 weken. Geen idee wat dat voor consumptie is. Staat dat niet op de verpakking?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:25

Clenbuterol zit onder meer in ventipulmin en is een geregistreerd geneesmiddel voor het paard, wat betekent dat het ook gebruikt mag worden voor slachtpaarden. het heeft een wachttijd van 49 dagen. Voor wedstrijden heeft het een detectietijd van 168 uur

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:27

Ah, omdat er in de openingspost gerept wordt over hoe het erg wel niet is dat deze paarden niet zijn uitgesloten voor voedselconsumptie...
Mijn dank!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:31

ik weet niet zeker hoe het in België is, maar kan me voorstellen dat het daar ook gewoon een geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden is. Wat ik noemde geldt voor NL

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:40

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:43

Niezel schreef:
Is een paard dat ooit clenbuterol toegediend heeft gekregen per definitie voor de rest van zijn leven niet meer geschikt voor voedselconsumptie (en dus eigenlijk slacht)?

Als je naar Contador (wielrenner) kijkt, word je er niet vrolijk van als er ook maar een kleine hoeveelheid (0.0000000000005 gram) er in het vlees zit. ;)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 11:47

Contador is een wielrenner.... die geloof je toch niet op z'n woord, al die jongens gebruiken. En natuurlijk heeft ie er maar weinig van in z'n bloed zitten, hij heeft dat gebruikt in de opbouw, omdat het de spieropbouw verbetert als je het in hoge doseringen gebruikt

andamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:02

Ik blijf het schandalig vinden dat dergelijke zaken gebeuren. Een wielrenner neemt dergelijk producten met zijn volle verstand.... en weet wat het met zijn lichaam kan doen. Een paard kan daar niet over beslissen en moet dergelijke behandelingen gewoon ondergaan.
Je hoort meer van dergelijke aanhoudingen in België en veel minder in Nederland.... Zou er minder controle zijn in Nederland dan in België ? Zou dat nu er een dierenpolitie is en en het nummer 144

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:13

Dit gaat om het klein spel, in NL is dat wilde baan. De NDR gaat daar dus niet over. De NDR doet zelf wel onderzoek bij zijn eigen koersen, dan worden er regelmatig dopingtesten afgenomen. Uitspraak en straffen gaan dan via het Tuchtcollege.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:59

Idd, zoals wendy al zegt en ik ook al eerder, is dit wildebaan en dus geen reguliere drafsport. In de drafsport wordt er goed gecontroleerd, op de wildebaan niet. Dat zijn een stelletje cowboys bij elkaar, waar de drafsportbonden zich van distantiëren.

Jammer dat dit niet duidelijk in de openingspost staat

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:05

Judith_W schreef:
Contador is een wielrenner.... die geloof je toch niet op z'n woord, al die jongens gebruiken. En natuurlijk heeft ie er maar weinig van in z'n bloed zitten, hij heeft dat gebruikt in de opbouw, omdat het de spieropbouw verbetert als je het in hoge doseringen gebruikt

Dat weet je niet, dat neem je aan (ik ook trouwens, maar dat terzijde). Stel dat Contador echt niets gebruikt heeft, en het wel door zijn biefstukje kwam, dan is dat natuurlijk een hele kwalijke zaak. Win je verdorie de Tour (!) en omdat je een lapje vlees eet waarvan de boer niet eerlijk geweest is over het medicijn gebruik van de koe, ben je je zege kwijt en word je geschorst. Ik zou daar persoonlijk erg verdrietig van worden :D

Doping bij paarden die actief in de sport lopen mogen ze van mij ook snoeihard aanpakken. Welke sport dan ook.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:44

Ja, ik neem aan dat alle wielrenners gebruiken, omdat een bekende van mij in die sport zit, maar het blijft idd een aanname

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:55

Dan moet je niet als feit stellen Judith, Contador is de meest gecontroleerde wielrenner ter wereld, en toch hebben ze niks gevonden