OS komen voor eventingruiters voorzichtig in zicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

OS komen voor eventingruiters voorzichtig in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 16:12

www.knhs.nl

Dankzij de prestaties van Merel Blom in de drie sterren eventingwedstrijd in het Spaanse Dos Hermanos - zij werd tweede en derde - lijkt een derde startplaats voor de Nederlandse eventingruiters tijdens de Olympische Spelen voorzichtig in zicht te komen. Ook de vijfde plaats die Rabo Talent van het Jaar Elaine Pen wist in te nemen met Vira draagt daar in belangrijke mate aan bij.

De Nederlandse eventingruiters slaagden er met het team niet in om zich voor de Olympische Spelen te plaatsen, maar via de geschoonde FEI Olympic Athletes Ranking zijn er individuele mogelijkheden. Maximaal de eerste twintig van deze Ranking kunnen in aanmerking komen voor deelname. Als alle landen die zich reeds hebben geplaatst voor de Spelen met een team komen dat uit vijf ruiters bestaat, dan kunnen slechts de beste 13 combinaties van de geschoonde lijst in aanmerking komen voor deelname. Er kunnen namelijk 75 combinaties deelnemen aan de Olympische Spelen.

De voorlopige balans wordt opgemaakt op 1 maart 2012. Pas daarna kan de balans definitief worden opgemaakt, omdat kort daarna ook bekend wordt welke landen zich wel via deze ranking hebben geplaatst, maar toch afzien van deelname. Voor de Nederlandse eventingruiters geldt dan ook nog eens dat ze aan de selectie-eisen van NOC*NSF dienen te voldoen.

Op de lijst staat Raf Kooremans zesde, Elaine Pen 18de en Merel Blom 30ste. Zowel Merel Blom als Jan van Beek blijven nog twee weken in Spanje, om daar weer aan de start te verschijnen van een drie sterren wedstrijd.

De startplaatsen op de FEI Ranking gelden voor het deelnemende land en het is uiteindelijk aan bondscoach Martin Lips om de ruiters te selecteren die kunnen trachten aan de selectie-eisen van NOC*NSF te gaan voldoen. Die eisen zijn een individuele top zes klassering in een drie sterren wedstrijd, of een individuele top acht klassering in een vier sterren wedstrijd.

s6801881

Re: OS komen voor eventingruiters voorzichtig in zicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:23

Ik hoop toch dat in ieder geval Raf Kooremans aan de start mag komen op de OS? Of is dat ook nog helemaal niet zeker? Ben heel benieuwd hoe de andere ruiters het gaan doen hoor :)) Maar het zou wel erg zonde zijn als er helemaal geen Nederlandse combinatie aan de start kan komen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:54

Kooremans is toch diegene die laatst voor het geld ipv de sport koos door zijn paard te verkopen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:55

Dat heb ik even gemist... Wanneer was dat?

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:57

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:58

ik zie dat ik zelf al heb gereageerd. Het was niet zomaar een ligt besluit van: oh je wilt dit paard dan kun je hem krijgen hoor :n Dus zomaar het geld boven de sport kiezen, daar is naar mijn inziens geen sprake.

Ik mis Tim Lips trouwens in het rijtje.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:00

Ik hoop het zo! Moet natuurlijk wel iemand hebben om aan te moedigen :D

Ik mis alleen Tim in dit verhaal, volgens mij staat hij niet erg hoog op de ranking, heeft hij helemaal geen kans meer?

@ Celano: Tja hij moet ook zijn brood verdienen.. gelukkig heeft hij nog meer paarden op dat niveau :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:01

Ga jij er echt heen xSiep?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:02

Jep :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:03

GAAF! congrats. Wel op bokt posten wat je allemaal meemaakt, en foto's maken voor de achterblijvers :))

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:10

s6801881 schreef:
GAAF! congrats. Wel op bokt posten wat je allemaal meemaakt, en foto's maken voor de achterblijvers :))

Komt goed! :D

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:44

xSiep schreef:
s6801881 schreef:

Komt goed! :D

Dan is het goed :') !

Ben benieuwd en inderdaad Tim lips mis ik wel een beetje, nou ja hoop voor de andere ruiters natuurlijk ook het beste *\o/*

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:02

Ik ga er vanuit dat Elaine zeker start want die is toch al gekwalificeerd? en Raf erbij. Misschien Merel nog of heeft NL niet zoveel startplaatsen. Tim zie ik dit keer niet op de OS rijden of hij moet nu een mega sprong gaan maken.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:18

Tim Lips heeft toch geen kans meer op plaatsing? En als die al kans heeft is die echt maar minimaal?

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:36

Elaine is nog niet gekwalificeerd toch? De individuele kwalificaties zijn afhankelijk van de rankinglist op 1 maart, dus die zijn dan pas bekend.

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:08

Elaine blijft ook nog in spanje voor een andere 2 of 3 ster met 2 van haar toppers Vira en Dos. Ze is in principe gekwalificeerd maar moet natuurlijk wel haar plek in de ranking behouden... Tim en Merel gaan het denk ik niet meer redden om zich nog te kwalificeren voor 1 maart.